Draguljar Sergio Baldazzi je u srijedu ujutro bio na putu za posao u središtu Bologne kada je ugledao dva prometna policajca kako drže znak koji pokazuje maksimalno ograničenje brzine od 30 km/h. Kaže da je vozio 25 km/h, tako da nije imao razloga za strah.
Dok se nastavljao kretati gradom, ubrzao je, nakon čega je opet naišao na policajce, ali ovaj put s kamerama za mjerenje brzine. Baldazzi je postao prva osoba u gradu koja je dobila kaznu za prebrzu vožnju nakon što su čelnici donijeli svoj žestoko osporavani koncept Città 30 (Grad 30) u nastojanju da smanje prometne nesreće, kao i onečišćenje zraka i buku.
Kazne se počinju naplaćivati svim vozačima koji se kreću brzinom od minimalno 36 km/h. Bologna je prvi veliki grad u Italiji koji je donio takvu mjeru, koja se odnosi na njegovu mrežu glavnih gradskih cesta.
Planira se i provedba referenduma
"Znao sam da je to prvi dan pravila, ali ipak sam išao samo 39 km/h i sad sam prvi koji je kažnjen. To je stvarno malo smiješno", rekao je Baldazzi za Guardian. Odmah je platio kaznu od 29 eura, jer ako se ne podmiri u roku od pet dana, penje se na 42 eura.
Ograničenje od 30 km/h izazvalo je bijes među nekim vozačima u gradu. Inače, gradonačelnik Matteo Lepore već je zabranio promet u području oko gradskog "kosog tornja", nazvanog Garisenda, dok se provode testiranja zbog straha da se srednjovjekovna struktura naginje.
Na dan koji su lokalne novine nazvale "dan D", povorka automobila zaustavila je promet u znak prosvjeda, dok su taksisti prijetili povećanjem cijena karata kao odgovor na to što su bili prisiljeni voziti sporije. Prosvjed vozača ispred gradske vijećnice planiran je za danas poslijepodne, ako vrijeme dopusti, dok Leporeovi protivnici s desnice planiraju referendum na tu temu.
Slična ograničenja već postoje u gradovima diljem Europe
"U Bologni je trenutno puno bijesa. Problem nije samo kažnjavanje – ovaj zakon potpuno mijenja živote", tvrdi Andrea Spettoli, jedan od organizatora prosvjeda. Dodao je kako je pretrpan pozivima ljudi koji govore da zbog novog ograničenja brzine kasne na posao.
"Jedan mi je radnik rekao da više nema vremena voziti se kući na ručak, pa se mora zadovoljiti sendvičem", naveo je Spettoli. Prethodno je ograničenje brzine iznosilo 50 km/h. Vozači autobusa također su izrazili zabrinutost da bi sporija vožnja mogla poremetiti vozni red, dok su drugi istaknuli da bi marljivo praćenje brzinomjera umjesto ceste moglo povećati nesreće.
Odluka gradskih vlasti nadahnuta je sličnim mjerama iz drugih europskih gradova, poput Bruxellesa, Pariza i Graza. Više od polovice cesta u Londonu ima ograničenje od 20 milja na sat, što je ekvivalentno 32 km/h.
Pristaše poteza Bologne tvrde da će se vozači postupno prilagoditi promjeni kao što su učinili ljudi na drugim mjestima i kako će trebati vremena da mjera urodi plodom. "Koja je cijena koju treba platiti za povećanu sigurnost, manje prometa, manje buke i zagađenja?" poručili su iz skupine Bologna 30 koja podržava mjeru.