O PEDOFILIJI među hrvatskim crkvenim redovima sve se više priča u zadnja dva tjedna pa tako svako malo u javnost istupi neki od crkvenjaka koji iznosi svoja stajališta o ovom problemu. Tako je danas na red došao katolički profesor Tonči Matulić koji je, između ostalog, rekao da ga tema pedofilije u Crkvi opterećuje, posebice sad, u preduskrsno vrijeme, te da bi najbolje bilo o tome pričati nekad kasnije.
>> Katolički profesor: Tema pedofilije me opterećuje pred Uskrs, možemo o tome u rujnu
Savjetnik Damira Borasa, čovjeka kojeg se optužuje za degradaciju zagrebačkog sveučilišta
Tonči Matulić je svećenik, teolog i redoviti profesor na Katoličkom bogoslovnom fakultetu (KBF) u Zagrebu pri katedri Moralne teologije. Njegov radni opus baziran je na proučavanju bioetike, a objavio je i nekoliko knjiga i znanstvenih članaka koji se bave ovom temom.
Matulić je neko vrijeme bio dekan KBF-a, ali i savjetnik Damira Borasa, bivšeg rektora Zagrebačkog sveučilišta. Među brojnim Borasovim aferama je nasilni pokušaj integracije zagrebačkog Filozofskog fakulteta s Bogoslovnim u vrijeme kada je Matulić bio dekan KBF-a.
Blizak sa Željkom Markić, čest je gost na portalu njene udruge
Uz to što drži propovijedi i predaje na fakultetu, Matulić je aktivni član katoličke zajednice pa ga se često može vidjeti u katolički orijentiranim podcastima, a redovit je gost i na portalu Narod.hr udruge U ime obitelji, gdje ga se obasipa epitetima poput “moralni teolog” i “ugledni katolički intelektualac”.
Inače, sa Željkom Markić iz udruge U ime obitelji je prije deset godina sudjelovao na tribini naziva “Mediji i referendum o braku” prilikom čega je izjavio da je medijsko praćenje u predreferendumskom razdoblju bilo pristrano jer je, prema njegovom dojmu, težište većine priloga bilo pozitivno naklonjeno strani "protiv", a težište većine kritika se odnosilo na stranu "za".
Izjavio da su kazne za obiteljsko nasilje korak unatrag
Matulić je bio dio kampanje desno-klerikalnih snaga u hrvatskom društvu protiv ratifikacije Istanbulske konvencije posvećene borbi protiv nasilja nad ženama, na čijoj je tribini rekao da su “kazne za obiteljsko nasilje korak natrag u poboljšanju čovjekove naravi".
“Istanbulska konvencija kao međunarodni pravni propis uključuje institute sankcija, istrage, kaznenog progona i osude, činjenica koja pokazuje da je ona važan i snažan alat u rukama svjetovnih represivnih aparata.
Stoga, kad se neće milom prestati s nasiljem nad ženama i u obitelji, djelujući slobodno prema načelima i normama zdrave humane i kršćanske etike, onda će se morati prestati silom, to jest strahom od progona i kaznenih sankcija. Je li to korak naprijed u poboljšanju čovjekove naravi ili korak unatrag?
U svjetlu kršćanske etike jednoznačno je to korak unatrag jer kršćanin nije primio Duha robovanja da bi se bojao, nego Duha posinstva da bi slobodno i radosno živio i djelovao snagom darovane slobode djeteta Božjega”, rekao je tada, komentirajući da je Konvencija utopijsko rješenje te da je “borba protiv nasilja nad ženama i u obitelji borba s vjetrenjačama”.
"Kršćanska savjest ne može ostati ravnodušna spram pokušaja nametanja iskrivljenoga poimanja čovjeka, makar bio povezan s prihvatljivom svrhom sprječavanja i suzbijanja nasilja nad ženama i u obitelji", rekao je tada.
Smatra da je homoseksualnost jedan od razloga svećeničkog zlostavljanja
Matulić inače sudjeluje u javnim skupovima, gdje otvoreno progovara o problemu pedofilije u crkvenim redovima. Tako je prilikom sudjelovanja na summitu o prevenciji seksualnog zlostavljanja djece unutar Crkve za svećeničko silovanje djece optužio homoseksualce, kazavši da je “homoseksualnost ta koja je uzela maha”.
"Homoseksualnost je ta koja je uhvatila maha, naročito među klerom u Crkvi, pa onda naročito u odgojnim crkvenim ustanovama, gdje se pripremaju svećenički kandidati za svećeništvo i to je jedan od glavnih uzroka.
Da, statistički gledano, većina zlostavljanja se događa u razdoblju srednje i kasnije adolescencije, što bi se u stručnoj definiciji nazivalo efebofilija. To su zapravo već mladići, češće nego djevojčice, koje već na neki način idu prema zreloj dobi.
Druga strana kaže da je posrijedi glavni uzrok u klerikalizmu, u zatvorenosti Crkve, u prevelikom naglašavanju svoje posebnosti, svoje zatvorenosti, isticanju te jedne klerikalne note u Crkvi koja onda ne dopušta da se ide za većom transparentnošću, za većom provjetrenošću Crkvenih prostora itd., nego ostaje prenaglašen klerikalni moment", rekao je tada Matulić.
>> Hrvatski teolog za svećeničko silovanje djece optužio homoseksualce
Tvrdio da se Crkva "nije znala nositi" sa svećeničkim zlostavljanjem djece
Tada je izjavio da Hrvatska ima priličnu povijest svećeničkog zlostavljanja djece te da bi se trebali definirati protokoli kako bi se sve utvrdilo, a tom je prilikom potvrdio nagađanja da se seksualno zlostavljanje maloljetnika od svećenika dugo zataškavalo. I tog je puta našao opravdanje za Crkvu - jednostavno se nije s tim problemom znala adekvatno nositi.
“Imamo, nažalost, priličnu, ne odviše dugu povijest svećeničkog zlostavljanja djece. To je stvar posljednjih nekoliko desetljeća, da je to tako eskaliralo i da statistike pokazuju da je to tu. Međutim, sve do novijih vremena crkvene strukture nisu se znale na adekvatan način s time nositi, nego je uglavnom pristup bio s jedne strane zataškavanje, pa se govori s jedne perspektive u Crkvi o tzv. klerikalnoj kulturi zataškavanja svećeničkog zlostavljanja.
S druge strane, svećenici koji su bili na lošem glasu ili su posrnuli na tom području i koji su se ogriješili tako strašno su bili premještani s jednog mjesta na drugo, tako da se samo perpetuirao njihov problem i da su oni onda samo umnažali nove žrtve. To je zastrašujući problem, da ni sami biskupi nisu znali kako će. Nadamo se da će iz ovog summita doći do jasnih, transparentnih, objektivnih kriterija", kazao je Matulić.
"Obeštećenje žrtvama seksualnog zlostavljanja bi moglo biti zloupotrijebljeno"
Jednom je prilikom izjavio da je obeštećenje žrtvama seksualnog zlostavljanja nužno potrebno, ali da ne zna treba li ga zagovarati jer bi moglo biti zloupotrijebljeno.
"Imajući pred očima stanovite pandemijske razmjere u nekim crkvama u nekim zemljama, mislim da bi to označio ne njihov kraj, jer Crkva nije samo u njenim materijalnim strukturama, ali da bi joj to ugrozilo mogućnost punog djelovanja ako bi to postala pošast.
Nesumnjivo je neko obeštećenje nužno potrebno, a treba li ga zagovarati, ne znam, zbunjen sam pred tom činjenicom, jer mi dolaze na prvom mjestu mogućnosti zloupotrebe", zaključio je Matulić.
>> Hrvatski teolog: Ako Crkva da odštetu žrtvama pedofilije, moguće su zloupotrebe
Danas je, ponovno pričajući o problemu pedofilije među crkvenim redovima, rekao da je pedofilija "opći ljudski fenomen" koji se događa posvuda te da je "njezin postotak među katoličkim klerom malo niži u odnosu na opću populaciju". Osvrnuo se i na vrijeme plasiranja ovog problema u javnost.
“Rekao bih, malo mi je cijeli ovaj kontekst, onako baš me duhovno i moralno opterećuje. Možemo to u lipnju, možemo u rujnu, kad god, pa možemo cijeli tjedan o tome raspravljati, raspredati. Malo smo sad zbijeni, ali povod je taj koji je, je li tajming dobro izabran, je li se to moralo ili nije moralo... Ali kad su u pitanju žrtve, ako treba odgoditi i vazmeno bdjenje, treba”, rekao je.
Gorljiv protivnik pobačaja
Matulić je poznat i kao gorljiv zagovornik zabrane pobačaja, a posebice onih koji smatraju da se o pobačaju treba raspravljati s aspekta zdravlja. On smatra da bi to onda značilo da je trudnoća bolest.
“Što bi to značilo raspravljati o pobačaju s aspekta zdravlja? To bi jedino bilo moguće kada bi medicina dokazala da je trudnoća bolest, onda bi takve teze imale smisla. Nema nikakve sumnje da postoje pobačaji koji kompromitiraju zdravlje žene. S druge strane, postoje pobačaji koji se tiču teških malformacija ploda, koji ionako završavaju spontanim pobačajem, a ugrožavaju život žene, ali mi ne govorimo o tome! Što se toga tiče, medicina zna svoj posao”, rekao je tada za portal Narod.hr.