Tko to profitira od "stezanja remena"?

"KONZUMirajmo hrvatsko" akcija je koja je pokrenuta još početkom rujna 2006. godine, u sklopu velike akcije Hrvatske gospodarske komore "Kupujmo hrvatsko". Ipak, prigodno je zapostavljena, da ne kažemo i zaboravljena, sve do ključnog trenutka - objave kako kriza stiže u Hrvatsku.

No, krenimo redom. Sve je počelo prije otprilike mjesec dana, početkom studenog, kad je Agrokor s ponosom izvijestio kako za prvih devet mjeseci ove godine tvrtke iz koncerna (Konzum, Belje, Jamnica, Ledo i Zvijezda) bilježe dvoznamenkasti, a neke čak i troznamenkasti rast prihoda i dobiti. Ivica Todorić je tad rekao kako i u posljednjem tromjesečju očekuju nastavak rasta te kako će Agrokor godinu završiti u još većem plusu.

Otprilike u isto vrijeme, premijer Ivo Sanader je počeo spominjati kako kriza dolazi i kako je vrijeme za štednju, odnosno "stezanje remena", a Todorić je sve mirno promatrao iz prikrajka, čekajući najpogodniji trenutak za prave marketinške poteze. I onda je premijer na sastanku sa sindikatima navodno rekao kako smo "u banani". To je bio okidač nakon kojeg je uslijedilo medijsko bombardiranje Hrvata već zaboravljenom Konzumovom akcijom, koja bi trebala osigurati Todoriću rast prihoda kakav je najavio proteklog mjeseca.

"Ne brini se, ne damo se mi"

Kako bi privukao potrošače, Todorić je "zavirio" u dom jedne prosječne hrvatske obitelji. Otac gleda vijesti: "Kriza u svijetu stigla je i u Hrvatsku. Najavljuju se otpuštanja i zamrzavanja plaća". Zatim sinu, djetetu u dobi od otprilike osam godina govori: "Ma jel` vidiš ti što se događa. Al` ne brini se, ne damo se mi".

Tad u kadar ulijeće nasmijana majka, koja bi trebala oslikavati tipičnu hrvatsku kućanicu. Poziva obitelj na ručak uz napomenu kako je "sve napravljeno od domaćih proizvoda". Potom otac i sin zajedno zaključuju kako je "to dobro za našu privredu", dok iz Konzuma poručuju kako se kupnjom u njihovoj trgovini jača gospodarstvo i čuvaju se radna mjesta.

"K plus" proizvodi sa svih strana svijeta

No, spomenimo sad sve ono što u reklami nije prikazano. Todorićev trgovački lanac se promovira prodajom hrvatskih proizvoda, a istovremeno se prešućuje da brojni proizvodi koje Konzum nudi na akcijama kao "K plus" proizvode potječu iz susjednih zemalja.

Tako primjerice "Popy" čokoladno mlijeko dolazi iz Njemačke. Ah, što se može kad hrvatske krave proizvode samo ono obično. Iz iste je zemlje i čokoladni puding. "Akcijska" instant kava dolazi iz Velike Britanije. Tjestenina dolazi iz Italije, a "K plus" kikiriki stiže iz daleke Kine. "Jaffa keksi" koji nose "K plus" oznaku dolaze iz Makedonije, a "Nutti" čokoladni namaz iz susjedne BiH, odnosno iz Čitluka.

Zanimljivo je da čak i ono što bi trebalo biti proizvedeno u Hrvatskoj, jer je proizvođač neka od tvrtki iz koncerna Agrokor, ne dolazi iz Hrvatske. Tako se "Zvijezda ketchup" proizvodi u Mađarskoj, odnosno u Budimpešti.

Ovih je dana na intenziviranje akcije "Kupujmo hrvatsko", odnosno "Konzumirajmo hrvatsko", reagirala i Europska komisija koja smatra kako takve akcije nisu "u duhu Europske unije" i nisu primjerene za zemlju koja se nada uskoro postati članicom EU, s obzirom da su takve akcije strogo zabranjene u zemljama EU, u kojima je na snazi sloboda kretanja robe.

Skuplji od konkurencije

Kad smo već kod akcijskih cijena proizvoda, građani Hrvatske svjedoče tome kako primjerice kilogram mandarina, po toj akcijskoj cijeni, stoji 3,99 kuna. Uistinu prava "akcija" punjenja Konzumove blagajne, s obzirom da se te iste mandarine na potezu od Ploča do Metkovića može kupiti po cijeni od oko dvije kune po kilogramu, s tim da od ljubaznog uzgajivača mandarina, uzmete li veću količinu, dobijete i koji kilogram gratis.

Jednako tako je poznato i da se većina proizvoda u Konzumu prodaje po nešto višim cijenama nego je to u konkurentskim trgovačkim lancima. No, oni nisu u hrvatskom vlasništvu pa zašto bi ih se promoviralo. Zaboravimo pritom da se i u njima također prodaju hrvatski proizvodi, da su u njima također zaposleni hrvatski radnici i da i oni plaćaju PDV istoj državi.

Sudeći po svemu navedenom, već sad se može predvidjeti kad će kriza u Hrvatskoj prestati. Krajem ožujka 2009. godine će Konzum obračunati sve prihode i poplaćati državi sve poreze iz 2008. godine (31. ožujka je rok kojeg tvrtke imaju za obračun poreza za prethodnu godinu, op.a.), a 1. travnja će Sanader i Todorić zajedno stati pred narod i reći: "E, jesmo vas!".

I.M.
Foto: Index

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.