Brojne će biti posljedice odluke američkog predsjednika Donalda Trumpa o uvođenju 25-postotnih carina na uvoz automobila i autodijelova. Jedna od najvažnijih bit će oko cijene automobila.
Trump je najavio novi carinski namet od 25% koji će, kako je rekao, biti primijenjen na "sva vozila koja nisu proizvedena u Sjedinjenim Američkim Državama". Taj namet stupit će na snagu 2. travnja, na isti dan kada Trump planira najaviti uzvratne carine protiv trgovinskih partnera Amerike.
>> Trump uvodi 25% carine na milijune auta, to je ogroman udar na Europu
Sjedinjene Države najveće su tržište za europske automobile i čine gotovo četvrtinu svih izvezenih vozila iz EU te se radi o velikom udarcu za europske proizvođače automobila. Očekuje se da će ove carine snažno pogoditi i Japan, kojemu su automobili glavna okosnica izvoza.
"Carine će podići troškove proizvodnje i prodaje automobila u SAD-u i konačnici će značiti više cijene, suženi izbor za potrošače i manji broj radnih mjesta u proizvodnji u SAD-u", poručili su iz udruge Autos Drive America.
I Tesla će osjetiti posljedice, objavio je Musk na X-u nakon priopćenja Bijele kuće. "Carine će utjecati na cijenu dijelova Teslinih automobila koji se dopremaju iz drugih zemalja", objasnio je Musk u drugoj objavi. "Utjecaj na troškove neće biti trivijalan”, dodao je.
Oštro su pale dionice proizvođača automobila na Wall Streetu. Dionice General Motorsa pale su 8% u naknadnom trgovanju, a dionice Forda i Chryslerovog matičnog Stellantisa kojima se trguje u SAD-u pale su za oko 4.5% svaka. U Aziji su dionice Toyota Motora, Honda Motora i Hyundai Motora pale za oko 3%.
>> Oštro pale dionice na Wall Streetu. Tesla među najvećim gubitnicima
Europska unija godišnje izvozi automobile i dijelove u SAD u vrijednosti od 56 milijardi eura, što čini SAD najvećim izvoznim tržištem za europsku autoindustriju.
Jasno je da uvođenje carina od 25% ozbiljno ugrožava ovu trgovinsku razmjenu, ali i da će carine direktno podići cijene uvezenih automobila u SAD-u, što može smanjiti potražnju i prisiliti proizvođače na smanjenje proizvodnje ili preusmjerenje na druga tržišta.
Kristijan Tićak, glavni urednik portala Auto motor i sport, za Index kaže da će ova odluka sigurno dobrano "prodrmati" tržište automobila na obje strane Atlantika, ali i Pacifika.
"Svi ozbiljniji proizvođači automobila imaju tvornice u SAD-u ili Meksiku, ali ne rade se tamo svi modeli. Stoga, neki iz Amerike stižu u Europu, a neki obrnuto. Sigurno je da će doći do rasta cijena na američkom tržištu", govori Tićak.
Anderson Economic Group predviđa da bi moglo doći do povećanja cijena automobila od 3.500 do 12.000 dolara u Sjedinjenim Državama. Tu se radi o automobilima koji nisu proizvedeni u SAD-u, što uključuje europske i azijske automobile uvezene u SAD, kao i vozila proizvedena u Kanadi i Meksiku. Mogla bi poskupjeti i cijena američkih automobila koji sadrže strane dijelove, jer će i ti dijelovi biti podvrgnuti carinama.
Tićak kazuje da ga podatak od 12 tisuća dolara ne iznenađuje.
"Moguće je. Ovisi o vrsti automobila. Sigurno da će neki Mercedes više poskupjeti jer više i košta. Ali njega kupuju dobrostojeći Amerikanci koji možda razliku neće osjetiti. Ova Trumpova odluka najviše će dotaknuti srednju klasu, one koji kupuju Toyote i Mazde, koje drže većinu tržišta.
Ta će vozila sigurno poskupjeti i na to Trump i cilja s carinama. On želi vratiti stari sjaj General Motorsu, Fordu...", rekao je.
Ističe kako američkih automobila u Europi, osim Tesle, baš i nema.
"I Tesla ima tvornicu u Njemačkoj pa se tu ništa važno ne bi trebalo promijeniti. Isto tako, nije pitanje samo automobila nego i komponenti od kojih se rade. Što je s baterijama za električna vozila koja se proizvode u SAD-u? Baterije se uglavnom rade u Kini, a ako one poskupe kao komponenta uvođenjem ekstra carina, poskupjet će i auti u konačnici", rekao je.
Trumpove carine neće direktno poskupjeti automobile u Europi, ali mogu dovesti do promjena u proizvodnji i tržišnim strategijama europskih proizvođača. Proizvođači koji ne prebace proizvodnju u SAD mogli bi smanjiti proizvodnju, što bi dovelo do nestašice i poskupljenja.
I dobavljači dijelova bi mogli povećati cijene kako bi kompenzirali gubitke na tržištu SAD-a, što bi posljedično utjecalo na cijene automobila u Europi. Nezahvalno je prognozirati kolike će biti cijene, ali izgledno je kako bi dugoročno Trumpove carine mogle destabilizirati europsko tržište automobila.
Pitamo Tićka što možemo očekivati s cijenama automobila u Europi.
"Europska autoindustrija bi se mogla naći u problemu. Prvo bi mogla imati problema s planovima proizvodnje automobila, njihovim gomilanjem u skladištima i u lukama jer ih neće imati gdje izvoziti kao nekoć. Postoji mogućnost da se suoče s poskupljenjem troškova poslovanja, što će utjecati na krajnju cijenu.
Mogućnost je da će doći do naglih izmjena ciklusa. U jednom trenutku bi mogla biti pojeftinjenja u Europi zbog toga što proizvođači neće imati gdje s autima. S druge strane, opcija je da zatim dođe do poskupljenja samim tim jer će doći do usporenja proizvodnje, troškova oko ležarina ako će auto dugo ostati u luci itd. Čeka nas vrlo kompleksno razdoblje pogotovo jer čekamo europske i druge protumjere", objasnio je Tićak.