SVE češće javljamo o fekalnim zagađenjima mora.
Samo u drugoj polovici srpnja bilježili smo izlijevanje otpadnih voda u dubrovačkom i kaštelanskom akvatoriju, a prenijeli smo i riječi jednog kapetana koji je nedaleko od Bola na Braču gledao kako usidreni brodovi ispuštaju fekalije u more.
>> Kapetan gledao kako kruzeri po Zlatnom ratu ispuštaju fekalije, sve je opisao
Još ranije izvijestili smo da je inspekcija za zaštitu okoliša naložila Gradu Dubrovniku postavljanje oznake zabrane kupanja na plaži u Koločepu. Razlog - opet fekalije.
U moru ih je sve više, a to bi se moglo riješiti donošenjem adekvatnih propisa, ističe Žarko Koboević, pročelnik Pomorskog odjela Sveučilišta u Dubrovniku, čovjek u čijem je znanstvenom interesu baš ova tema.
Jadran je zagađeniji zbog većeg broja brodica i jahti
"Naša strana Jadrana danas je zagađenija proporcionalno koliko je povećan broj brodica i jahti. Pritom govorim samo o onečišćenju najužeg morskog pojasa, uz same plaže, gradove, a ne o otvorenom dijelu mora. I govorim o onečišćenju s plovila, ne s kopna", veli Koboević, a nas zanima je li išta uopće moguće poduzeti.
Kalifornija ima rješenje - "no discharge" zonu
"Možemo kroz legislativu nametnuti isto što i Kalifornija koja je cijelu svoju obalu proglasila 'no discharge' zonom što se tiče fekalija. Što to znači u praksi? Jednostavno, ne smije biti ispusta s plovila u more. Kako to riješiti? Kalifornija je uspjela tako što određuje da vi iz svoje male brodice fekalije morate iznijeti u zahod u marinu. Rješenja, dakle, postoje", naglašava Koboević koji problem vidi i u hrvatskim nedorečenim propisima.
"Naš problem nisu luke s međunarodnim prometom, nego manje lučice u malim mjestima gdje nema koncesionara, niti će ga skoro biti, jer se to ne isplati, a država nije uredila da ga mora biti", objašnjava naš sugovornik. U koncesioniranim bi lučicama, jasno, bio riješen način na koji se brodovi oslobađaju fekalija i on se sigurno ne bi svodio na ispuštanje u more.
"Nađu li se fekalije na plaži, netko se može zaraziti"
"Naši propisi kažu da se fekalije ne smiju ispuštati u lukama i lučicama, nego u otvoreno more, ali nismo precizirali što je to otvoreno more. Ipak, treba napomenuti da je fekalno onečišćenje biorazgradivo, patogeni organizmi umiru nakon nekog vremena, dulje žive drugdje nego kod nas u toplom moru, ali nije važno žive li dan ili dan i po. Nađu li se na plaži, netko se može zaraziti", pojašnjava naš sugovornik.
Problem nisu veliki kruzeri, nego oni manji
"Tu je i problem estetske naravi, tamo gdje smrdi i gdje je prljavo, ljudima se gadi kupati. Sve to dalo bi se riješiti, samo je potrebno stvoriti kritičnu masu, uz ostalo i ovakvim tekstovima", vjeruje Koboević te napominje kako veliki kruzeri nisu izvori ovakvog onečišćenja jer "imaju praksu i opremu zahvaljujući kojima je ono što ispuštaju čistije od mora u kojem se kupamo". "No problem su manji kruzeri, kabotažni brodovi u nacionalnoj plovidbi s izletničkim turama. Oni spadaju u najriskantnija plovila za onečišćenje", upozorava Koboević.