U tijeku su ispitivanja dijela zaposlenika Jadrolinije obuhvaćenih istragom o nesreći trajekta Lastovo u Agenciji za istraživanje nesreća u zračnom i pomorskom prometu, doznaje Danas.hr.
Ranije su iz te agencije potvrdili kako bi nacrt izvješća o nesreći trebao biti gotov do kraja godine, a paralelno s tim provode se još dvije istrage, ona DORH-a i jedna unutar resornog ministarstva.
>> Imamo dokument. "Šef Jadrolinije je odgovoran za stravičnu nesreću broda Lastovo"
U pomorskoj nesreći broda Lastovo u kolovozu, najvećoj u 75 godina povijesti Jadrolinije, poginula su tri člana posade, a jedan je teško ozlijeđen kada je na njih pala rampa trajekta. Poginuli su vođa stroja Boško Kostović (58) iz Vinišća te kormilari Marko Topić (38) iz Solina i Denis Šarić (54) iz Zadra.
Njihove su obitelji u međuvremenu podnijele sudske tužbe i zahtjeve za isplatu odštete protiv Jadrolinije, od koje potražuju ukupno oko 600 tisuća eura. Krajem listopada ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković potvrdio je da je istraga o padu rampe na trajektu Lastovo u tijeku i da se ispituju članovi posade i rade vještačenja.
Prema zaključku nacrta završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi u predmetu pomorske nesreće trajekta Lastovo, David Sopta kao predsjednik Uprave Jadrolinije označen je kao odgovorna osoba. Protiv zapovjednika Gorana Đolonge, koji je tijekom istrage ispitan kao osumnjičenik, zasad nije podnesena kaznena prijava.
Što stoji u dokumentu?
U dokumentu, koji je Index prvi objavio, napominje se kako rampa nije bila osigurana, ali i kako je nejasno što su petorica članova posade radila ispod rampe zbog pregleda brtve pramčanih vrata.
Piše i kako na brodu i u kompaniji nije postojala nikakva knjiga uputa za podizanje/spuštanje/osiguranje rampe s obzirom na to da članovi posade i predstavnici kompanije ne znaju kako rampa funkcionira.
U zaključku stoji kako je na temelju provedenog testiranja utvrđeno da hidraulički sustav dizanja/spuštanja hidrauličke rampe nije predviđen za postavljanje rampe u neosiguranom položaju, osim donjeg kad je rampa oslonjena na rivu i gornjeg kad treba biti mehanički osigurana.
Navodi se kako posada s ovim nije bila upoznata, kao ni s elementima hidrauličnog sustava pramčane rampe, odnosno načinima kočenja. Dodaje se kako upoznavanje posade s navedenim nije provedeno na odgovarajući način, što potvrđuje kako članovi posade nisu smatrali neophodnim osigurati rampu u gornjem položaju prije obavljanja radova ispred neosigurane rampe.
Navodi se kako je, neovisno o navedenom, upravna istraga utvrdila da Jadrolinija nije uspostavila ISM sustav (International Safety Management System je sustav upravljanja sigurnošću koji se primjenjuje na brodove) sukladno zahtjevima Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, kao i Uredbe (EZ) o provedbi Međunarodnog kodeksa upravljanja sigurnošću, što se odnosi na uspostavu sustava upoznavanja svih članova posade sa sustavima na brodu Lastovo.
"Greške drugih Soptu ne oslobađaju odgovornosti"
Dodaje se kako predsjednik Uprave nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću, odnosno počinio je prekršaj iz članka 48., stavak 2. Pomorskog zakonika. Prema tom članku, propisano je da vlasnik i/ili kompanija moraju uspostaviti i održavati dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite.
Što se tiče nižeg rukovodstva u provedbi ISM sustava, spominje se da se njihova odgovornost može razmatrati segmentno, ali da njihove greške predsjednika Uprave ne oslobađaju od odgovornosti.
U izvješću stoji i da Hrvatski registar brodova ne obavlja preglede broda sukladno zahtjevima Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, odnosno Pravilima za statutarnu certifikaciju putničkih brodova u nacionalnoj plovidbi.
To uključuje i određene povezane propise, kao i jedinstvene zahtjeve Međunarodnog udruženja klasifikacijskih društava, slijedom čega se svjedodžbe koje su izdane za brod ne mogu smatrati valjanima. Piše i kako se predsjednik Uprave ne smije pozivati na izdane svjedodžbe Hrvatskog registra brodova.
Ako se DORH i ogluši, Ministarstvo će pokrenuti postupke
Istraga je predložila da se pokrene postupak protiv predsjednika Uprave Davida Sopte, a sukladno članku 998., stavku 1. Pomorskog zakonika u maksimalnom iznosu (radi se o 250.000 kn, kako piše u Pomorskom zakoniku).
Što se tiče odgovornosti posade, piše kako ona nije utvrđena. Istraga nije utvrdila ni odgovornost zapovjednika broda ili članova posade. Predlažu se i dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a jer Pomorski zakonik ne predviđa prekršajne odredbe za neobavljanje poslova.
Ako DORH ne donese odluku o pokretanju kaznenog postupka protiv osoba uključenih u pomorsku nesreću, navodi se u izvješću, ovo Ministarstvo će pokrenuti odgovarajuće prekršajne postupke.
Jadrolinija: Nismo u posjedu nikakvog dokumenta
"U ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta Izvještaja koji navodite.
U rujnu 2024. godine provedene su dvije dodatne vanjske prosudbe Sustava upravljanja sigurnošću (SUS odnosno engl. ISM-a) od strane klasifikacijskog društva - HRB-a uz nazočnost predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture (Uprava za sigurnost plovidbe) i Lučke kapetanije Rijeka, gdje nisu pronađeni značajni nedostaci provođenja SUS-a u glavnom uredu Društva u Rijeci te na brodu Lastovo te da isti u potpunost funkcionira. Iste zaključke Jadrolinija je dobila iz nalaza i prijašnjih godina."
Sustav upravljanja sigurnošću uveden je u 1996. godine te se svake godine od strane klasifikacijskog društva HRB-a, ovlaštenog od strane državne administracije, provode vanjske prosudbe odnosno auditi u svrhu provjere implementacije i učinkovitosti primjene SUS-a", poručili su iz Jadrolinije.