Osumnjičena vršiteljica dužnosti direktorice Infrastrukture željeznica Srbije Jelena Tanasković tijekom ispitivanja u tužiteljstvu prebacila je svu odgovornost za projekt željezničke stanice Novi Sad na bivšeg ministra Gorana Vesića, pokazuju dokumenti u koje je imala uvid Nova ekonomija. Tanasković je u svom iskazu pred tužiteljem tvrdila da je Vesić inzistirao na tome da on vodi sve projekte jer se navodno tako dogovorio s predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem.
"Ministar Vesić mi je rekao da je to jedini uvjet da budem direktorica (Infrastrukture željeznica Srbije, op. a.), da prihvatim da on apsolutno upravlja i vodi sve projekte, jer je navodno dogovorio s predsjednikom da se svi projekti isključivo tako vode", izjavila je Tanasković.
Ovo proizlazi iz iskaza bivše dužnosnice danog 22. studenoga u Višem javnom tužiteljstvu u Novom Sadu, u koji je Nova ekonomija imala uvid. U iskazu je negirala odgovornost za projekt željeznice, koju je prebacila na ministra Vesića, njegovu pomoćnicu Anitu Dimoski i druge dužnosnike.
Utopila sve redom
Tanasković je opisala i sastanak koji je, kako je navela, održan u rujnu s predsjednikom Vučićem i ministrom Vesićem, kojem su prisustvovali i direktori javnih poduzeća u nadležnosti Ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture.
"Na tom sastanku predsjednik je postavio pitanje budućih projekata koji se tek trebaju realizirati, tko će ih voditi i tko je za njih odgovoran, pa je ministar Vesić potvrdio da su on i njegovo ministarstvo jedini odgovorni za projekte, jer se samo na taj način mogu završiti. Isto to ministar je rekao predsjedniku Republike dok smo se vozili vlakom od Novog Sada do Subotice - da sve što se odnosi na projekte može isključivo raditi ministarstvo kojem je on na čelu", izjavila je Tanasković pred tužiteljem.
Kako se vidi iz Službenog glasnika, Jelena Tanasković imenovana je 7. svibnja 2024. godine za vršiteljicu dužnosti generalne direktorice Akcionarskog društva Infrastruktura željeznica Srbije. Ovo poduzeće bilo je investitor u projektu željeznice od Beograda do Mađarske, prenosi Danas.rs.
Nakon rušenja nadstrešnice na željezničkoj stanici u Novom Sadu uhićena je 21. studenoga pod sumnjom da je počinila teško kazneno djelo protiv opće sigurnosti, u vezi s kaznenim djelom izazivanja opće opasnosti.
Dan kasnije pred tužiteljem je izjavila da je u vezi s njezinim imenovanjem ministar Vesić "podigao cijelu dramu" i posvađao se s premijerom i članovima vlade jer se nije slagao s time. Prema njenim riječima, premijer Miloš Vučević je nakon toga inicirao sastanak, a ona je razgovarala s tadašnjim ministrom Vesićem dok su zajedno čekali prijem kod predsjednika vlade.
"Tom prilikom ministar Vesić mi je rekao da ja u svakom slučaju neću imati pravo baviti se projektima koje država provodi jer je to njegovo područje i da on to radi preko izvršnog direktora Milana Novovića", kazala je Tanasković.
Sastanak s premijerom
Vesić joj je, kako kaže, rekao da je to uvjet da postane direktorica te da je on s predsjednikom Srbije dogovorio da on "upravlja i vodi sve projekte". "Rekla sam mu da mi, ako je zaista takav dogovor između njega i predsjednika, to i pisanim putem pošalje", rekla je Tanasković.
Nakon toga održan je sastanak s premijerom na kojem nije iznijela ono što je dogovorila s ministrom Vesićem, tvrdila je Tanasković. "Premijer je rekao da smo svi kolege i ljudi te da trebamo surađivati", izjavila je bivša direktorica Infrastrukture. Dodala je da je pisanu instrukciju o kojoj je razgovarala s Vesićem zaista dobila 28. svibnja os Vesićeve pomoćnice Anite Dimoski.
Kako je navela Tanasković, u instrukciji koju je potpisao ministar Vesić navodi se da je formirana posebna Radna skupina za koordinaciju i realizaciju svih infrastrukturnih projekata te da su zadaci Ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture praćenje i upravljanje svim infrastrukturnim projektima.
"U toj instrukciji poseban naglasak stavlja se na komunikaciju sa zajmodavcima, donatorima, projektantima, nadzornim organima, izvođačima i nadležnim institucijama vezano uz realizaciju projekata", rekla je.
"Vesić mi rekao da se ne smijem ničim baviti"
Zaključak instrukcije navodi da se ona posebno odnosi na sve odluke, suglasnosti i mišljenja tijekom pripreme projektno-tehničke i planske dokumentacije, pripreme natječajne dokumentacije, izbora izvođača radova i nadzora, osobito u fazi realizacije i ispunjenja ciljeva za završetak projekta, ispričala je bivša direktorica Infrastrukture.
"Također se navodi da se smatra kako je ova instrukcija obvezna i da njezino neprovođenje u potpunosti implicira izravnu odgovornost sudionika koji je ne primjenjuju", dodala je. Ova instrukcija nije među 195 dokumenata koje je vlada Srbije objavila na svojoj web stranici, a Nova ekonomija zatražila ju je zahtjevom za slobodan pristup informacijama.
"Meni je faktički ministar Vesić rekao da se ne smijem ničim baviti kada je riječ o projektima, osim financijama, ali ne financijama vezanim uz projekt, nego financijskim stanjem poduzeća, odnosno AD Infrastruktura željeznica Srbije", kazala je Tanasković. Dodala je da je nakon dobivanja te instrukcije nitko nije kontaktirao u vezi s njom.
Žena koju je hvalio Vučić
"Tu instrukciju razumjela sam kao obvezu da se isključivo bavim onim što dođe na moj stol, a pod tim mislim na ono što treba ići na odbor direktora, koji činimo ja i dva izvršna direktora. Odbor direktora se ne bavi pitanjima vezanim uz projekte, već samo odlukama o tekućim troškovima kada se neki ugovor realizira", navela je.
Tanasković je tvrdila da je povremeno na sastancima imala protokolarnu komunikaciju s Vesićem, ali nikada s njime nije razgovarala o provedbi projekata niti ju je on pozivao na sastanke vezane uz organizaciju tog projekta, kao ni drugih projekata. Dodala je i da je u ime Ministarstva građevinarstva sve projekte željezničke infrastrukture vodila pomoćnica ministra Anita Dimoski.
Anitu Dimoski pohvalio je predsjednik Vučić u listopadu, prilikom obilaska radova na željezničkoj stanici u Subotici, kada je rekao da je ona najzaslužnija za brz razvoj pruge prema Mađarskoj. Ona je također bila među uhićenima nakon rušenja nadstrešnice.
Nova ekonomija pokušala je kontaktirati Dimoski, ali u Ministarstvu građevinarstva nisu htjeli dati informaciju o tome je li ona još uvijek zaposlena kod njih. Pitanja su poslana na njezinu još uvijek aktivnu adresu u Ministarstvu.
"Prihvatila sam da se ne interesiram niti na bilo koji način bavim projektima, iako su AD Infrastruktura željeznice Srbije bile investitor u projektu rekonstrukcije, između ostalog i stanične zgrade u Novom Sadu", navela je Tanasković.