ŠEF Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Alen Tahiri na okruglom stolu u petak u Varaždinu istaknuo je da tek svako treće romsko dijete ide u vrtić i srednju školu te da velik broj romske djece napušta osnovnu školu, što je neprihvatljivo.
Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina vlade RH u Varaždinskoj županiji je organizirao četvrti regionalni okrugli stol "Obrazovanje kao preduvjet uključivanja pripadnika romske nacionalne manjine".
Održan je u okviru trogodišnjeg projekta "Uključivanje Roma – ispunjavanje preduvjeta za učinkovitu provedbu politika usmjerenih na nacionalne manjine – FAZA I", koji Ured provodi od ožujka 2019., a sufinanciran je sredstvima Europskog socijalnog fonda.
Ravnatelj Ureda Alen Tahiri naglasio je da je istraživanje pokazalo da tek svako treće romsko dijete pohađa dječji vrtić i tek svako treće romsko dijete pohađa srednju školu.
"Imamo veliko napuštanje osnovne škole, što je apsolutno neprihvatljivo. Cijeli je niz razloga zbog kojih pripadnici romske nacionalne manjine, posebice u sjeverozapadnom dijelu Hrvatske, napuštaju obrazovni sustav", dodao je.
"Brojni romski objekti nemaju pitku vodu i struju"
Kaže da na području Varaždinske županije još uvijek postoje objekti koji nisu dostojni ljudskog života.
"Postoje brojni romski objekti koji nisu priključeni na pitku vodu, nema električne energije. Tu je i postotak nepismenosti od vrlo visokih 17 posto", naveo je ravnatelj Ureda Tahiri. Ocijenio je da je ključ u predškolskom odgoju, ne samo za pripadnike romske nacionalne manjine.
S tim se složila Tatjana Vlašić, zamjenica pučke pravobraniteljice, koja je govorila i o diskriminaciji kroz obrazovanje.
"Imali smo sudski postupak još 2012. godine koji se ticao romske djece u strukovnim školama. Da bi završila te strukovne škole, morala su odraditi praksu. U tom slučaju radilo se o dvije djevojčice koje nisu uspijevale odraditi praksu upravo zato što su bile Romkinje", kazala je Vlašić.
Dodala je da problema ima i u aktualnoj epidemiološkoj situaciji.
"Pitanje je dostupnosti online nastave za romsku djecu, u smislu interneta, informatičke pismenosti, ali i podrške roditelja koji bi im omogućili tu vrstu nastave", zaključila je Vlašić.