Foto: Maja Hrgović
NAKON što je Index objavio članak o rezultatima natječaja Ministarstva kulture o financiranju neprofitnih medija u javnosti se pokrenula rasprava o regularnosti ovog natječaja. Podsjetimo, nakon što su rezultati objavljeni mnogi mediji koji su ostali "ispod crte" žalili su se na sumnjive kriterije koji vode do toga da velik broj medija duži niz godina dobiva značajna sredstva, dok se druge uvijek i uporno odbija.
Jučer je Hromadžić negirao sve optužbe tvrdeći da nikada nije radio za H-Alter, već da je za njih napisao tek nekoliko članaka. Hrgović je prozvao da manipunira javnošću, a to je, rekao je, utuživo.
Danas smo, pak, dobili odgovor od Maje Hrgović, urednice Arteista koja je odgovorila na jučerašnji Hromadžićev istup. Njen odgovor prenosimo u cijelosti.
"Prošlog tjedna u HRT-ovoj emisiji "Samo kulturno, molim" jedna od tema bio je kontroverzni natječaj Ministarstva kulture o financiranju neprofitnih medija.
U tom je natječaju rad dvadeset medija podržan ukupnim iznosom od 2,8 milijuna kuna. Sedmeročlano stručno povjerenstvo gotovo je u potpunosti ignoriralo medije koji se bave kulturom, ali i druge specijalizirane medije, kojima je zbog, eufemistički rečeno, čudnih kriterija, onemogućeno da u ovom natječaju bivaju tretirani kao na primjer mediji koji se bave dnevnopolitičkim temama.
U svojoj zakašnjeloj reakciji na tu emisiju, u kojoj sam gostovala kao urednica portala Arteist.hr, član povjerenstva Hajrudin Hromadžić prozvao me u tendencioznom i malicioznom tekstu "Hrgović utuživo manipulirala javnošću".
Hromadžić kaže da sam žestoko kritizirala Ministarstvo i da sam njega, svog sugovornika u studiju, optužila da je suradnik portala H-alter kojemu je natječajem dodijeljeno četvrt milijuna kuna. Tako sam, kaže Hromadžić, "dovela u pitanje objektivnost postupka te povukla pitanje sukoba interesa".
Ministarstvo se neodgovorno odnosi prema javnom novcu
Hajrudin Hromadžić je dijelom u pravu. Jesam, kritizirala sam Ministarstvo kulture koje kroz ovaj natječaj pokazuje upravo začudan nehaj prema javnom novcu. Činim to već dvanaest godina koliko kao profesionalna novinarka u kulturi u Novom listu pratim kulturu i kritički propitujem domaću kulturnu politiku, a nastavit ću to činiti i dalje.
Zašto Hromadžić misli da je kritizirati rad nekog ministarstva nedopustivo i blasfemično? Neobično je pročitati takvu osudu iz pera člana povjerenstva koje je u natječaju za neprofitne medije najviše bodovalo zadovoljenje kriterija "uspunjavanja funkcije nadzora ekonomski i političkih moćnih". Nadzor ekonomski i politički moćnih, to je imperativ koji za Hromadžića, izgleda, vrijedi samo na papiru - ili možda kad je kritika okrenuta prema tamo nekim drugima.
Zašto bi Ministarstvo kulture bilo izuzeto od kritike? Nisam prva, a ni jedina koja je javno ustvrdila da unatoč brojnim, dobro argumentiranim primjedbama o nesuvislosti kriterija na kojima počiva ovaj natječaj, Ministarstvo nije u tri godine napravilo ništa bitno da se ti kriteriji promijene i da se opravda glavni cilj ovog natječaja - jačanje kritičkog kapaciteta i društvenog utjecaja neprofitnih medija.
Kriteriji za ocjenjivanje prijava na Javni poziv za ugovaranje novinarskih radova filter su kroz koji ne uspijevaju proći kvalitetni mediji fokusirani na uži spektar društvenih tema ili na područje kulture onkraj privilegiranih dnevnopolitičkih tema. Najizdašnije potpore dodijeljene su medijima koji pišu o politici u Hrvatskoj i regiji, a pritom su lijevo orijentirani.
„Ispod crte“ su ostali mediji koji se na kvalitetan, inovativan i kreativan način bave, na primjer, glazbom, vizualnom umjetnošću, sportom i mnogim drugim tematskim područjima koja su "uža" od politike. (Ovo "uža" je u navodnicima jer držim da ne postoji ništa uže i isključivije od načina na koji hrvatski mediji, većina njih, danas piše o politici).
Natječaj za neprofitne medije, koji raspisuje Ministarstvo kulture, surovo diskriminira medije koji se bave kulturom, a uz to je njegova provedba neprofesionalna i aljkava. Retrogradno su se i bez objašnjenja mijenjale stavke natječaja, raspadalo se i mijenjalo povjerenstvo, a rokova se nitko osim prijavitelja nije držao.
Hajrudin Hromadžić mogao je ne glasati
Javno je dostupna informacija da je Hajrudin Hromadžić član redakcije portala H-alter, medija koji je na natječaju dobio najviši iznos potpore, u visini od 250 tisuća kuna. Voditelj emisije Dražen Ilinčić pitao je Hromadžića o tome, a Hromadžić je negirao da je u sukobu interesa. Rekao je da je ta informacija, o njegovom sudjelovanju u radu portala, zastarjela - pisao je tamo prije nekoliko godina, ali nije član redakcije. Rekao je da je njegova uloga na H-alteru samo "savjetodavna". A onda je, u tekstu u kojem se obrušio na mene, opovrgnuo i to. Kaže da se u studiju osjećao neprijatno pa mu je to izletjelo.
Sve to mogu razumjeti. Ali Hromadžić je trebao sve to reći bez da se nabacuje optužbama i da mi, iz pozicije ucviljene žrtve, pripiše manipuliranje informacijama. To je malo očajno, a malo i nepristojno.
Hajrudin Hromadžić imao je, kao i ostali članovi povjerenstva, priliku da se izuzme iz ocjenjivanja medija s kojim je u prošlosti bio blizak (kao član redakcije ili kao suradnik, nebitno) ili kojemu ima savjetodavnu ulogu. I kao ni jedan drugi član povjerenstva, nije iskoristio tu priliku, kako je vidljivo iz tablice bodovanja, dostupnoj na stranicama Ministarstva kulture.
Neprofitni mediji su od vitalne važnosti za javnost i zajednicu, uz neophodnu dozu argumentativne kritičnosti i angažiranosti, čime postaju bitan društveni korektiv. Također, u Hrvatskoj je gotovo izumrla forma istraživačkog novinarstva, u najvećem dijelu preživljava upravo zahvaljujući neprofitnim medijima. Neprofitni mediji su zapravo pravo zrcalo socijalne zbilje u svim njezinim ključnim parametrima, političkim, ekonomskim, kulturalnim, sportskim... Zbog svega ovoga, oni zaslužuju više od tri milijuna kuna. I to je prava tema kojom se moramo baviti, na kojoj imamo pravo inzistirati, osobito za aktualnog mandata ministarstva, koje je pristalo da financiranje kulture padne do europskog rekorda.
Ali to ne isključuje potrebu da, istovremeno, pratimo kako se dijeli javni novac i da se - naravno - kritički bavimo nadzorom politički moćnih", stoji u odgovoru kojeg nam je poslala Maja Hrgović.