Foto: Matija Habljak/PIXSELL
SKORO puna dva sata u Ministarstvu obrane trajala je press konferencija o nabavci rabljenih borbenih aviona starih 30-ak godina.
Na press konferenciji je govorio ministar obrane Damir Krstičević, ali i cijeli niz visokih časnika Hrvatske vojske, kojima je Krstičević uporno upadao u riječ.
Na konferenciji je objavljena i cijena nabavke 12 rabljenih izraelskih aviona, koji će nas koštati 2,9 milijardi kuna.
Tijek press konferencije iz minute u minutu:
17:50 Gotova je press konferencija u MORH-u.
17:48 "Nemojte zaboraviti odlazak u Izrael, tko želi", govori Krstičević dok se pušta video.
17:47 Opet se pušta video aviona F-16 u akciji kao što je to bio slučaj i na početku konferencije za medije.
17:45 Krstičević sad tjera predstavnika pilota da kaže kako se osjećaju piloti zbog novih aviona. On se veseli obuci kod izraelskih pilota. "To je sinergija koja će Hrvatskoj osigurati dugotrajnost hrvatskog ratnog zrakoplovstva."
17:43 Na pitanje o tome jesu li avioni koje kupujemo kante, kako je dao sugerirati bivši pilot Selak, odgovara njegov prijatelj i kum koji je također u stručnoj skupini. "Selak i ja ćemo ostati prijatelji. Ja njega ne planiram ni u čemu demantirati. Ja ne mogu reći da su ti avioni istrošeni. F-16 nema kalendarski nego satni vijek trajanja."
17:40 Krstičević vodi press konferenciju kao da je u birtiji. Novinarima se obraća s ti, a suradnicima se obraća kao da naručuje piće.
17:37 Vi ste vidjeli te avione?, pitaju novinari. "Načelno smo ih vidjeli"; odgovara brigadir Tretinjak. Stručnjaci ne znaju odgovoriti jesu li izraelski avioni sudjelovali u borbenim operacijama. Kažu da vjerojatno jesu.
17:33 Ponovno se na Powerpoint slideu pokazuje švedska ponuda. Krstičević opet u riječ upada s mjesta, iako slide objašnjava Tretinjak.
17:31 "Nije li neugodna situacija da izraelski premijer objavljuje da Hrvatska kupuje od Izraela avione prije sjednice Vijeća za obranu?" pita Indexov novinar. "Postavio si dobro pitanje. Mi smo imali konzultacije sa svima. Pitali su me Šveđani hoću li ih primiti. I vi, upravo vi ste nam pomogli svojim pisanjem. Itekako smo to stručno čitali. Ja tu ne mogu ako je netko nešto, mi smo dobro odlučili", odgovara Krstičević.
17:24 Brigadir Tretinjak odgovora da ponuda za Gripene nije bila ponuda švedske države nego tvrtke Saab, ali uz jamstva Kraljevine Švedske. Krstičević opet upada u riječ.
17:20 "Idemo korak po korak. Ima još puno složenih detalja", odgovara na pitanje kada će se potpisati ugovor s Izraelcima. "Svak je ima' pravo ponuditi novi, stari avion", kaže Krstičević.
17:17 Krstičević opet govori o kibernetičkoj sigurnosti i borbi protiv dronova.
17:14 "Opet bih potpisao pismo zbog kojeg me umirovio predsjednik Mesić. To je bilo u cilju zaštite Domovinskog rata. Ostao sam bez posla u 31. godini, u naponu snage. Šta sam trebao? Otišao sam na tržište. Koliko znam, firma se ne bavi ovim poslom, nego poljoprivredom. Što bi trebali, bez posla ostati jer sam ja ministar?" govori o firmi u kojoj je radio dok nije postao ministar. Kaže da sada služi Hrvatskoj.
17:12 Na konkretna novinarska pitanja brigadir Tretinjak upućuje novinare da sami računaju troškove sata leta za švedske Gripene.
17:08 Krstičević je spreman odgovoriti na sva pitanja, ali ne zna odgovoriti na pitanje je li još netko kupio avione F-16 od Izraela pa ga prebacuje "stručnjacima iz Ministarstva kojima vjeruje".
17:07 "Ovo je ogroman iskorak. Postoji mogućnost da postanemo regionalni zaštitnik zračnog prostora." Medije moli za razumijevanje i odgovornost.
17:04 "Ovo je najsloženiji, najveći projekt od Domovinskog rata za hrvatsku vojsku." Zahvaljuje svim državama koje su dale ponude.
17:01 "Trebaju nam avioni da uvijek budemo spremni", urla Krstičević. Sad se prebacio na kibernetičku sigurnost i dronove.
16:59 "Morali smo voditi računa o obrazovanju, o učiteljima, učenicima o zdravstvu, o liječnicima, medicinskim sestrama, o ribarima, o poljoprivrednicima. Sad Hrvatskoj nitko ne prijeti, ali trebaju nam zrakoplovi za budućnost, da nikada više ne budemo razoružani. Ovo je izuzetan avion."
16:57 Krstičević opet neplanirano dolazi za govornicu. "Prvi avion dolazi 2020. godine. Od 9. do 16. moći ćete ići u Izrael pogledati avione i bazu", govori Krstičević novinarima.
16:56 "Ovdje se radi o vrlo širokom spektru vojne suradnje s Izraelom, ja u to jako vjerujem."
16:52 Načelnik glavnog stožera Mirko Šundov zahvaljuje političarima što su odlučili kupiti avione našim novcem. Hvali projekt kupnje aviona kao stručno vođen.
16:47 "Avion će doći naoružan američkim raketama zrak-zrak. To je borbeni avion, što će nam avion koji nije naoružan? Druge ponude nisu uključivale naoružanje", kaže Tretinjak.
16:44 "Ne moram vam ni objašnjavati kakva je izraelska vojna i zrakoplovna industrija. Radi se o nadograđenoj, moderniziranoj verziji aviona F-16. Procjena je da ti avioni mogu letjeti još 25 godina."
16:39 ''Samo nabava 30 godina starih izraelskih aviona će nas koštati 2,9 milijardi kuna na deset godina. Cijena švedskih Gripena bila je osam milijardi kuna. Grčka ponuda je bila najjeftinija, ali nije zadovoljavala kriterije'', kaže brigadir Tretinjak.
16:36 Financijska domena se gleda kroz ukupne troškove aviona, pojasnio je Tretinjak. "Od svih ponuditelja smo tražili procjenu troškova sata leta."
16:32 Četiri glavna kriterija su bili strateška domena, domena sposobnosti, financijska domena i domena investicija. Strateška domena je imala 33 % težinskog udjela, financijska 32 %, domena sposobnosti 25 % i domena investicija 10 %. Vojnici se baš ne snalaze s Powerpoint slideovima koji im izazivaju dosta problema.
16:27 Brigadir Davor Tretinjak, pilot koji je voditelj projekta nabave aviona, iznosi kronologiju i tehničke detalje o nabavi. Krstičević mu neprestano upada u riječ sugerirajući mu što bi sve trebao reći.
16:19 "Konzultirali smo se s Kolindom i Plenkovićem. Plenković je rekao da još jednom obavimo konzultacije sa SAD-om i Izraelom. Radili smo još i konzultacije sa Švedskom. Drugi korak bila je jučerašnja sjednica Vijeća za obranu. Vidjeli ste da su i predsjednica i premijer jednoglasni rekli da je najbolja ponuda države Izrael."
16:17 "Rekao sam: Dečki, raščlanite sve. Nemojte da bude skrivenih troškova. To su bile velike ponude. 30.12. oni su zatvorili taj proces. Dali su preporuku i onda smo s tom preporukom išli na donošenje odluke na državnoj razini. Ovo nije moj projekt, nego državni. Prvi korak je odlazak u sabor, išli smo na odbor za obranu. Odbor je dao jednoglasno pozitivno mišljenje na preporuku"
16:15 "Poslali smo poziv za natječaj prema pet država. U ovoj dvorani su otvorene ponude i svi su imali jednako vrijeme da predstave ponude. 45 ljudi bilo je u toj dvorani. Ja sam pozvao da tu budu i ljudi iz ureda premijera i ureda predsjednice i ljudi iz državnog odvjetništva. Svi su došli. Pročitane su sve ponude, svi su se mogli predstaviti i poslije je napravljen zapisnik."
16:13 "Oformili smo tim najboljih pilota i otišli smo u razne zemlje vidjeti kako to kod njih funkcionira. Išli smo u Mađarsku, išli smo i u Izrael. Otvorila se komunikacija s državom Izrael, oni su pokazali zanimanje da sudjeluju u natječaju. Uzeli smo pozitivna i negativna iskustva onih zemalja koje su taj problem riješili prije nas. Napravili smo stručnu tehničku studiju. Zaključili smo da nam treba 12 aviona."
16:12 "Ova problematika je stara 15 godina. Odluka je odgađana 15 godine. Nije bilo vizije, a bio je smanjen i proračun za vojsku."
16:11 "Danas je povijesni dan za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, čestitam pilotima na miru. Ovo radimo da Hrvatska bude sigurna i da imamo svoj suverenitet."
16:10 Krstičević evocira uspomene iz 90-ih i prva dva MiG-a.
16:08 "Dobili smo informaciju da će hrvatska firma opremati litvanske vojnike kacigama."
16:07 "Želimo cijelu javnost otvoreno i transparentno upoznati s ponudama i na temelju kojih parametara je donijeta preporuka. Spremni smo ostati tu koliko treba i odgovoriti na sva stručna pitanja koja zanimaju hrvatsku javnost", započeo je Krstičević.
16:05 Puštaju se videa izjava Kolinde i Plenkovića nakon jučerašnje sjednice Vijeća za obranu.
16:03 Osim Krstičevića na presici je još 15 vojnih dužnosnika.
Podsjetimo, vijeće za obranu je na jučerašnjoj sjednici prihvatilo ponudu Izraela kao najpovoljniju za nabavu višenamjenskog borbenog aviona i dalo preporuku vladi za donošenje odluke o kupnji izraelskih aviona F-16, priopćeno je iz vlade.
Sjednicu su sazvali predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović i premijer Andrej Plenković.
"Prihvatili smo prijedlog o najpovoljnijoj ponudi. Odluka je donesena jednoglasno, doista smo razmotrili sve predstavljene elemente. Od financijskih aspekata do potreba Hrvatske, vodili smo računa o našim potrebama i mogućnostima i razvoju i stanju u Hrvatskoj", rekla je Kolinda nakon sjednice.
"Vrlo smo detaljno proteklih mjeseci analizirali sve aspekte i smatram da je ovaj odabir plod jedne odgovorne procedure i da je ovo odluka za jačanje hrvatskih oružanih snaga i stvaranja novih sposobnosti hrvatskog zrakoplovstva", komentirao je Plenković odluku.
Izraelski avioni stari 30 godina i istrošeni
Izraelski avioni, iako modernizirani, stari su tridesetak godina i opako su borbeno eksploatirani. To ne znači da će doći s rupama u trupu, ali 30 godina letenja uz sve popravke i modernizaciju je ipak 30 godina letenja. Avioni koje nam Izraelci nude samo su nekoliko godina mlađi od sadašnjih MiG 21. Hrvatska ih kupuje da joj štite nebo u sljedećih 30 godina, što znači da bi na koncu trebali imati godina koliko i ljudi kada idu u mirovinu. Drugi problem je neprilagođenost domaće infrastrukture ovom modelu F-16 za koji i sami Amerikanci kažu da ima malo veze s izvornim avionom. Prema informacijama dobivenima od stručnjaka, za Barake bi trebalo posebno prilagoditi sve hangare u kojima će biti smješteni. Nadalje, ni piste s kojih polijeću hrvatski vojni avioni ne odgovaraju u potpunosti standardima koje Barak zahtijeva. Troškove prilagodbe platit ćemo posebno, a tko će ih raditi još uvijek se ne zna.
Treći je problem, na koji bismo odgovor trebali dobiti nakon današnje presice, iz koje serije dolaze Baraci. Postoje dvije serije. Jedna je Block 30 koja se ne može dalje modernizirati na novije, pametnije verzije naoružanja, niti im se mogu produljiti resursi - vijek trajanja. Druga je Block 40, odnosno Barak II, koja je toliko modificirana da ni oblikom ne nalikuje na F-16. Štoviše, taj tip aviona je proizveden u samo 62 primjerka pa postoji mogućnost da Hrvatska neće imati gdje nabaviti rezervne dijelove. I baš je to avion za koji su se odlučili.