Ovo su cijene zimskih guma i montaže u Sloveniji i Hrvatskoj. Razlike su ogromne

Foto: Armin Durgut/PIXSELL

U Hrvatskoj je od 15. studenoga do 15. travnja obavezna uporaba zimske opreme na svim vrstama motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika. Zbog toga ovih dana vulkanizeri imaju pune ruke posla. Velik broj Hrvata odlučuje se na kupnju i montažu guma u Sloveniji, Srbiji i BiH, gdje su cijene dosta niže nego u Hrvatskoj.

Usporedili smo cijene guma na slovenskom i hrvatskom tržištu.

Usporedba cijena guma u Sloveniji i Hrvatskoj 

S obzirom na to da svako tržište, pa tako i hrvatsko i slovensko, podrazumijeva ogromnu ponudu zimskih guma, mi smo, uspoređujući cijene u dvije države, klase guma podijelili na premium, srednju i ekonomsku klasu. Razlike u cijenama su znatne, a u pojedinim primjerima razlika u cijeni iznosi i do 100 posto. 

Premium klasa

Kod usporedbe premium zimskih guma, fokusirali smo se na marke Continental, Bridgestone, Good Year i Michelin. Ovo su najkvalitetnije, ali ujedno i daleko najskuplje marke guma.

Jedna takva guma rijetko košta ispod 150 eura, a razlika cijena u Sloveniji i Hrvatskoj je vidljiva. Tako, primjerice, jedna guma dimenzija 195/60 R18 96H u Sloveniji košta 175.52 eura, a u Hrvatskoj 222 eura. Pri kupnji četiri gume dolazi se do razlike od čak 185.92 eura. To je više od cijene još jedne takve gume. 

Miljenka Nikolića, stručnjaka za automobilsko tržište, upitali smo jesu li najskuplje gume ujedno i najbolje. 

"Jesu. Tu se radi o premium proizvođačima koji nude odlične performanse u svim domenama, pa i onoj četvrtoj kategoriji (kilometraži, potrošnji, buci, koja se ne tiče voznih karakteristika). Svakako su preporuka za zahtjevnije korisnike, kao i one koji prevaljuju veću kilometražu i voze u težim uvjetima", kazao je.  

Srednja klasa 

Cijene guma srednje klase nešto su niže, ali ne značajno. Uspoređujući gume u ovoj kategoriji usredotočili smo se na marke Hankook, Falken, Nokian i Kleber. Pri kupnji više komada ta se razlika osjeti, a pogotovo ako se kupuje "vani". Primjerice, guma 215/55 R16 93H u Sloveniji košta 128.18 eura, a u Hrvatskoj 140.50. Kupnjom kompleta guma opet dolazimo do razlike, i to od 50 eura bez montiranja.

Ušteda je, naravno, pri kupnji u Sloveniji. Kontaktirali smo nekoliko manjih vulkanizera u Hrvatskoj i Sloveniji te smo se raspitali za kupnju i montiranje guma ekonomske klase (istog proizvođača) za Golf VI. Gume su tip 195/65 R15. U Sloveniji bi nas četiri gume koštale 217.16 eura plus šest eura po montaži svake gume, što bi sveukupno ispalo 242.16 eura.  

U Hrvatskoj je račun fiksni, treba se nešto dulje čekati na traženu vrstu i tip guma jer se sve naručuje, a i kažu da imaju velike gužve. Za istu marku i tip guma kao u Sloveniji, uz montažu i balansiranje, račun bi ispao 280 eura, dakle u prosjeku je razlika i s montiranjem guma oko 50 eura. 

Ekonomska klasa  

Uspoređujući povoljne marke guma fokusirali smo se na brendove Sava, Kormoran i Kumho. I ovdje su prisutne razlike u slovenskim i hrvatskim cijenama, i to za nekih 10 do 15 posto. Tako se, primjerice, gumu 165/65 R14 79T u Sloveniji može naći za 59.75 eura, dok u Hrvatskoj ona košta 71.80 eura. Isto vrijedi i za ostale tipove guma koje smo uspoređivali. 

Zimske gume se u studenom može naći na popustima, koji obično ne prelaze 20 posto. Unatoč tome, većina vlasnika vozila odlučuje se na povoljnije gume. Velik broj vozača pri tome se odlučuje za kupnju zimskih guma u trgovačkim centrima. Nikolić kaže kako je kupovina u trgovačkim centrima najčešće najpovoljnija, ali ima brojne limite. 

"Prije svega, ponuda je vrlo oskudna, često bazirana na jednog proizvođača i jedan model, a redovito se radi o jeftinijim proizvodima koji već nakon jedne sezone znaju osjetno promijeniti karakteristike. Svakako valja pripaziti i na datum proizvodnje, ali i pripremiti se na obilazak nekoliko trgovina u pronalasku četiri gume iste veličine. Konačno, netko treba montirati i balansirati te gume, a to nije jeftino", kazao nam je Nikolić.  

"Ulaganje u gume je potrebno radi sigurnosti nas i svih oko nas"

Nikolić dalje kaže kako su trenutno velike gužve kod vulkanizera, bilo domaćih bilo preko granice. Iako se mnogi pitaju ima li smisla mijenjati gume i ulagati u zimske gume u vrijeme kad su zime sve blaže, a minusi su postali izuzetak, a ne pravilo, ističe da nema dvojbe da se gume mora mijenjati. 

"Čim se temperature spuste ispod 7°C, na scenu stupaju zimske gume. Upamtite, loša i nešto starija zimska guma je u takvim uvjetima bolja i od najbolje ljetne gume. A razlike su drastične, kako u držanju ceste tako i po pitanju zaustavnog puta. I pritom ne mora biti leda i snijega na cesti", kaže. 

Posljednjih godina sve popularnije postaju cjelogodišnje gume, čija je cijena, gledajući troškove kroz cijelu godinu i manji broj montaža, znatno isplativija nego mijenjanje guma minimalno dva puta u godini. 

Foto: Borna Filić/PIXSELL 

"Istina, tehnologija je drastično napredovala i cjelogodišnje gume su postale jako dobar kompromis između zimske i ljetne gume. Nešto su skuplje, ali i dalje u ovom slučaju trebate jedan komplet guma. Definitivno su dobra opcija za sve koji ne rade puno kilometara i najčešće se kreću u urbanim područjima", kazao je Nikolić. 

Pitamo ga koliko je zapravo važno ulaganje u zimske gume. 

"Definitivno je važno, tim više što je ponuda doista bogata, a i jeftinije gume pružaju sasvim solidne performanse. Imajte na umu da je i vijek trajanja guma znatno dulji, pa ih sada možete bez brige koristiti veći broj sezona. Dakako, uz pažljivo skladištenje i održavanje", odgovara Nikolić. 

Priprema može značajno utjecati na reduciranje troškova pri kupnji zimskih guma 

Što se tiče same kupnje guma, Nikolić kaže da su mogućnosti šarolike, od najjednostavnijeg odlaska kod vulkanizera do web prodaje i kupovine u trgovačkim centrima. Ističe da postoje razni načini uštede prilikom kupnje automobilskih guma.

"Pod preduvjetom da ste odabrali iznos koji ćete potrošiti i znate bar otprilike na koje gume ciljate, možete krenuti istražiti tržište. Oduzima nešto vremena, ali možete pritom značajno uštedjeti. Web prodaja je već nešto bolja opcija jer je ponuda bogatija. Nažalost, i cijene su nešto više te opet valja računati na odlazak do vulkanizera. Specijalizirane trgovine imaju više cijene, nerijetko treba čekati na dostavu, a zbog gužvi se možete načekati. 

No jednom kada dobijete termin, stvar postaje vrlo ugodna, a i viša cijena se lako podnese uz mogućnosti obročne otplate. Ovdje svakako provjerite ponudu manjih vulkanizera koji nerijetko kupcima daju opciju besplatne montaže i balansiranja", kaže. 

Slovenci imaju i jeftinije gume i povoljniju montažu

Prokomentirali smo i razliku cijena guma u Hrvatskoj i Sloveniji. 

"Činjenica da su u Sloveniji jeftinije gume ne traži puno pameti. Dovoljno je pogledati ponudu na internetu i uvjeriti se. Uštede na pojedinim modelima su značajne, a uz jeftiniju montažu i balansiranje u novčaniku ostaje značajan iznos. Uostalom, do istih vulkanizera se lako dolazi bez potrebe kupovine vinjete, prelazak granice je brz, a sve se može začiniti zanimljivim izletom, primjerice do obližnjeg Podčetrtka, ako dolazite iz Zagreba. Slavonci pak mogu istražiti ponudu u Srbiji i BiH, što donosi i neke dodatne pogodnosti", kazao nam je Nikolić. 

Prošle godine 50.000 vozila u Hrvatskoj nije prošlo tehnički pregled zbog loših guma 

Tomislav Škreblin iz Centra za vozila Hrvatske kazao nam je da u prošloj godini oko 50.000 vozila u Hrvatskoj nije prošlo tehnički pregled zbog loših i istrošenih guma, dok su vlasnici čak 90.000 vozila upozoreni da su im gume gotovo istrošene i da čim prije trebaju u nabavku novih. 

Foto: Borna Filić/PIXSELL 

"Guma mora biti homologirana, na sebi mora imati takvu oznaku i to je dokaz da je prošla sva testiranja koja joj dozvoljavaju da bude stavljena na europsko homologacijsko tržište. U 2022. godini imali smo 50-ak tisuća vozila koja nisu prošla na tehničkom pregledu zato što su im gume odnosno pneumatici bili istrošeni. 

Osim toga, na tehničkom pregledu dodjeljuje se i manji nedostatak, čime upozoravamo vlasnike vozila da su im pneumatici gotovo istrošeni i da će ih uskoro morati zamijeniti. Radilo se o oko 90.000 takvih vozila prošle godine", kazao je Škreblin. 

Prosječna starost vozila u Hrvatskoj je skoro 15 godina. Hrvati uglavnom kupuju polovna vozila

Škreblin nam je kazao kako je prosječna starost vozila u Hrvatskoj gotovo 15 godina, što ne čudi s obzirom na to da si većina Hrvata priskrbljuje polovna vozila. Iako vlasnici starijih vozila, kaže, nemaju naviku redovnog održavanja auta, ističe da je to izrazito bitno ne samo radi vlastite sigurnosti nego i radi sigurnosti naših bližnjih te ostalih sudionika na cesti.  

"Prosječna starost voznog parka u Hrvatskoj prošle godine bila je preko 14.5 godina, a kada je riječ o osobnim automobilima, onda je prosječna starost bila oko 13.5 godina. U Hrvatskoj imamo star vozni park, što je i prirodno jer se uglavnom uvoze rabljena vozila. 

Međutim, čak ni to nije problem, nego neodržavanje. Vlasnici misle da se, ako im je staro vozilo, u njega ne isplati ulagati. Kod ulaganja ne treba gledati samo isplativost prodaje rabljenog vozila nego treba misliti na svoju sigurnost te sigurnost obitelji i ostalih sudionika u prometu", kazao nam je Škreblin. 

Kazna za nekorištenje zimske opreme je 130 eura, ali opasnost za sebe i druge je puno veća 

Nekorištenje zimske opreme od sredine listopada do sredine travnja je zakonski kažnjivo novčanom kaznom. Uz financijsku štetu pozornost treba obratiti i na sigurnost koju nam vožnja ljetnim gumama po hladnim cestama donosi zimi.

Naime, ljetna guma po snijegu gotovo da nema nikakve šanse i njome se produljuje zaustavni put, što može biti jako opasno u vožnji na cesti. Primjerice, na temperaturi od -10°C automobil s ljetnim gumama će se pri brzini od 60 km/h zaustaviti nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim je temperaturama put kočenja još duži. 

Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL 

Iz HAK-a navode uvjete za nabavku zimske opreme za vozila M i N kategorije čija najveća dopuštena masa nije veća od 3.5 tona. Za ta se vozila podrazumijevaju: 

  • četiri zimska pneumatika (M+S) ili
  • četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim na postavljanje na pogonske kotače

"Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 70/19) zimski uvjeti podrazumijevaju kolnik prekriven snijegom ili kad je na kolniku poledica. Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme na cesti u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 132,72 €", stoji u aktualnom Zakonu. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.