PROIZVOĐAČI automobila i tehnološke tvrtke koje se utrkuju u razvoju autonomnih vozila suočeni su s velikim problemom – automobili koji mogu razmišljati neupotrebljivi su bez cjenovno prihvatljive i pouzdane tehnologije koja im omogućuje da vide.
Većina proizvođača - uz izuzetak Tesle - najavljuje da će se njihovi autonomni automobili oslanjati na sustav detekcije znan kao lidar. Riječ je o najsuvremenijim senzorima koji koriste pulseve laserskog svjetla za precizno prikazivanje okruženja automobila.
Autopilot ili lidar?
Teslin izvršni direktor Elon Musk naglašava pak da njegov sustav Autopilot ne treba lidar, nego se oslanja na kombinaciju radara, kamera i softvera.
Pritisak što skorijeg lansiranja autonomnih vozila sili pak mnoge proizvođače da se oslone upravo na lidar. Očekuje se da će General Motors, Ford Motor i BMW u sljedeće dvije godine u automobile ugraditi senzore dobro financiranih inovativnih tehnoloških kompanija Velodyne i Innoviz.
U protekle tri godine 50-ak proizvođača lidara privuklo je više od milijardu dolara korporativnih i privatnih ulaganja, uključujući rekordnih 420 milijuna dolara u 2018. godini, pokazuje Reutersova analiza javno dostupnih podataka o ulaganjima.
Američki Velodyne i švedski Veoneer Inc isporučit će sredinom 2021. lidare Fordu za prvo automatizirano vozilo, navodi izvor upoznat s projektom. Velodyneovi lidari HDL-64E prodaju se po cijeni od 75 tisuća dolara i već se mogu vidjeti na krovovima mnogih prototipova autonomnih vozila u Silicijskoj dolini.
Proizvođači i veliki dobavljači još nisu odlučili koja će tehnologija prevladati, što znači da zasad ne postoje standardi definirani u realnom sektoru koji bi potaknuli masovnu proizvodnju i smanjili troškove.
Financiranje je temeljna prepreka
Zarada ulagača i proizvođača u početnoj se fazi čini prilično mršavom. Tako se očekuje da će lidari za automobile do 2025. godine generirati samo 2,5 milijardi dolara prihoda, prema savjetodavnoj tvrtki IHS Markit.
"Neke stvari možete riješiti dodatnim kapitalom, ali ne možete zaobići fiziku" kako biste što prije razvili, upakirali i ugradili najsuvremeniju tehnologiju lidara, naglašava Austin Russell, izvršni direktor i suosnivač Luminara, koji je s Volvo Carsom sklopio sporazum o financiranju te ugovore o razvoju s Toyotom i Audijem.
"To je temeljna prepreka koja koči veliku većinu industrije", zaključuje Russell.
U konačnici bi sektor lidara mogao biti sveden na pet do šest ključnih igrača, kao što se to dogodilo i s tehnologijom radarskih senzora. No ne prije 2025. godine, a možda i ne prije 2030., kazali su izvršni direktori i istraživači Reutersu.
"Bit će to duga utrka", drži viši analitičar IHS-a Jeremy Carlson.