“SJEĆAM se podijeljene Europe i Hrvatske same na grubom moru, ali vratili smo se kući i naš put tek počinje”, izgovoreno je na početku službenog hrvatskog spota koji je vlada danas predstavila na proslavi formalnog početka predsjedanja Europskom unijom.
Te riječi izgovara ribar Frane, za kojeg saznajemo da je rođen 1957. godine, kada je osnovana Europska ekonomska zajednica, preteča Europske unije. Slijede poruke još nekoliko hrvatskih građana u tri minute i devet sekundi, što je definitivno predugo za jedan promotivni spot te vrste.
Životi Hrvata kao eho postojanje Europske unije
Franu slijedi djevojčica Klara, rođena 2013., kada je Hrvatska konačno ušla u EU, a tako su predstavljeni i ostali ljudi u spotu, kao odjeci postojanja Europske unije. Tako su npr. planinari Dora i Ivan rođeni 1995. godine, kad je osnovan Schengenski prostor.
Čak se ističe da je pravi dom Hrvata Europa, a ne Hrvatska, koja je sama nesposobna preživjeti na “grubom moru”, što je doista vrhunac plenkovićevskog europejstva u ideološkom smislu.
Cijeli spot kao da je i estetski pravljen samo za jednog Vrhovnog Gledatelja, premijera Andreja Plenkovića, da mu ponudi sliku Hrvatske kakvu on gaji u svojoj glavi nasuprot one stvarne Hrvatske u kojoj 70 posto građana smatra da zemlja ide u krivom smjeru.
U spotu vidimo sretnu i prosperitetnu Hrvatsku, Nikolu Teslu, Matu Rimca i Luku Modrića, mlade uspješne poduzetnike koji ostaju na svojoj djedovini (da, riječ “djedovina” se morala spomenuti), uspjehe nogometne reprezentacije koje decentni Hrvati prate uz crno vino i prigodnu zakusku.
Velika hrvatska obitelj u luksuznoj modernističkoj vili iznad grada
Sve završava prikazom šire hrvatske obitelji od nekoliko generacija, koja se okupila u luksuznoj modernističkoj vili iznad grada, dakle slikom nečega što 99 posto Hrvata nikad nije doživjelo.
No, to je domaći milje premijera Plenkovića, gojenca zagrebačke crvene buržoazije kojemu je zlatna žlica u ustima prirodno stanje. Drugo nije iskusio, pa smo u vladinom spotu dobili svojevrsnu sliku Plenkovićeve uobrazilje o Hrvatskoj, koju poznaje slabije od Bruxellesa.
“Ove ruke grade brodove, ali mi stvaramo i umjetnost nadahnuti različitošću”, “U Europskoj uniji svi smo povezani, baš poput naše kravate koja je povezala svijet”, “Kada zajedno igramo, zajedno pobjeđujemo i slavimo poput obitelj”, to su neke od banalnih inspirativnih poruka iz spota, popraćene slikama prirodnih ljepota, žena koje na poslu pokazuju ultrazvuk svoje bebe, golovima Luke Modrića itd.
Tragikomično inzistiranje na kravati kao simbolu Hrvata već se ispostavlja kao tema ovog predsjedanja: osim što je dobila prominentno mjesto u spotu, hrvatska diplomatska predstavništva na svojim pročeljima razvijaju kravate koje onda valjda landraju na vjetru i tako pronose slavu Hrvatske.
Tradicija HDZ-ovih patetično-nacionalnih spotova
Red konzervativne demografske patetike, red nacionalne sportske patetike i red deluzivne samohvale vladajućih, to je cijeli ideološki sadržaj ovog spota.
Vladin spot u povodu predsjedanja Unijom samo je malo ulaštenija verzija promotivnog spota Karlovačke županije koji je 2018. slavodobitno predstavljen uz podršku ministra turizma Garija Cappellija i predsjednika sabora Gordana Jandrokovića Njonje.
>> Kako je došlo do toga da župan Jelić režira spot Karlovačke županije?
Četverominutni, dakle opet predug, spot režirali su Srećko Radelić i karlovački župan Damir Jelić, što je definitivno nesvakidašnja praksa jer posao župana nije režiranje promotivnog spota županije kojoj je na čelu.
Jelić je po zanimanju profesor hrvatskog jezika i nema nekog značajnijeg iskustva u režiji promotivnih spotova, ali on je u ovaj uradak ubacio sve svoje ideološke opsesije i otkrio što okupira um jednog HDZ-ovca. Bile su to četiri minute patetično-religioznog teksta iz županovog pera, koji se pompozno čita preko snimaka prirodnih ljepota i baštine Karlovačke županije.
Karlovačka županija nije raspisala javni natječaj za promotivni spot te tako eventualno dobila više ponuda i koncepata, nego je dala Srećku Radeliću da snimi i režira spot, a onda je Radelić zaključio kako je baš župan Jelić ta kreativna snaga koja mu treba kao najbliži suradnik na spotu. To su nam pretprošle godine potvrdili iz županije na naš dodatni upit o tome tko je angažirao Radelića. "Srećko Radelić je angažirao Damira Jelića jer je bila ideja Srećka Radelića", pokušao ja za Index županijski glasnogovornik pojasniti tu cirkularnu logiku.
Realniji je spot Darija Juričana
Realniju sliku Hrvatske ponudio je u svojem alternativnom spotu dokumentarist i aktivist Dario Juričan, koji je tu temu uspio spojiti sa svojom kampanjom protiv zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića. Na jednominutnoj snimci tako se prikazuju Bandić i njegovi partneri, poput premijera Plenkovića i predsjednice Grabar-Kitarović.
>> Juričan kaže da bi ovo trebao biti video EU predsjedanja, Kolinda je pjevačica
"Upoznajte gradonačelnika", jedna je od temeljnih poruka Juričanovog efektnog spota s natpisima na engleskom jeziku, koji traje odgovarajućih 50 sekundi, pa tako i ostavlja snažniji dojam. Uz partnere pišu i njihove funkcije kako ih Juričan vidi, pa je Plenković predstavljen kao “gradonačelnikov partner” koji “kaže ‘da’ svim gradonačelnikovim kombinacijama", a Kolinda kao “pjevačica” koja će mu “nositi kolače u zatvor”. Kardinal Bozanić opisan je kao “građevinski vizionar”. Tu su i Bandićev vozač i ostali uobičajeni sumnjivci iz gradonačelnikova kruga.
U svakom slučaju, vlada nije objavila tko je autor spota, je li za spot raspisan natječaj i koliko je snimanje koštalo pa je Index o tome poslao upite na nadležne adrese, a odgovore ćemo objaviti kada ih dobijemo.