Screenshot: Youtube
Nakon tri poludnevna radna dana kao vozač, 26 vožnji i 441 zarađenog dolara Sverre Nilsen ima samo jednu negativnu stvar za reći o cijelom iskustvu.
Veliki sam fan Ubera već skoro dvije godine, još otkad sam prvi put koristio njihovu uslugu u Londonu prije godinu i pol.
Kad je Uber stigao u Norvešku nešto prije Božića, bio sam presretan. Ali, mlako je primljen u norveškom tisku i među političarima, kao i većina novih stvari koje stignu u Norvešku.
Ne želim da Uber odustane od Norveške – niti mislim da će ikada odustati – pa sam se ubacio kao vozač za Uber Pop (europsku verziju UberX-a) na tjedan dana, da vidim o čemu se točno radi.
Tako da sam tijekom proteklog tjedna noću vozio za Uber, i sad ću ispričati sve što sam naučio, sve dobro i loše.
Prvo, malo povijesti
- Uber je osnovan 2009. te je u šest godina stigao do vrijednosti od 41 milijarde dolara, po čemu je možda i najbrže rastuća kompanija u povijesti. Da je Uber javno dioničko društvo u Norveškoj, bio bi drugo najvrednije.
- Kompanija je započela kao karta na pametnom telefonu koja je spajala vozača s putnikom prema GPS-u. Zapravo još uvijek i je to, samo s veoma pametnom infrastrukturom u pozadini.
- U svijetu ima oko 150.000 vozača, podijeljenih u nekoliko različitih kategorija. U Norveškoj se dijele u dvije kategorije; luksuzni automobili s privatnom vozačkom dozvolom (Uber Black) i noviji privatni automobili bez dozvole (Uber Pop).
- Vožnja Uber Blackom, koji je najčešće Mercedes limuzina S-klase, košta jednako ili manje od vožnje taksijem. Cijena vožnje UberPop-om košta otprilike pola vožnje normalnim taksijem. Noćima ili vikendom je jeftinija u usporedbi s taksijima. Tarife se ne mijenjaju ovisno o dobu dana ili danu u tjednu. Tipična vožnja Uber Pop-om unutar Osla košta 10$. 80% tog iznosa odlazi vozaču.
- Kako bi postali vozač Ubera morate proći policijsku provjeru, posjedovati noviji auto s četiri vrata, i proći intervju. To sve je ekvivalent onome što se traži od vozača taksija.
- Putnici i vozači se ocjenjuju nakon svake vožnje na skali od 1 do 5. Ako vozač dođe do prosjeka manjeg od 4,2 poziva ga se na sastanak s menadžmentom Ubera te riskira da izgubi posao.
- Putnici koji imaju slabu ocjenu (rejting ispod 3 je nizak) riskiraju da ne dobiju auto kad ga zatraže, jer vozači mogu vidjeti adresu i ocjenu osobe koja traži vožnju. Ovaj sistem osigurava da se ljudi ne ponašaju kao šupci. Uz ocjenjivanje, aplikacija ima i mogućnost prijavljivanja.
- Ako se išta dogodi tijekom vožnje, a prijavi se putem aplikacije, lokalno upraviteljstvo odmah dobiva obavijest na mobitel. Ovo osigurava da vozači imaju čist auto, dobro se ponašaju, ne voze nepogodnim rutama do odredišta, ili se neprikladno ponašaju.
Prvi koraci
Proces postajanja vozačem Ubera započeo sam nešto prije Božića. Stupio sam u kontakt s Chrisom, pokretačem u Oslu. Objasnio sam da želim zabilježiti što je to Uber i kako izgleda iznutra. Dobio sam dopuštenje da opišem sve što vidim i iskusim, dok god ne objavim ili narušim privatnost putnika. Nisam dobio dozvolu fotografirati ili snimati putnike tijekom vožnje.
Prva stvar koju sam morao učiniti je javiti se lokalnoj policiji kako bih dokazao da nemam kriminalni dosje. Trebala su tri tjedna da se to riješi te sam nakon toga razgovarao s Chrisom o Uberu i što se očekuje od mene kao Uber Pop vozača.
Sljedeći korak je bio takozvani „onboarding“. U biti, to je upoznavanje s aplikacijom Uber Partner, funkcioniranjem ocjenjivanja, financija i ostalim praktičnim detaljima. Dali su mi iPhone s instaliranom Uber Partner aplikacijom, te sam potpisao papire.
Bio sam spreman.
Tijekom moja prva dva dana kao vozača Ubera nisam uopće imao vremena za vožnju . ovo je dosta zgodan način da se prikaže što Uber Pop zapravo jest. To nije posao. To nije taksi. To je dijeljenje automobila kojim se može baviti doslovno bilo tko, dok god ima noviji auto s četiri vrta i dosje bez mrlja.
Bilo tko s Uber Partner aplikacijom može primati putnike. U normalnim slučajevima Uber Pop vozač možda ne radi više od 10 sati tjedno, a još uvijek može očekivati dosta dodatnu zaradu, uz svoja normalna primanja. Dobar je to dodatni izvor prihoda za studenta ili nekog sa startupom koji je tek u ranoj fazi. U Oslu, vozač Uber Popa u prosjeku zaradi oko 25$ na sat.
Što se tiče najboljeg auta za posao, pravila su ista kao i za ostale ljude na cesti. Morate biti pametni. Ja sam koristio Prius plugin hibrid, koji je prirodni izbor zbog svoje niske potrošnje. Da se bavim ovim dugoročno, vjerojatno bi koristio Tesla Model S. On je subvencioniran u Norveškoj, te ga možete puniti besplatno. To je uistinu savršen Uber Pop auto.
Prva vožnja
Skoro sam se osjećao kao da idem na spoj naslijepo kad sam prvi put uključio aplikaciju. Stisnuo sam „go online“ i čekao. Nisam baš znao što očekivati. Nakon otprilike 7 minuta telefon je počeo pištati, a na ekranu se pojavila karta s odredištem na sredini. Automatski sam dobio GPS koordinate te je nakon nekoliko minuta prvi putnik bio na stražnjem sjedalu. Prethodno sam odlučio da neću razgovarati s putnicima, osim ako sami ne započnu razgovor – 95% i jest, te je većina pitanja bila o Uberu.
Prva je vožnja koštala manje od 10$, što je otprilike dvostruko skuplje od cijene autobusne karte i upola manje od vožnje normalnim taksijem. Nije loše.
Nakon što je prva vožnja završila, aplikacija je počela pištati gotovo odmah, i već sam bio na putu za sljedeće odredište. Prvi sam dan radio oko tri sata i zaradio oko 130$. Svi su bili ljubazni. Jedini razlog zašto nisam zaradio više je taj što je iPhone koji sam dobio od Ubera imao užasno slabu bateriju. Instalirao sam Uber Partner aplikaciju na svoj Samsung telefon sljedeći dan i radila je savršeno.
"Nadam se da će Uber pomoći ljudima da više otvore svoje automobile"
Uskoro je razvoziti ljude naokolo postalo normalno. Pokušao sam raditi većinu dana i potražnja je bila konstantna. Naravno da je potražnja najveća kad najmanje ljudi želi razvoziti ostale okolo, u subotu navečer. Ali je potražnja cijeli tjedan više-manje stalna.
Zaista se volim ovako voziti uokolo. Gotovo da je kao meditacija. Smiruje me. Prihod je zapravo bio samo bonus.
Kako se broj vožnji povećao, primijetio sam da su razgovori koje sam vodio s putnicima dosta slični. Većinom su to bila praktična pitanja o Uberu. Što je jedan od razloga zašto i pišem ovo.
Nakon tri poludnevna radna dana kao vozač, 26 vožnji, 441 zarađenog dolara i upoznavanja mnogo zanimljivih ljudi, imam samo jednu negativnu stvar za reći o cijelom iskustvu. A to je kako društvo tretira vozače. Kad razmislim, palo mi je na pamet da su vozači taksija nisko na društvenoj ljestvici, što mislim da je užasno. Nadam se da će Uber pomoći ljudima da više otvore svoje automobile, te da se ta stigma ukloni. Jer ovo je dijeljenje automobila, ne taksi služba.
Uber jest savršeni sistem slobodnog tržišta
U Helsinkiju u Finskoj, plan je da se do 2025. u potpunosti pređe na dijeljenje automobila, tako da bi se to i moglo ostvariti.
S jedne strane imamo one koji žele malo dodatnog prihoda, a s druge strane tu su oni koji idu od točke A do točke B. Sistem taksija, s dozvolama i kvotama, stvara sistem bez ikakve realne konkurentnosti što se tiče cijene. Uber uistinu jest savršeni sistem slobodnog tržišta.
Uz ekonomsku korist, čudesno je koliko sigurnije ljudi kažu da se osjećaju u Uberu.
Uber nema problema sa zlostavljanjem
Jedna putnica koju sam prevozio je dala zanimljivu opasku. Bila je plavuša, mlada, privlačna. Rekla je da je vožnja taksijima noćna mora. Tvrdila je da je iskusila desetke negativnih situacija u taksijima, a nije imala nikakvog načina da ikog upozori. Uber koristi već godinu dana, i rekla je da niti jednom nije osjećala da nije sigurna.
Slične sam priče čuo i od drugih žena.
Postoji dobar razlog zašto Uber nema problema s zlostavljanjem, a taksiji imaju. Taj je razlog aplikacija. Nakon svake vožnje ocjenu dobivaju i vozač i putnik. Ako je automobil prljav, smrdi, ili ako se putnik osjeća zlostavljano, vozača možete ocijeniti čim izađete iz automobila. U slučaju da se dogodi nešto dramatično, te iskoristite priliku da pošaljete poruku direktno Uberu, osoba u upravi će primiti SMS o tome čim pošaljete poruku. To sve stvara veoma siguran sustav, te je to po mom mišljenju razlog zašto gotovo ni nije bilo incidenata sa 150.000 vozača.
Ovaj sustav je puno bolji od bilo kojeg sustava te je "tajni sastojak" u pozadini sjajnog Uber iskustva.
Završio sam svoj tjedan kao Uber vozač. Nastavit ću koristiti Uber kako bih putovao. Ali, toliko sam uživao, da se možda vratim vožnji s vremena na vrijeme.
Sverre Rørvik Nilsen, Business Insider