KORONAKRIZA je smanjila i promet u trgovinama pa u Hrvatskoj gospodarskoj komori očekuju da će blagdanska potrošnja u ovoj godini biti i za petinu manja nego u prosincu prošle godine.
Prošlog smo prosinca, naime, potrošili oko 15,8 milijardi kuna, što je milijardu kuna više nego u prosincu 2018. godine. Međutim, ovogodišnji pad za oko 20 posto znači da ćemo u trgovinama ostaviti i do tri milijarde kuna manje. Ipak, u HGK, čini se, i dalje nastoje biti optimističniji pa kažu da se u prosincu 2020. godine može očekivati potrošnja na razini na prosinca 2017. godine.
Vraćamo se u 2017. godinu
"Ovim padom zbog korone se praktički vraćamo na razine potrošnje iz 2017. godine, kada je ona iznosila 13,8 milijardi kuna", istakla je u srijedu voditeljica Odjela za trgovinu HGK Tomislava Ravlić.
"Nakon prvog vala i lockdowna zabilježili smo pad od oko 2,5 posto i mislili smo da dolaze bolji dani. Međutim, epidemija je eskalirala baš u ove mjesece kad trgovine rade najbolje. Stoga ovaj prosinac neće biti u skladu s očekivanjima, ali neće biti ni katastrofalan. Pad će se kretati između 10 i 20 posto, ovisno o vrsti i lokaciji trgovine. Nešto teže će biti za neprehrambeni segment jer će se hrana i piće kupovati bez obzira na okolnosti", ocijenio je i predsjednik Udruženja trgovine HGK Ivica Katavić.
Manje kupujemo poklone
Prema procjenama HGK, pad prodaje može se očekivati u svim kategorijama proizvoda. Ovdje valja podsjetiti da za božićno-novogodišnje blagdane najčešće kupujemo igračke, kozmetiku, odjeću, obuću, tehniku i knjige, kao i delikatesne prehrambene proizvode. No pandemija koronavirusa promijenila je i navike potrošača pa su se, ističu u Komori, pojavili i neki drugi, novi trendovi u kupnji.
"Otežana mobilnost, djelomični lockdown i ograničen broj kupaca u trgovinama doveli su do promjena prioriteta kada govorimo o vrsti proizvoda koje kupujemo", poručila je Ravlić, dodavši kako je u ovom trenutku teško procijeniti što će se za ove blagdane naći pod drvcima.
Raste kupnja preko interneta
Ipak, pandemija koronavirusa potakla je jedan segment trgovine. Riječ je o trgovini putem interneta i pošte koja je u listopadu, prema podacima državne statistike, porasla više od 18 posto na godišnjoj razini, dok je njen rast u prvih deset mjeseci iznosio 12 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje, ističu u HGK.
I trgovci i analitičari upozoravaju da će pandemija koronavirusa znatno srezati blagdansku potrošnju u ovoj godini, kako u Hrvatskoj, tako i u ostatku svijeta. Pritom kao glavne razloge navode ograničenja koja su trgovinama nametnuta u okviru epidemioloških mjera kada je riječ o broju kupaca, ali i strah ljudi od neizvjesne budućnosti. Tim više što raste broj nezaposlenih, a plaće su dijelu zaposlenih već smanjene.
Trgovci očekuju pad prometa za blagdane i do 30 posto
"Osobno smatram da će pad blagdanske potrošnje biti i veći, do 30 posto. Turista u ovogodišnjem prosincu nema, a i ljudi sve manje napuštaju gradove, odnosno manje odlaze u vikendice nego ranijih godina. Osim toga, čim se počne govoriti o krizi, ljudi se okreću štednji, a ne potrošnji", kaže za Index direktor Lonia trgovine Drago Munjiza.
Dodaje kako bi najmanji pad mogla imati prodaja prehrambenih proizvoda, oko 10 posto. Razlog nije samo taj što se hrana mora kupovati, nego i taj što su restorani i kafići zatvoreni, što bi više novca ipak moglo usmjeriti u trgovine hranom.
Svi čekaju Uskrs, nadaju se da će se do onda stanje s koronom popraviti
"Smanjenje blagdanske potrošnje u ovoj je godini izvjesno. Mjere protiv korone ograničavaju rad trgovina, a ove godine u prosincu nemamo ni turista. I ljudi sve više štede", ocjenjuje za Index neovisni ekonomist Goran Šaravanja.
U takvoj situaciji, trgovcima ne preostaje drugo nego da pokušaju preživjeti barem do Uskrsa. Naime, nadaju se da bi se situacija s pandemijom koronavirusa do proljeća mogla popraviti.
Kako god, trgovci ovu godinu neće pamtiti po dobrom, o čemu dovoljno govori i prognoza HGK o padu prometa u trgovini na malo u 2019. godini za sedam do devet posto. No, dio ekonomista strahuje da bi pad mogao biti i veći, s obzirom na to da čak ni kakva-takva ljetna turistička sezona nije uspjela preokrenuti negativne trendove u trgovini.
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.