POSLJEDNJIH godina europski noćni vlakovi unatoč predodžbi o romantičnom putovanju i avanturama, činilo se da odlaze u prošlost, piše The Guardian.
Odluka njemačke željeznice Deutsche Bahn od prije pet godina da ukine liniju koja povezuje Berlin i Pariz dovela je do ukidanja linija diljem kontinenta uključujući gotovo cijelu francusku mrežu.
Vlade i putnici sve više se okreću željezničkom prometu
No zbog pandemije koronavirusa, ali i ekološke svijesti i vlade i putnici sve više se zabrinjavaju zbog utjecaja kratkotrajnih letova te nastoje izbjeći gužve koje se stvaraju u zračnim lukama. Upravo zbog toga čini se da bi moglo ponovo doći do popularizacije noćnih vagona.
Uspostavljaju se nove linije diljem Europe
U posljednjih nekoliko tjedana noćni vlakovi sve više se ponovo reklamiraju. Prošlog četvrtka švedska vlada rekla je da će osigurati sredstva za uspostavljanje dvije nove linije koje će povezivati Stockholm i Malmö s Hamburgom i Bruxellesom.
Nekoliko dana prije ove objave, francuski ministar prometa Jean-Baptiste Djebbari najavio je kako će se ponovo uspostaviti noćna linija između Pariza i Nice. I francuski predsjednik Emmanuel Macron obećao je ponovnu uspostavu noćnih linija vlakom u ovoj zemlji.
Tako se austrijski željeznički operator Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), koji je 2016. godine od Deutsche Bahna kupio 42 spavača vagona čini kao vizionar. Österreichische Bundesbahnen je ponovo uspostavio polovicu nekadašnjih veza koje povezuju Hamburg, Berlin, Munchen i Düsseldorf s Austrijom, Švicarskom i Italijom. Linija Bruxelles – Beč koja je uspostavljena u veljači s cijenom u jednom smjeru od 29,90 eura, ponovo će biti uspostavljena u rujnu.
I putnici sve više žele putovati vlakom
No osim vladinih ulaganja, čini se i da putnici koji zbog covida-19 sve više razmišljaju o tome kako putuju, pokazuju interes za putovanja vlakom. Noćna ljetna linija koja povezuje pet EU zemalja – Češku, Slovačku, Mađarsku, Sloveniju i Hrvatsku uspostavljena je 30. lipnja, a zbog potražnje turista uspostavljena je kao dnevna linija.
Švedski željeznički operator Snälltåget najavio je u lipnju kako planira učetverostručiti broj noćnih linija na relaciji -Malmö-Kopenhagen-Hamburg-Berlin route.
I nova noćna linija Alpine-Sylt, predviđena da traje dva mjeseca, koja povezuje sjever Njemačke s austrijskim Salzburgom, produžit će se do studenog zbog interesa putnika.
“Ljudi koji koriste usluge moje web stranice tvrde dvije stvari – da im je dosta iskustava s aerodrome te da žele smanjiti svoj ugljični otisak”, rekao je Mark Smith, koji vodi stranicu Man in Seat 61, koja pruža usluge informacija o europskim željeznicama. Dodao je i kako se ljudi sada boje putovati avionom zbog pandemije. No smatra kako će ipak klimatske promjene na duge staze biti te koje će dovesti do ponovne revitalizacije željezničkog putovanja.
Revitalizacija noćnih linija vlakova neće biti jednostavna
No revitalizacija noćnih vlakova neće biti tako jednostavna jer ekonomski troškovi i dalje ostaju visoki.
Normalni brzi vlak može primiti 70 ljudi u vagonima te voziti nekoliko linija dnevno s više stajanja. A noćni vlakovi mogu imati 20 do 30 kreveta.
Pružatelji željezničkih usluga moraju od 2000. plaćati pristojbe prilikom prelaska granica. Novi pružatelji usluga koji su privatne tvrtke često posluju jedino tijekom ljetnih mjeseci, dok državni operateri dobivaju velike potpore od vlade kako bi mogli ponovo uspostaviti prekonoćne linije.
Upravo zbog toga moguće je da će većina romantičnih noćnih linija vlakom koje su još uvijek postojale tijekom epidemije, uključujući liniju između Lisabona i Madrida ipak biti putovati povremeno.
EU pozdravlja novu uspostavu željezničkih linija
Karima Delli, francuska zastupnica u EU parlamentu koja presjeda tamošnjim odborom za prijevoz pozdravila je odluke vlada da potpomognu željeznice.
“Ponova uspostava noćnih linija vlakova je potrebna te predstavlja ekološko rješenje za planet”, rekla je.
No Alexander Gomme iz belgijskog udruženja Back on Track rekao je kako će biti potrebna šira rasprava o troškovima privatnih tvrtki.
“’Više države’ je mogućnost, no druga stvar je da EU olakša i učini jeftinijim operatorima da imaju pristup željeznicama. Noćni vlakovi urade veliku kilometražu, a pristojbe se računaju po kilometrima”, rekao je.