Trupovi aviona koje je proizveo najveći dobavljač Boeinga redovito su napuštale tvornicu s ozbiljnim nedostacima, tvrdi bivši inspektor kvalitete u kompaniji.
Santiago Paredes, koji je radio za Spirit AeroSystems u Kansasu, rekao je za BBC da je često pronalazio do 200 nedostataka na dijelovima koji su bili spremni za isporuku Boeingu.
Dobio je nadimak "showstopper" jer je usporio proizvodnju zbog svoje zabrinutosti u vezi dijelova, tvrdio je Paredes.
Zviždač: Pronalazio sam do 200 nedostataka na trupovima aviona, nekad su nedostajali dijelovi
Iz tvrtke Spirit, najvećeg dobavljača Boeinga, poručuju da se ne slažu s optužbama Paredesa te da se "snažno brane od njegovih tvrdnji." Paredes je optužbe iznio u intervjuu za BBC i CBS te opisao što je doživio radeći u tvrtki između 2010. i 2022. godine.
"Pronalazio sam od 100 do 200 nedostataka na trupovima aviona, glavnom tijelu aviona, koji su trebali biti isporučeni Boeingu. Puno spojeva je nedostajalo, bilo je puno savijenih dijelova, a ponekad su dijelovi čak i nedostajali", kazao je Paredes.
Iz Boeinga su odbili komentirati njegove optužbe. Američki ministar prometa Pete Buttigieg rekao je da je Boeing pod povećalom vlade kroz istrage Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA).
"Moraju pokazati da ispunjavaju standarde kvalitete i sigurnosne standarde koje je postavila FAA. Oni imaju odgovornost da zadovolje naše standarde. Moraju biti odgovorni", rekao je Buttigieg jučer za BBC.
Što je potaknulo istragu regulatora?
Spirit AeroSystems i Boeing našli su se pod intenzivnim nadzorom nakon što su vrata otpala s potpuno novog 737 Maxa nedugo nakon polijetanja u siječnju, zbog čega je nastala rupa na bočnoj strani aviona. Prema istražiteljima, vrata je prvotno ugradio Spirit, ali su ih Boeingovi tehničari naknadno uklonili kako bi ispravili neispravne zakovice.
Incident je potaknuo američkog regulatora FAA da pokrene reviziju proizvodnih praksi u obje tvrtke. Pronašao je više slučajeva u kojima se tvrtke nisu pridržavale praksi kontrole proizvodnje. Regulator je nakon incidenta privremeno prizemljio gotovo 200 zrakoplova Boeing 737 Max 9.
FAA je ranije ovog tjedna pokrenula još jednu istragu nakon što je Boeing rekao regulatorima da možda nije pravilno pregledao svoje zrakoplove 787 Dreamliner. FAA je rekla da će ispitati je li osoblje krivotvorilo evidenciju.
Zviždač tvrdi da su tražili da bude "manje rigorozan"
Paredes rekao je za BBC da su neki od nedostataka koje je identificirao dok je bio u Spiritu bili manji, ali su drugi bili ozbiljniji. K tome, naveo je i da je bio pod pritiskom da bude "manje rigorozan".
"Uvijek su dizali frku oko toga zašto sam to pronašao, zašto sam to gledao. Tvrtka je samo htjela da se proizvod isporuči. Nisu bili usredotočeni na posljedice slanja loših trupova, već samo na ispunjavanje kvota, ispunjavanje rasporeda, ispunjavanje proračuna... Ako su brojke izgledale dobro, stanje trupa zapravo nije bilo važno", rekao je.
Mnoga od iskustava Paredesa u Spiritu dio su njegovog svjedočenja u pravnom postupku koji su nezadovoljni dioničari pokrenuli protiv tvrtke. Međutim, u pravnim dokumentima on se naziva jednostavno "Bivši zaposlenik 1". Ovo je prvi put da je Paredes, bivši tehničar zračnih snaga, javno govorio.
Prije svog odlaska iz tvrtke, Paredes je vodio tim inspektora smješten na kraju proizvodne linije 737 Max.
Drugi revizor kvalitete koji je optužio Boeing umro prošli tjedan
Drugi bivši revizor kvalitete i zviždač Josh Dean, čije su tvrdnje također trebale biti dio tužbe, preminuo je prošli tjedan nakon što je dobio ozbiljnu bakterijsku infekciju.
U tužbi se kompaniju optužuje za namjerni pokušaj prikrivanja ozbiljnih i široko rasprostranjenih nedostataka u kvaliteti i izlaganje dioničara financijskim gubicima kada se ti propusti otkriju. Spirit je rekao da se "jako ne slaže" s tvrdnjama u tužbi.
Boeingova podrška
Spirit je nekoć bio dio Boeinga i ostao je glavni dobavljač ovog proizvođača aviona. Gradi trup za svaki 737 Max u svojoj tvornici u Wichiti u Kansasu, prije nego što ih otpremi u Boeingov vlastiti pogon u Rentonu. Taj pogon se nalazi blizu Seattlea u Washingtonu. Također izrađuje velike dijelove 787 Dreamlinera.
Sada je u teškom položaju. Krvari novac i izgubio je 617 milijuna dolara u prva tri mjeseca ove godine. Boeing je pristao pružiti financijsku potporu i pregovara o otkupu svoje bivše podružnice. Izvori unutar zrakoplovnog giganta inzistiraju na tome da su u tijeku napori za rješavanje pitanja kvalitete u Spiritu, a oni su uspjeli smanjiti broj grešaka u dijelovima koji napuštaju tvornicu u Wichiti za oko 80 posto.
Paredes je rekao da su obje tvrtke svjesne razmjera problema s nedostacima i da se o tome raspravljalo na tjednim sastancima između inspektora kvalitete iz obje kompanije.
"Posljednji poziv u pomoć"
Za Paradesa je kraj karijere došao u Spiritu kada mu je njegov upravitelj naredio da promijeni način na koji se nedostaci prijavljuju, kako bi se smanjio njihov ukupni broj.
"Nakon što sam se pobunio degradiran sam i premješten u drugi dio tvornice. Osjećao sam da mi se prijeti i osjećao sam da me se šikanira jer sam pokazao zabrinutost.
Poslije toga sam podnio etičku žalbu odjelu za ljudske resurse kompanije i pisao tadašnjem šefu Spirita Tomu Gentielu. 'Izgubio sam vjeru u kvalitetnu organizaciju u Spiritu i ovo je moj posljednji poziv u pomoć', napisao sam u mailu", ispričao je zviždač.
"Ne bih letio 737 Maxom"
Paredes je naknadno vraćen na čelnu poziciju te je dobio zaostalu plaću nakon što je njegova žalba djelomično prihvaćena. Ubrzo je napustio tvrtku. Sada tvrdi da ne bi bio voljan letjeti 737 Maxom, u slučaju da i dalje ima nedostataka koji su nastali u tvornici u Wichiti.
"Nikada nisam upoznao mnogo ljudi koji su se bojali letjeti dok nisam radio u Spiritu. A onda, tijekom rada u Spiritu, upoznao sam mnogo ljudi koji su se bojali letenja jer su vidjeli kako grade trup", ispričao je za BBC.