Volite bubble tea? Evo od čega se zapravo radi, pratile su ga brojne kontroverze
BUBBLE tea, također poznat i kao boba tea ili milk tea, popularno je piće porijeklom iz Tajvana. Radi se o osvježavajućem napitku koje se radi od crnog ili zelenog čaja, mlijeka i voćnog sirupa te karakterističnih kuglica tapioke, koje se nalaze na dnu čaše. Kuglice su poznate i kao boba, a naziv bubble tea zapravo potječe od mjehurića koji se formiraju prilikom mućkanja pića.
>> Bili smo u zagrebačkom lokalu koji nudi popularna pića za 6.50 eura, evo dojmova
Kod nas postao poznatiji tek prije koju godinu, kada se počeo prodavati na sve više mjesta specijaliziranih za bubble tea, a brzo je postao hit - posebno među mlađom populacijom. Nerijetko se stvaraju redovi ispred prodavaonica ovog pića, često pakiranog u primamljivu ambalažu te s bogatom ponudom okusa i vrsta boba kuglica. No, iako je kod nas tek zaživio, zapravo je osmišljen krajem 80-ih godina prošlog stoljeća na Tajvanu, a sada se već smatra tajvanskim klasikom.
Iako danas postoje deseci različitih varijacija, u svojoj srži to je kombinacija čaja, mlijeka i "mjehurića", koji su zapravo kuglice napravljene od bilo čega, od tapioke do voćnog želea. Tijekom vremena, puno se raspravljalo o velikom udjelu šećera koji mnogi bubble tea napitci sadrže, a uz tapioka kuglice, mlijeko, voćne sirupe i zaslađivače, jedno piće može sadržavati preko 500 kalorija. Isto tako, jeftinije verzije napitka mogu sadržavati umjetna bojila.
Prema raznim studijama, industrija čaja s mjehurićima u 2024. globalno se procjenjuje na oko 2.4 - 3.6 milijardi dolara i nema znakova usporavanja rasta u sljedećem desetljeću. Pa, gdje je sve počelo?
Revolucija čajnih napitaka 80-ih godina na Tajvanu
Korijeni čaja s mjehurićima sežu u 40-e godine prošlog stoljeća. Nakon što je radio kao koktel majstor u izakayi (japanskom baru) u Tajvanu pod japanskom vlašću tijekom Drugog svjetskog rata, Chang Fan Shu otvorio je 1949. trgovinu čajem u kojoj je prodavao jedinstveni shou yao (ručno mućkani) čaj, koji se pripremao u shakeru za koktele. Rezultat je bio bogat i svilenkast ledeni čaj s finim mjehurićima zraka na vrhu - na Tajvanu nazvan pjenasti čaj, piše CNN.
Danas je shou yao bitan element čaja s mjehurićima. Ako nema shou yaa, nema ni čaja s mjehurićima. Bio je to revolucionaran izum u to vrijeme - ne samo da su hladna pića bila neuobičajena, nego je ideja o konzumiranju hrane i pića iz užitka počela rasti u poslijeratnom Tajvanu. Sljedećih godina strast prema ukusnim hladnim napitcima se pojačala.
"Trend čajnih napitaka napredovao je s porastom trenda hrane za slobodno vrijeme u 80-ima, dok je Tajvan doživljavao brzi gospodarski rast. Osim industrijskih, unaprijed zapakiranih proizvoda od čaja, bilo je sve više čajnih trgovina na ulici i čajnih restorana u predgrađima", rekao je Tseng Pin Tsang, tajvanski povjesničar hrane.
Vlasnik tajvanske čajane u čaj dodao tapioka kuglice kako bi privukao kupce i zaradio
Pokojni tajvanski umjetnik i poduzetnik Tu Tsong He odlučio je 1986. pokrenuti novi poslovni pothvat slijedeći taj trend čajana. Nakon što je njegov prethodni biznis propao, Tu je ostao dužan 124.000 dolara i očajnički mu je trebala ideja da svoju čajanu izdvoji iz mase.
"Krenuo sam na tržnicu Yamuliao u Tainanu, kada sam vidio fenyuan, kuglice od tapioke, tradicionalnu grickalicu koju sam volio od djetinjstva", prisjetio se Tu u intervjuu za CNN 2020. godine: "Pomislio sam da mogu dodati malo fenyuana u svoj zeleni čaj. Bijeli fenyuan gotovo je proziran kada se skuha u zlatnom zelenom čaju, slično bisernoj ogrlici moje majke. Pa sam ga nazvao zhen zhu lu cha ili biserno zeleni čaj".
Tu je potom eksperimentirao dodavanjem većih kuglica crne tapioke u čaj s mlijekom za bogatiji okus i teksturu koja će se lakše žvakati, što je postalo klasični čaj s mjehurićima od mlijeka koji većina obožavatelja danas poznaje i voli. "Crne kuglice bile su veće od slamki koje su tada postojale na tržištu. Naši kupci su morali žlicama vaditi kuglice tapioke. Morali smo surađivati s tvornicom plastike kako bismo prilagodili slamke za naš čaj", rekao je Tu.
Krenula borba za prevlast - tko je prvi izmislio čaj s mjehurićima?
Njegova prva trgovina čaja s mjehurićima Hanlin otvorila je vrata u listopadu 1986. "Čaj s mjehurićima ubrzo je postao vrlo popularan, a stabilni prihodi čajane pomogli su mi da podmirim svoj dug", objasnio je Tu. Hanlin sada ima oko 80 podružnica diljem Tajvana i ima franšize od SAD-a i Kanade do kontinentalne Kine.
Ali ovdje stvari postaju zeznute. Tu nije jedini koji tvrdi da je izumio čaj s mjehurićima. Lin Hsiu Hui, voditeljica proizvoda u lancu trgovine čajeva s mjehurićima Chun Shui Tang, kaže da je napravila prvu čašu čaja s mjehurićima na sastanku osoblja 1988. godine. Iz zabave je kuglice tapioke koje je ponijela sa sobom ubacila u svoj čaj Assam i popila ga. Osoblje Chun Shui Tanga također je tvrdilo da je njihov brend prvi predstavio pjenušavi čaj promućkan shakerom za koktele.
Sud odlučio: Čaj s mjehurićima je piće koje svaka osoba ili trgovina može napraviti
S godinama se borba za prevlast oko čaja s mjehurićima zahuktavala. Desetogodišnji sudski spor konačno je riješen 2019. razočaravajućim, ali prijateljskim završetkom. Sud je odlučio da je čaj s mjehurićima piće koje svaka osoba ili trgovina može napraviti. Bilo je, dakle, suvišno raspravljati tko ga je stvorio. Iako sudski spor nema pobjednika, postoji jedna neosporna činjenica koja se tiče povijesti čaja s mjehurićima - podrijetlo njegovog nadimka boba.
Današnji sinonim za čaj s mjehurićima općenito, riječ "boba" u početku se odnosila na velike crne kuglice tapioke koje se koriste u piću. Većina se slaže da je naziv osmislio trgovac u Tajvanu koji je bio inspiriran nadimkom hongkonške filmske zvijezde Amy Yip - Boba - što u slobodnom prijevodu znači "šampionka grudi". Trgovac je veće crne kuglice tapioke nazvao "boba" kako bi ih razlikovao od manjeg fenyuana, koji se inače nalazi u čajanama.
Čaj s mjehurićima postao simbol tajvanskog samopouzdanja i identiteta
No, ljubav Tajvana prema čaju s mjehurićima nije samo u okusu i teksturi, ističe povjesničar Tseng: "To također odražava posebno raspoloženje Tajvana u tom razdoblju - osjećaj da društvo u kasnim 80-im godinama prelazi iz starog u novo. Obuhvaća neka tajvanska prastara kulturalna iskustva, s dozom nostalgičnih emocija."
Tijekom procesa novog osmišljavanja dviju tradicionalnih namirnica - fenyuana i čaja - društvo se povezalo oko zajedničke kulture i povijesti, dodao je Tseng: "Čaj s mjehurićima je uspješan primjer rekreacije tradicionalne hrane. Postao je simbol tajvanskog samopouzdanja i identiteta." Drugim riječima, nemojte se petljati u tajvanski čaj s mjehurićima.
U nadi da će uvjeriti javnost da jedna nabava oružja 2004. zapravo nije tako skupa, ministarstvo je tiskalo letak u kojem stoji da bi Tajvanci mogli uštedjeti za oružje ako bi sljedećih 15 godina preskočili jednu čašu čaja s mjehurićima tjedno. Kampanja je propala, izazvavši žestoko protivljenje koje je ujedinilo proizvođače čaja s mjehurićima i one koji ga piju.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati