Foto: M.N.
LEXUS je modelom NX napravio puni pogodak stvorivši još jedan uspješan globalni proizvod koji konkurenciji zadaje brige, a Lexusu osigurava samouvjerenost u nastojanjima da zadrži svoju neokaljanu eko reputaciju.
Iako predstavljen potkraj 2014. godine NX je na hrvatskim prometnicama apsolutna rijetkost, kao i Lexus uopće. Nimalo čudno, konzervativna sredina teško prihvaća promjene, a u slučaju Lexusa one su korjenite. Odmah na početku dovoljno je reći da se Lexusov najmanji SUV model protiv konkurencije bori bez dizelaša u ponudi usmjerivši sve snage na hibridne tehnologije.
Činjenica da je najmanji u ponudi ne znači da NX oskudijeva u centimetrima. Sa 4.630 mm duljine i 1.845 mm širine odgovara prosjeku klase kompaktnih SUV-ova što sa obzirom na osnovu i ne čudi. Naime, zvuči nevjerojatno, ali NX koristi osnovu Toyotinog RAV4 što se iščitava i u identičnom razmaku između osovina. Kako god gledali, to je pohvala Toyoti na odlično odrađenom poslu sa RAV-om, ali i sestrinskom Lexusu koji je iskoristio iskušani recept konkurencije i preuzeo ono što valja. Pritom treba naglasiti da ovaj model nije zamaskirani RAV4, već je temeljito dorađen u tehničkom smislu.
A u vizualnom pogledu je bez premca. NX izgleda krajnje moderno s obiljem kompleksno zakrivljenih ploha i jasnih rezova između njih. Dinamična forma plijeni poglede, posebno kad ju kombinirate sa 18-inčnim naplatcima i biserno bijelom bojom – zaštitnim znakom Toyotinog premiuma. Nema sumnje kako NX u pogledu vanjske estetike nema mane.
A tek pogled u kabinu. Lišen drvene dekoracije i bilo čega staromodnog interijer NX-a spada u red vrhunskih arhitektonskih rješenja. Kabina kojom dominira visokotehnološki stil privlači poglede. Prednja armatura obiluje naprednim funkcijama, pa ne čudi što je uz info zaslon automobil zadržao nekoliko grupa tipki. Besmisleno je nabrajati što sve Lexus na NX-u nudi, pa ćemo spomenuti samo najdojmljivije detalje.
Prvo što nas u Lexusu uvijek veseli je da po stiskanju tipke za start motora dolazi do postavljanja memorirane pozicije upravljača i sjedala. Taj postupak nikada ne dosadi, a kod susjeda izaziva ogromnu zavist, čak i veću od električno upravljanog poklopca prtljažnika. No tu nije kraj, u Lexusu se i stražnja sjedala preklapaju pritiskom na tipku, a putnici sprijeda na raspolaganju imaju uz grijanje sjedala i funkciju ventilacije sjedeće površine. Iako to bubrezi ne vole ventilirani naslon zasigurno bi mnogi poželjeli. Na kraju ipak nas je najviše razveselio Mark Levinson hi-fi audio sustav koji kabinu Lexusa pretvara u koncertnu dvoranu. I da, punjenje mobilnog telefona u Lexusu je bežično – baš gospodski.
Ergonomija je odlična, preglednost prilagodljivih instrumenata također, a pokuda nema niti na račun logike upravljanja pojedinim pratećim sustavima. Nama "balkancima" jedino privikavanja traži radarski navođen tempomat koji na autocesti reagira na sudionike udaljene i više od stotinjak metara, a teže prepoznaje neodgovorne vozače koji voze na pola trake.
U pogledu interijera jedini minus upisat ćemo na račun prtljažnika. Iako nominalno nudi 475 litara ostavlja dojam kudikamo manjeg prostora. Plitak je i skromnih glavnih dimenzija, pa prijevoz većih predmeta traži preklapanje naslona, a nedostatak prostora zamijetit će i obitelji s više od jednog djeteta.
Iako se nominalno nudi u nekoliko motornih varijanti na hrvatskom tržištu je dostupna isključivo hibridna izvedba. Oznaka je 300h, a donosi 2,5-litreni benzinski motor zasnovan na Atkinsonovom ciklusu i u AWD izvedbi uparen sa dvama elektromotorima. Benzinac daje 155 KS i 210 Nm, prednji elektromotor 145 KS i 270 Nm, a stražnji 68 KS i 139 Nm što daje sinergijski učinak od 197 KS.
Teorija kaže da benzinac i snažniji elektromotor zajedno rade dok nema proklizavanja. Ukoliko do toga ipak dođe uključit će se i stražnji elektromotor odgovoran za pogon stražnje osovine, ali i punjenje baterija u generatorskom načinu rada.
Nama se tijekom sedmodnevnog testa gotovo niti jednom nije uključio AWD što dovoljno govori o voznim osobinama, ali i snažnoj karizmi vozila koja vozaču nikada ne daje povoda da postane agresivan na cesti. U Lexusu vas jednostavno nije briga ako ste spori, a možda najveća čar je u nečujnom klizanju gradskim ulicama.
U praksi hibridni sustav solidno funkcionira, no dojam je kako još ima prostora za poboljšanja. Tako se električna autonomija još uvijek broji u stotinama metara, a vožnja autocestom može biti praćena nešto višom razinom buke i osjećajem nelagode da se pogon pri iole aktivnijem manevru muči nabijanjem okretaja.
Prema papiru NX300h ubrza do 100 km/h za 9,2 sekundi, dok maksimalna brzina iznosi 180 km/h. Opremljen elektronskim CVT mjenjačem sa šest-stupanjskom sekvencijalnom opcijom hibridni pogon u Sport načinu rada sa uključenim ručnim izmjenama stupnjeva na cesti djeluje puno uvjerljivije. Bez ikakvih problema pratit će promet, bilo da govorimo o gradskim jurcanjima između semafora ili pak praćenju prometa u lijevom traku autoceste. Pod punim opterećenjem vozilo će bez većih problema održavati visoke brzinske prosjeke, a pritom potrošnja neće ići u nebo. Prosjek testa od 7 l/100 km je drastično veći od deklariranog, ali vrlo nizak za realno okruženje. Pa ipak se radi o povećem SUV modelu koji teži gotovo dvije tone.
Nakon nekoliko godina izbivanja Lexus se ponovno može kupiti i kod nas, i to kroz službenu Toyotinu mrežu. No, Lexusov drugi put ima i svoju cijenu. Top izvedba sa AWD pogonom i opremom (Executive) kakve se ne bi postidio ni Ali Baba starta iznosom od 427.835 kn, a u slučaju testnog primjerka cijena se uvećava za 7.500 kn troška Navi modula. Početna cijena modela je 349.900 kn, što je na razini europske konkurencije.