Musk tvrdi da su Teslini auti samovozeći. Je li to prevara?

Foto: Profimedia

Sve veći broj istraga i tužbi usmjeren je na Tesline tvrdnje da su njegovi automobili "potpuno autonomni", čime se preispituje odluka kompanije da brendira i plasira svoj paket tehnologija za pomoć vozaču i ukazuje da se radi o potencijalnoj prevari.

Američko ministarstvo pravosuđa istražuje tvrdnje kompanije oko Full Self-Drivinga i Autopilota, Teslinih naprednih sustava za pomoć vozaču. Kalifornijska Agencija za motorna vozila također preispituje te značajke prema zakonu iz 2022., koji zabranjuje tvrtkama korištenje marketinških alata i retorike koji bi "naveli razumnu osobu da povjeruje kako funkcija omogućuje vozilu da djeluje kao autonomno vozilo".

Tesla je dobio upite od Komisije za vrijednosne papire i burze u vezi sa svojim tvrdnjama usmjerenima na investitore. A jedna građanska tužba u Kaliforniji zastupa vozače koji kažu da su bili prevareni tvrdnjama kompanije i traže povrat novca i odštetu, piše The Washington Post.

Teslin šef autopilota rekao da su auti autonomni. Tesla na sudu rekla da nisu

Pitanje je hoće li pojam Full Self-Driving (potpuno samostalna vožnja) implicirati da su automobili autonomni - što znači da vozači ne moraju obraćati pozornost. U nedavnim sudskim podnescima, Tesla kaže da automobili nisu autonomni i da njegovi korisnički priručnici i senzori upozoravaju vozače da moraju držati volan i gledati na cestu. Ipak, u nedavnoj objavi na X-u, Teslin direktor autopilota Ashok Elluswamy upotrijebio je tu riječ, napisavši da automobili "imaju više autonomnih mogućnosti u usporedbi s bilo kojim autom koji se serijski proizvodi".

Istrage tik pred vrijeme kada Tesla predstavlja robotaksije

Serija istraga dolazi manje od mjesec dana prije nego što Tesla treba predstaviti ono što naziva robotaksijem, namjensko vozilo koje će pokretati Full Self-Driving softver i koje će prevoziti putnike između odredišta bez vozača. Nije poznato kad bi trebala početi proizvodnje, a Tesla je poznat po ambicioznim najavama proizvoda bez konkretnih planova za isporuku.

Većina Teslinih automobila danas ima značajku Autopilot, paket softvera koji omogućuje vozilima da drže razmak, održavaju zadanu brzinu i upravljaju na autocestama, prateći putanju traka. Kompanija već godinama nudi paket nadogradnje pod nazivom Full Self-Driving, koji košta 8000 dolara ili 99 mjesečno i omogućuje vozilima da se samostalno kreću gradskim i stambenim ulicama, pod uvjetom da vozač pokaže da obraća pažnju.

Tesla je prije mnogo godina obećao kupcima da će ova nadogradnja automobile pretvoriti u investiciju - što znači da će njihova vrijednost s vremenom rasti - nakon što jednog dana postanu autonomni putem ažuriranja softvera. To se tek treba dogoditi, a o tome se radi i u kalifornijskoj tužbi.

Nikada nisu bili ni blizu potpuno autonomnog auta

"Suprotno Teslinim stalnim obećanjima da će imati potpuno autonomni automobil u roku od nekoliko mjeseci ili godinu dana, Tesla nikada nije bio ni blizu postizanju tog cilja", stoji u građanskoj tužbi pred Okružnim sudom za sjever Kalifornije. Uz financijsku naknadu, traži se zabrana da Tesla i dalje reklamira svoje tehnologije na "zavaravajuće i obmanjujuće" načine.

"Jedan od argumenata koje navodimo jest da ne možete dobiti više samostalne vožnje od potpuno samostalne vožnje", rekao je odvjetnik Andrew Kirtley, koji zastupa klijente u tužbi Autopilot.

Među izjavama koje se istražuju je Muskova izjava iz 2019. da će Tesla do 2020. uputiti milijun robotaksija na ceste i Tesline tvrdnje da njihova vozila imaju sav hardver potreban za implementaciju značajke pune samostalne vožnje. Građanska tužba u Kaliforniji posebno navodi Muskovu tvrdnju na konferencijskom pozivu 2016. da će se Teslina vozila moći sama voziti od Los Angelesa do New Yorka "do kraja sljedeće godine, bez potrebe za jednim dodirom".

Vozači: Dovedeni smo u zabludu da platimo nešto što ne postoji

Vozači tvrde da su bili dovedeni u zabludu da plate za značajku koja se još uvijek nije ostvarila. U međuvremenu, najmanje 20-ak ljudi poginulo je u nesrećama u kojima su bile uključene Tesline značajke za pomoć vozaču, prema Nacionalnoj upravi za sigurnost prometa; u nekim slučajevima navodno su vozili pod utjecajem alkohola ili narkotika ili rastreseni.

U odgovoru na kalifornijsku tužbu, Tesla tvrdi da njegove značajke za pomoć vozaču - uključujući upravljanje, ubrzanje i kretanje iz trake i traku - čine automobile "samovozećim, ali ne i autonomnim". Na svojoj web stranici kompanija tvrdi da autopilot i potpuna samostalna vožnja ne čine vozilo autonomnim i da su sustavi "namijenjeni za korištenje samo s potpuno pažljivim vozačem".

Ali pravni stručnjaci dovode u pitanje ovu razliku. "Kad čujem samostalno vozeći i autonomni, nekako čujem istu stvar", rekao je Anthony Casey, profesor prava sa Sveučilišta u Chicagu, dodajući da će se pravno pitanje vrtjeti oko toga "što će normalna osoba shvatiti" kad čuje izraz "samostalna vožnja".

Ipak, rekao je Casey, neće biti jednostavno dokazati da Tesline marketinške tvrdnje predstavljaju prevaru, posebno kriminalnu prevaru: "Morali biste dokazati da su namjeravali navesti konkretnu osobu da kupi vozilo tako što su je doveli u zabludu".

Tesla argumentira da neispunjenje obećanja nije kazneno djelo

Tesla nije ni prva ni jedina kompanija koja se nateže s regulatornim tijelima i saveznim dužnosnicima oko ambicioznih obećanja svoje tehnologije. Pravni stručnjaci kažu da su druge kompanije u sličnim situacijama iznijele isti argument koji sada iznosi Tesla: da neispunjenje obećanja nije kazneno djelo.

Odvjetnik Elizabeth Holmes, osramoćene poduzetnice iz Silicijske doline koja je promovirala medicinski uređaj koji bi navodno mogao obavljati medicinske testove s malom količinom krvi, iznio je ovaj argument eksplicitno tijekom njezinog suđenja 2021. godine. "Neuspjeh nije zločin", ustvrdio je odvjetnik: "Dati sve od sebe i ne uspjeti nije zločin". Porota se nije složila: Holmes je osuđena i sada služi 11-godišnju zatvorsku kaznu.

U istrazi Ministarstva pravosuđa koja je u tijeku, istražitelji su se usredotočili na Teslina obećanja, tvrdi John Bernal, bivši zaposlenik Teslinog Autopilota kojeg su 2022. godine pet sati intervjuirali jedan agent FBI-a i predstavnik američkog Ministarstva prometa.

"Stalno su iznova govorili da je njihov fokus na reklamiranju autonomne vožnje. Vjeruju da taj izraz implicira osjećaj veće funkcionalnosti, nego što zapravo pruža", rekao je Bernal, referirajući se na pojmove kao što su autopilot i potpuno samostalno upravljanje.

Sporan marketinški video iz 2016.

Bernal je rekao da je "njihov glavni sveti gral informacija koji su tražili bila fizička, pisana dokumentacija u reklamnom ili marketinškom obliku" da Tesla naplaćuje svoje sustave za pomoć vozaču kao autonomne. Bernal za to nije imao dokaza, rekao je. Rekao je da su mu dužnosnici rekli da se njihova istraga protegla unazad do 2018. i uključivala razgovore s brojnim zaposlenicima.

Savezni dužnosnici usredotočili su se barem djelomično na Teslin marketinški video iz 2016. godine, predstavljen uz pjesmu Rolling Stonesa Paint It Black, koji je navodno prikazivao Teslu kako sama manevrira u blizini kompanijskog sjedišta. "Osoba na vozačevom sjedalu tu je samo iz pravnih razloga. On ne radi ništa. Auto se sam vozi", može se čuti u videu.

Dužnosnik Tesle kasnije je priznao, nakon što je The New York Times izvijestio o tome, da je video insceniran i da se automobil zapravo sudario tijekom snimanja.

Musk se naljutio i zalupio vratima: Ništa jebeno ne funkcionira

U to je vrijeme Musk je pokušavao Teslu osposobiti za autonomiju, što je dovelo do žestokih sukoba između njega i inženjera odgovornih za proizvodnju. U jednom trenutku Musk je napustio automobil tijekom probne vožnje nakon što je softver loše funkcionirao, zalupivši vrata i krenuvši pješice natrag prema Teslinim uredima.

"Ništa jebeno ne funkcionira", ljutio se Musk prije nego što je odjurio prema osobi koja je upoznata s ovom epizodom i govori pod uvjetom anonimnosti iz straha od odmazde.

Nedavna Muskova biografija kaže da se Musk često pojavljivao u Teslinom uredu užasnut izvedbom softvera. Nekoliko mjeseci nakon incidenta koji je nedavno opisao The Post, Tesla je objavio video Paint It Black.

Tesla je u odgovoru na drugu tužbu nazvao video "aspirativnom" demonstracijom mogućnosti svojeg softvera.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.