Osnivač domaćeg lanca burger barova: Ne bježimo od kritika, imali smo propusta

Foto: Submarine

SUBMARINE je ime na hrvatskoj gastro sceni za koje malo tko nije čuo. Riječ je o domaćem lancu burger barova i neki dan je uvršten na listu 50 najboljih burgera Europe - prema svjetskoj turističkoj platformi Big 7 Travel (više puta smo pisali o njihovim listama top destinacija i pronaći ih možete ovdje), a oslanjajući se na podatke više od 2.5 milijuna pratitelja na društvenim mrežama te preporuke uredničkog tima.

"Ovo priznanje nam dolazi u pravom trenutku, na naš deseti rođendan, u trenutku kad pripremamo otvaranje novih lokacija kako bismo naše burgere omogućili i građanima drugih gradova u Hrvatskoj. Nagrade su nam uvijek vjetar u leđa, vjetar koji nas gura naprijed. Ali, nagrada ne bi bilo da iza njih ne stoji više od 200 vrijednih zaposlenika koji svaki burger pripreme s ljubavlju. I možda je sada pravi trenutak da kažem jedno veliko hvala. Hvala svim kolegicama i kolegama uz koje smo rasli i koji su bili karika u lancu da postanemo najprepoznatljiviji hrvatski brand craft burgera. Na kraju dana, naš je moto 'Submarine su ljudi', a mi slobodno možemo reći da su naši ljudi zlata vrijedni", rekao je tom prilikom Dragoljub Božović, CEO i suosnivač Submarinea.

Mi smo ga odlučili kontaktirati i saznati malo više o tome što se krije iza lanca koji trenutno obuhvaća čak 18 lokala.

Inače, Dragoljub Božović rođen je 1981. godine u Rijeci, gdje se školovao te završio studij za hotelski i turistički menadžment. Nakon studija počinje s radom u tada najvećoj veleprodaji i regionalnoj maloprodaji kućanskih uređaja, a nakon 9 godina s Aleksandrom Lazinicom osniva Yellow Submarine. U nastavku više o tome o čemu smo sve razgovarali sa suosnivačem najvećeg domaćeg lanca burger barova.

Burgeri su u Hrvatskoj hit već više od desetljeća. Svako malo nikne novi burger bar, održavaju se festivali. Nazire li se kraj?

Dok su burgeri prije bili običan fast food koji se jede "s nogu", danas je situacija u potpunosti drugačija, burgeri su postali gurmanska jela s pomno izabranim kvalitetnim i kreativnim namirnicama. U Hrvatskoj su još vrlo popularni, gotovo svakodnevno čujemo za novi burger bar, s jedne strane mislim da je to dobro jer se na taj način tržište razvija.

No, svako će u jednom trenutku doći do laganog zasićenja gdje će ostati oni najbolji i najkvalitetniji. Ipak, burgeri će uvijek biti tu, a kvalitetni sastojci, brzina pripreme i inovativni recepti samo su neki od razloga zašto će burgeri uvijek biti popularni. Uz to, često su povezani s druženjima i opuštenom atmosferom.

Treba imati na umu i to kako trendovi često stvaraju dojam jednostavnosti i brzog uspjeha, no nije baš tako. Kada smo mi krenuli, burgerska scena u Hrvatskoj bila je tek u povojima. U tom trenutku nismo imali iskustva u ugostiteljstvu, sami smo razvijali proizvode i maltretirali obitelj i prijatelje dok nismo postigli okuse koje želimo.

Na početku je bilo kaotično jer stvarno nismo znali što zapravo znači ugostiteljstvo, što znači skladište, zalihe, brzina… Imali smo fantastičan proizvod, no bili smo spori i neorganizirani i nismo imali rješenja. Tada je krenulo istraživanje izvan Hrvatske, gdje smo pratili, učili i upijali način rada onih iskusnijih i velikih te polako navedeno primjenjivali i kod nas.

Otvorenjem Yellow Submarinea smo ljudima ponudili mjesto u kojem imaju mogućnost sjesti, zabaviti se, doživjeti neko iskustvo. Kod nas to praktički nije postojalo, ponudili smo nešto novo i to je jedan od razloga našeg uspjeha.

Najavili ste otvorenje novih lokacija po Hrvatskoj. Gdje će se sve otvoriti novi Submarineovi lokali?

Submarine kontinuirano istražuje nove lokacije za restorane diljem Hrvatske. Jako nas veseli nova lokacija koju otvaramo na istoku Hrvatske, a to je Osijek. To nam je prva lokacija u Hrvatskoj istočno od Zagreba, i to nas jako veseli. Osijek nam je velika želja već godinama, no do sada nismo uspjeli naći adekvatan prostor.

Slavonci su poznati ljubitelji kvalitetne hrane i kvalitetnih namirnica, tako da imamo i strahopoštovanje prema njima kao publici, jer znamo da su im nepca navikla na prvoklasne namirnice direktno s okolnih polja. Mi im to možemo isporučiti, jer upravo je to u našem DNK. Evo, dobili ste i ekskluzivu. Dalje su u planu Dubrovnik, Varaždin, Rovinj, Pula... Ma sve nas zanima!

Iako se širi, Submarine nerijetko dobiva i negativne kritike. Što biste poručili onima koji kažu kako ste se pokvarili i da to više nisu oni burgeri kao u početku?

Submarine je postao relativno veliki lanac craft burgera te je normalno da postoje različita mišljenja o našem proizvodima i načinu poslovanja. Ne bježimo od kritika, imali smo grešaka i propusta, svi smo ljudi i moramo toga biti svjesni. Ono što je bitno jest da iz svojih grešaka učimo i intenzivno radimo na tome da ih ne ponavljamo.

Primjerice, pratimo svaki komentar na svim društvenim mrežama, svima odgovaramo na pohvale i kritike, na kritike brzo reagiramo sukladno našem interim pravilima te radimo na tome da se ne ponove. Ugostiteljstvo je intenzivna branša koju je nekad izazovno pratiti, no trudimo se ne gubiti fokus - prvenstveno su nam primarne kvalitetne namirnice i dobar tim.

Iako zvuči kao floskula, naša je želja stvarno biti svakog dana sve bolji, i sigurni smo da to naši gosti i prepoznaju. Zato smo već drugi put na listi najboljih burgera u Europi, a posebno smo ponosni i na popis glasovitog Financial Timesa prema kojem smo bili među 1000 najbrže rastućih tvrtki u Europi za 2020. godinu.

Bitan vam je dobar tim, kažete. Susrećete li se s problemom pronalaska radnika? Kako to rješavate?

Danas je to svima izazov, u svim branšama, a posebno u ugostiteljstvu. Mi nismo iznimka, ali s našom politikom odnosa i uvjeta zasad uspijevamo, ljudi su nam najvažniji dio formule uspjeha. Imamo strogu proceduru selekcije i intervjua sa stranim radnicima kako bismo provjerili stručnost, ali i hoće li se navedene osobe uklopiti u tim. To nam je isto jako bitno.

Imamo različite mehanizme koje smo pokrenuli, poput nagrada za radnike koji dovedu nekog. Svjesni smo da je ugostiteljstvo sfera s najvećom fluktuacijom radne snage pa smo posebno ponosni na one koji su s nama godinama, a nekoliko ih je dio tima sada već skoro jedno desetljeće.

Dragoljub Božović, CEO i suosnivač Submarinea

Rekli ste i da su vam primarno bitne kvalitetne namirnice. Ima li problema kod nabave sirovina za pripremu jela?

Naši mali dobavljači su rasli zajedno s nama, ali i mi s njima, pa smo zajedno učili na greškama. Najveći problem kod malih proizvođača je logistika, pa velike zasluge idu i našem partneru koji rješava taj dio, te brinu o skladištenju, sigurnosti, kontroli i transportu namirnica.

Junetina dolazi s hrvatske farme, pecivo iz okolice Zagreba, krumpir iz Like, kobasica iz Slavonije, panceta iz Dalmatinske zagore...Kroz godine smo razvili sigurnu i pouzdanu mrežu dobavljača s kojima imamo odličnu suradnju.

Događa nam se da u ponudu želimo uvesti nešto novo i specifično, no unutar Hrvatske ne možemo pronaći većeg dobavljača koji bi nam osigurao dovoljne količine, pa se često događa "sukob" kvalitete i količina. Mali imaju bolje, kvalitetnije i lokalne proizvode, ali nemaju količinu… Mi ih tu podržavamo koliko možemo.

Jela u Submarineovim lokalima su relativno povoljna, no kako komentirate opće divljanje cijena po restoranima, naročito otkako smo se prebacili na euro? Mnogi se slažu kako je odlazak u restoran za dvoje, a pogotovo za, na primjer, četveročlanu obitelj, postao pravi pothvat.

Smeta mi kad se plaća nešto što ne vrijedi te novce, ali s druge strane, povećale su se cijene sirovina, radne snage, energenata, praktički su svi troškovi kontinuirano u porastu... No porast cijena mora se opravdati kvalitetom, a to će vrlo brzo tržište korigirati. Tržište je najbolji korektiv takvih pojava.

Među najboljim ste burgerima Europe, prema portalu Big 7 Travel. Gdje ste pak, i ne moramo se ograničiti na Europu, pojeli najbolji burger u životu?

Kad god idem nekud na putovanje, trudim se probati da vidim što tamošnje tržište nudi. Najbolje burgere jeo sam  u New Yorku u Bare Burgeru, iako ih sada imaju više, tada je taj bio na Manhattanu... Također, Patty'n'Bun u Londonu, kao i Honest burger. Sve su to vrhunska burger mjesta, ali mogu reći da Submarine ne zaostaje ni za jednim od njih.

Što biste naveli kao najveće prednosti Submarinea te koji je razlog zbog kojeg uživa toliku popularnost, a čemu svjedoči i pristojan broj lokacija kojih se nakupilo kroz godine?

Submarine nije samo mjesto gdje ćete pojesti vrhunski craft burger, već nam je bitno cijelo iskustvo. Začudili biste se kojim se detaljima bavimo i na što obraćamo, neki bi možda rekli, i previše pažnje. Submarine je i emocija, iskrenost, nepretencioznost. Sve je to dio naše priče i gosti to prepoznaju.

Želja nam je da prenesemo svoje vrijednosti na sve goste kroz svaki detalj u restoranu, kroz poruke, komunikaciju osoblja i ostalo. 

Svake godine sudjelujemo i u dobrotvornim akcijama, godinama surađujemo s Crvenim nosovima, povodom Dana žena organiziramo sitno iznenađenje za sve gošće, svaku nedjelju imamo besplatan menu za klince…

Što biste, pak, naveli kao mane Submarinea?

Ono što bih istaknuo kao našu manu je to što nam mreža prodajnih mjesta nije rasprostranjenija. Želja nam je da u svakom kutku Hrvatske građani mogu pojesti vrhunski Submarine burger. Radimo na tome.

Neki su portali u nekom trenutku pisali kako Submarine pleše na rubu između crafta i industrije. Smetaju li vas takve usporedbe?

Znamo da postoji percepcija da rast i širenje može utjecati na kvalitetu i da mnogi nisu održali istu razinu kao na početku poslovanja. I mi imamo taj izazov, ali smo ga svjesni i radimo na tome od početka.

Submarine nije i nikad neće biti industrija. Čak i s našim kontinuiranim širenjem, uvijek ćemo ostati na tračnicama dobrog starog craft burgera. Industrija je nešto u što mi u Submarineu ne vjerujemo, što nije potpuno iskreno i što je izgubilo doticaj sa svojim gostima.

To nikako ne želimo - nama je cilj ostati vjerni svojim gostima i pružati jednaku kvalitetu kao i prvog dana kad su ušli u naš prvi lokal u Frankopanskoj ulici u Zagrebu. Cilj nam je i dalje koristiti kvalitetne lokalne namirnice, poticati dobru atmosferu i team building u restoranima, ulagati u tim i nove okuse.

Upravo zbog jedne vrsta straha i opsjednutošću kvalitetom, nismo ušli u franšizni oblik poslovanja jer za sada nismo sigurni kako na taj način održati visoku razinu kvalitete. Svi restorani su naši.

A može li industrijski burger biti dobar? Postoji li ijedan takav, i koji? 

U pravilu, može. Nisam se kod nas susreo s dobrim industrijskim burgerom, ali kad sam negdje na putovanju, volim otići u Five Guys. Smatram da je to najbolji industrijski burger koji postoji. Uspjeli su u industriju unijeti emociju i iako su respektabilan lanac, imate dojam kao da jedete burger koji je za vas napravljen u domaćoj atmosferi. Fascinantno.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.