Foto: Shutterstock
OD POJAVE SARSA 2002. godine, a kasnije i panike od ptičje gripe 2006., svjedočimo fenomenu nošenja kirurških maski u javnosti, svojstvenom građanima zemalja istočne Azije.
No, ovu su praksu mnogi Azijati prenijeli i u druge zemlje, a broj onih koji nose maske se povećao od pojave ebole, unatoč činjenici da ove maske zapravo pružaju minimalnu ili gotovo nikakvu zaštitu u slučaju širenja opasnih virusa. Jeff Yang za portal Quartz donosi kratak pregled povijesti nošenja kirurških maski u javnosti.
Maske su se masovno počele nositi od pojave pandemije gripe, početkom 20. stoljeća, koja je usmrtila između 20 i 40 milijuna ljudi. Samo nekoliko godina kasnije, 1923., Japan je pogodio veliki potres pa su se maske nosile radi zaštite od prašine u zraku. I to je imalo smisla.
Imalo je smisla i kasnije kada je 50-tih godina, uslijed naglog razvoja industrije, zagađenost zraka naglo porasla.
Danas se, prema nekim procjenama, godišnje samo u Japanu kupi oko 230 milijuna kirurških maski, a praksu su preuzele, uglavnom zbog zagađenog zraka, i susjedne zemlje, poput Kine i Koreje.
No, ako je razlog zagađenje zraka, zašto se onda nošenje maski ne prakticira, recimo, i u zemljama Zapada? Jedna je od teorija sljedeće: istočnjačke zemlje pod velikim su utjecajem filozofije taoizma koja veliku pozornost pridaje disanju.
Odnosno, udisanje i izdisanje ključni su elementi dobrog zdravlja. Pojam "qi" središte je koncepta koji disanje stavlja na prvo mjesto u mnogim istočnjačkim religijama, filozofijama,
alternativnim i tradicionalnim medicinskim metodama.
Maske su tako postale na neki način i dio identiteta. Mlađi naraštaji nose ih kao svojevrsni modni dodatak, uz, primjerice, slušalice. Maske i slušalice tako stvaraju i neku "vrstu" psihološke, a ne samo stvarne, fizičke, zaštite.
U Japanu je fenomen nošenja maski dobio nove razmjere: dizajneri ih uključuju u svoje kolekcije, oslikavaju, preoblikuju i stvaraju od njih, zapravo, nosive predmete koji će, uskoro, čini se, postati poput kape, šalova ili marama - poželjni modni dodaci kojima osoba izražava svoj stil i gradi imidž.
A globalizacija bi lako mogla učiniti svoje i dovesti ovaj trend i na Zapad. Vjerojatno je samo pitanje dana kada će se to doista i dogoditi.