Foto: Shutterstock
SEATTLE je u posljednjih nekoliko godina doživio ekonomski rast, a razvojem IT sektora središte grada pretvoreno je u poslovnu zonu. Sve više stanovnika ne može si priuštiti najam skupih stanova i život u okruženju prilagođenom IT stručnjacima, koji zarađuju mnogo više od prosjeka.
Zbog toga se sele u predgrađe, gdje se stanovi iznajmljuju po nižim cijenama, no problem im tada stvara prijevoz s obzirom na to da i dalje rade u centru.
Strahujući da će se Seattle pretvoriti u grad s viškom radnih mjesta i radnom snagom koja ne može doći iz predgrađa u centar, lokalne su vlasti uvele revolucionarni način naplate javnog prijevoza, nazvan ORCA Lift.
Ukratko, karte za autobuse i vlakove naplaćivat će se ovisno o tome koliko netko zarađuje, a za najsiromašnije to znači i 50 posto niže cijene u udarno doba dana.
Sve će se odvijati preko kartica za jeftiniji prijevoz, koje može dobiti svatko čija primanja nisu duplo veća od zakonski propisane granice siromaštva. Karticu je moguće dobiti u roku 15-ak minuta.
"Dovela sam dijete na pregled kod liječnika koji radi za jednu nevladinu organizaciju, kad su mi pristupili ljudi iz ORCA Lifta. Pitali su me koristim li javni prijevoz, odgovorila sam da koristim i nakon toga su me zatražili da im pokažem dokaz o plaći koju sam primila prošlog mjeseca. Srećom, imala sam ček kod sebe, pokazala im ga i za 15 minuta kartu za povratak kući platila sam upola jeftinije", ispričala je za New York Times 27-godišnja Basro Jama.
Očekuje se kako će se karticama služiti oko 100.000 korisnika u Seattleu, a začetnici programa očekuju da će se on proširiti i na druge gradove u SAD-u.