DOSADNJIKAVA i predvidiva ceremonija dodjela Oscara svela se na kraju na najavljivanu bitku bivših supružnika Kathryn Bigelow i Jamesa Camerona. Iako su mnogi predviđali da će Akademija nagraditi zlatnu koku Hollywooda, financijski najisplativiji film svih vremena je izvisio; James Cameron ovoga puta nije se s pozornice Kodak teatra uspio proglasiti "kraljem svijeta".
> Potpuna lista nominacija i pobjednika
"The Hurt Locker" (ili "Narednik James" u neinventivnom i izuzetno lošem hrvatskom prijevodu) dobio je ukupno šest Oscara, dok je "Avatar" ostao tek na tri tehničke nagrade. Više od toga, realno gledajući, nije ni zaslužio s obzirom na to da se radi o filmu koji je revolucionaran isključivo zbog tehnološkog napretka koji predstavlja. Bez odavno zasluženog zlatnog kipića opet je ostao i Quentin Tarantino, čijim je "Basterdsima" pripao tek jedan Oscar u glumačkim kategorijama.
U glumačkim nagradama nije bilo baš nikakvih iznenađenja. Najboljim glumcem zasluženo je nakon pet nominacija proglašen Jeff Bridges ("Crazy Heart"), najbolja glumica je Sandra Bullock ("The Blind Side"), a Oscari u kategorijama najboljih sporednih glumaca otišli su u ruke Christopha Waltza ("Inglourious Basterds") i Mo'Nique ("Precious").
Jeff Bridges zasluženo pokupio ovacije
Za suze na pozornici pobrinule su se Sandra Bullock i Mo'Nique, koje su također u oskarovsku večer ušle kao izrazite favoritkinje. Više nego svojom izvedbom u "The Blind Side" Bullock je oduševila govorom nakon što je primila Oscara. "Ovo će mi se dogoditi samo jednom u životu", rekla je zvjezdica jedva gledljivih romantičnih komedija, koja je i sama očito svjesna da nije dovoljno dobra da opravda ovu nagradu, u što se mogla i uvjeriti samo dan prije kad joj je uručena Zlatna malina. Koju je nedvojbeno zaslužila.
"The Hurt Locker" - "Avatar" 6:3
Cijela je večer očekivano prošla u znaku utrke između "Avatara" i "The Hurt Lockera", a rezultat je na kraju bio 6:3 za znatno manji, jeftiniji i osobniji od dva filma. Iako su u ceremoniju ušli izjednačeni, od početka se večeri moglo naslutiti da je društvena klima više naklonjena Kathryn Bigelow. Da je sve gotovo stari lisac James Cameron znao je kad je njegova bivša supruga pokupila nagradu za najbolju montažu (koja u 90 posto slučajeva ide ruku pod ruku s najboljom režijom).
Najbolju režiju, pak, Akademija voli upariti s najboljim filmom. A već kad je na pozornicu da uruči redateljski kipić izašla Barbara Streisand, više nije bilo sumnje da će ova nagrada prvi put u povijesti pripasti ženi. Bigelow je na ruku svakako išao i politički aspekt s obzirom na to da je Akademija uvijek voljela angažirane priče, a njezin film je praktički prvi koji je rat u Iraku sveo na jednu osobnu, ljudsku razinu.
Najveće iznenađenje u kategoriji stranog filma
Od ostalih nagrada svakako treba spomenuti da je najboljim animiranim filmom (također očekivano) proglašen "Up", a najveće iznenađenje dogodilo se u kategoriji filma s neengleskog govornog područja. Ta je nagrada otišla u Argentinu, za film "El Secreto de Sus Ojos", iako su sva predviđanja u ulogu favorita stavljala Michaela Hanekea i njegovu "Bijelu vrpcu", po mnogima bez konkurencije najbolji film prošle godine.
Red je spomenuti i nagrade za scenarij koje, uz nagrade za režiju, film i glumu, predstavljaju najvažniji dio ceremonije Oscara. U kategoriji najboljeg adaptiranog scenarija Oscar je tako otišao u ruke Geoffreyja Fletchera ("Precious"), dok je Oscara za najbolji originalni scenarij dobio Mark Boal ("The Hurt Locker").
HRT-ov tim "stručnih" komentatora dao lavovski obol lošoj ceremoniji
Osim što već godinama gube na kredibilitetu zbog dvojbenih odluka o nagradama, Oscari polako počinju ostajati i bez glamura koji je u nekim boljim vremenima krasio ceremoniju dodjele Akademijinih nagrada. Znali smo i prijašnjih godina gledati dosadnjikave ceremonije, ali uglavnom bi se pojavio barem jedan upečatljiv trenutak koji je ostavljao teme za razgovore i analize. Ove godine to nije bio slučaj.
Steve Martin i Alec Baldwin nikako se nisu snašli u ulozi voditelje. Njihove šale i pošalice bile su sve osim smiješne, a provokacije sasvim promašene. Svoj obol sveopćem prosjeku dao je i HRT sa svojim timom "stručnih" komentatora - Boškom Piculom, Petrom Kreljom i Nenadom Korkutom. Posebno treba istaknuti ovog potonjeg koji je predstavljen kao "modni analitičar", a govorio je o svemu osim o modi. Publiku je umjesto toga davio svojim nekompetentnim filmskim analizama koje bi možda bile i podnošljive da često nisu nadglasavale zbivanja na pozornici Kodak teatra.
Javnoj televiziji stoga možemo samo poručiti da iduće godine promjene uigrani trojac "stručnih" komentatora ili, još bolje, ostave Oscare bez komentara. Oni koje ceremonija zanima dovoljno da bi zbog nje probdjeli od dva do šest ujutro, engleski zasigurno poznaju dovoljno dobro da bi Oscare pratili i bez Piculinih, Kreljinih i posebno Korkutovih analiza.