Duel godine: Audijev dizelski bolid protiv Harriera

PRVI pobjednik Le Mansa pogonjen dizelskim motorom umalo je odnio pobjedu u samo na prvi pogled neravnopravnoj utrci. U europskoj verziji zračno-kopnenog duela snage su odmjerili Audi R10 TDI i Harrier GR7 britanskog ratnog zrakoplovstva (RAF).

Nakon što je u Americi organizirana slična utrka kako bi se saznalo "tko" je brži, F16 ili Dodge Viper, u europskoj izvedbi tražio se odgovor na pitanje je li Harrier GR7 kojeg čeka umirovljenje dovoljno brz da skine skalp pobjedniku posljednjeg izdanja najpoznatije utrke izdržljivosti.

 

Utrka je održana početkom srpnja u RAF-ovoj bazi kraj Peterborougha u Engleskoj. Utrci ubrzanja na stazi duljine jedan kilometar svjedočilo je oko pet tisuća znatiželjnika. Oba natjecatelja su ciljnom ravninom prošla u gotovo istom trenutku, a tek je foto-finišem utvrđeno da je Harrier bio za jednu desetinku sekunde brži.

Zanimljivo je da je usprkos činjenici kako se na Le Mansu ne kreće iz mirovanja, Audi R10 na startu ipak bio brži od vojnog zrakoplova. Čak štoviše, Audi je prednost održavao sve do brzine od 150 m/h (241 km/h).

No, kako je brzina rasla Harrier kojim je pilotirao poručnik Pete Keenyside polako je prestizao Audijev bolid i na kraju ga tjesno pobjedio. Naime, prema riječima vozača Audija, Allana McNisha, utrka je tijekom probi bila još neizvjesnija, pa je siguran da bi uz malo treninga mogao s Audijem pobijediti i ovaj borbeni zrakoplov.

Bez obzira na pobjednika, sasvim je sigurno da su se posjetitelji odlično zabavili. Ovakvi dueli uvijek su zanimljivi, pogotovo kada se iz prve ruke može vidjeti okomito uzlijetanje zrakoplova. Tako nešto danas mogu samo dva zrakoplova, prije spomenuti Harrier i ruski Jak-36.

I za kraj spomenimo nekoliko karakteristika dvaju natjecatelja. Audi R10 TDI pokreće 5.5-litarski V12 turbo-dizelski motor s dvije turbine i direktnim ubrizgavanjem goriva. Ovdje je riječ o preko 640 KS i 1.100 Nm vezanih uz vozilo teško 925 kg. Bolid je dugačak 4,65 metara i širok okrugla dva metra, a visok tek 1,03 metra. Spremnik goriva je kapaciteta 90 litara, a prosječna potrošnja 41 l/100 km.

Uz Harrier GR7 "Jump Jet" dolaze daleko impresivniji podaci. Za potisak od 96 kN brine se Rolls Royce turbinski motor serije Mk 105 koji će 8.864 kg težak zrakoplov potjerati do maksimalnih 575 čvorova odnosno oko 1.064 km/h. Pri tome valja imati na umu da brzina uzlijetanja iznosi 120 čvorova odnosno oko 225 km/h. Naravno, ovakvi motori troše osjetno više goriva. Pri maksimalnom potisku potrošnja je 97,74 l/min, pa ne čudi što su spremnici goriva kapaciteta čak 3.446 litara.

M.N.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.