Foto: Press/Nike
I DOK mnogi svoju kolekciju žele obogatiti s barem nekoliko verzija popularne "jedinice", priča o "trojci" možda je i najzanimljivija, a upravo je to tenisica (Cyber Monday) koja će se 15. listopada točno u 12 sati naći u prodaji zagrebačkog Nossa koji povodom izlaska organizira i popratni event na kojem će se za glazbu pobrinuti DJ Bizzo.
Čak I ako vam "Air Jordan" ne znači apsolutno ništa, vjerojatno ste barem jednom u životu vidjeli neku od tenisica iz legendarne serije koju je najbolji košarkaš svih Michael Jordan popularizirao osamdesetih i koja se održala na životu čak i nakon njegova povlačenja.
Štoviše, mogli bismo čak reći da su Jordanice danas podjednako popularne ako ne i popularnije nego su to ikad bile (ako je suditi po cijeni koju neki modeli imaju).
Kako je sve počelo
Trojke su nastale u turbulentnom razdoblju tvrtke Nike. Te 1987. potpredsjednik kompanije Rob Strasser dao je otkaz, a to je bila odluka koju je malo tko mogao predvidjeti. Radilo se o lokalnoj legendi i čovjeku koji je spasio Nike. Za svog trogodišnjeg staža, Strasser je preokrenuo kompaniju potpisavši mladog Jordana u jednom od najuspješnijih poslovnih poteza u povijesti. Odlazak Strassera podrazumijevao je i odlazak Jordana koji je u tom periodu baš trebao produljiti svoj ugovor.
Kreativni direktor kompanije i glavni dizajner, Peter Moore, koji je dotad dizajnirao "jedinice" i "dvojke" trebao se baciti na posao osmišljavanja trojki, ali to mu nije baš polazilo za rukom. U svoj je ured pozvao tada 35-godišnjeg dizajnera Tinkera Hatfielda, dao mu list papira i naredio mu da dizajnira novu Jordanovu tenisicu. Tjedan dana kasnije i Moore je napustio kompaniju i Hatfieldu prepustio dizajn tenisice koja se na tržištu trebala pojaviti za dvadesetak dana.
Hatfield nije imao prijašnjih iskustava s dizajniranjem Jordanice. Da, bio je mlada nada, ali bio je neiskusan i imao samo dvije godine iskustva. Predsjednik kompanije Phil Knight nije znao tko je, a nije poznavao ni njegov rad. Jordan je u tom trenutku imao svoje ime na najpopularnijim tenisicama u povijesti, ali Moore i Strasser pokušali su ga namamiti u novonastali Sports Inc. gdje bi mu ponudili vlastitu tenisice i liniju sportske odjeće. Adidas je također pokušavao ugrabiti slavnog košarkaša koji je, podsjetimo, na njemačku tvrtku ciljao i prije nego su mu iz Nikea ponudili petogodišnji ugovor na tada nezamislivih pola milijuna dolara.
Ukratko, ugovor s košarkaškom legendom ovisio je o Air Jordan III i Tinkeru Hatfieldu.
Hatfieldov plan
No, Hatfield je imao plan. Sjeo je na avion i dogovorio sastanak s Jordanom, a njegov pristup pokazao se presudnim. Učinio je ono što ni jedan dizajner prije njega nije - pitao je Jordana što on želi i poslušao ga. Svaki arhitekt jako dobro zna da ne možete izgraditi kuću, a da ne znate što oni koji će živjeti u njoj žele. Taj je pristup primijenio na Jordanu: "Mislim da Michael nikad nije surađivao s ljudima na taj način. U stvari, mislim da tada nitko u našem biznisu nije imao taj pristup".
Kao što znamo, i jedinice i dvojke bile su visoke tenisice, a Jordan je htio model koji je manje sputavao. Poluduboke tenisice nisu bile posebno popularne i daleko nestabilnije od visokih. Htio je lakšu tenisicu.
Hatfield je osmislio još nešto. Budući da su se prva dva modela reklamirala Jordanovom fotografijom u skoku, dizajner je fotografiju pretvorio u logo stvorivši pritom nezaboravni crtež koji se nakon toga pojavljivao na svim modelima povezanim s legendarnim košarkašem. Uz sve to, koristio je i lakše materijale, s posebnim naglaskom na koži s uzorkom koji je podsjećao na slonovsku kožu i koja se savršeno uklapala u tadašnji Jordanov stil koji je uključivao i cipele talijanskih proizvođača.
Hatfield i dizajner Ron Dumas danima nisu spavali i stvorili su tenisice koje je Jordan trebao odobriti.
Tenisice koje su "spasile Nike"
Otputovali su u Kaliforniju i pričekali Jordana da završi golf meč s Mooreom i Strasserom koji su mu netom prije toga prezentirali "ponudu koja se ne odbija".
Kad su mu predstavili tenisicu, Jordan se nasmijao. Netko je napokon napravio tenisicu po njegovim željama, a tu je bio i nezaboravni logo kojeg je dotad vidio samo na nacrtima. Nikeov logo prebačen je na stražnju stranu, a na jeziku se nalazio daleko veći "Jumpman" koji je danas gotovo neodvojiv od brenda. Čim se počeo raspitivati o mogućim bojama, Hatfield je znao da su uspjeli: "Phil Knight vjeruje da sam tada pomogao u spašavanju Nikea. Ne znam je li to istina ili ne, ali to je njegovo viđenje".
Trojka se na policama prvi puta pojavila u veljači 1988. i Jordan ih je nosio tijekom pobjedničke utakmice na natjecanju Slam Dunk Contest, a mnogima je u sjećanje urezana fotografija Jordana koji u trojkama leti prema košu.
Jordan je ostao uz Nike i otada surađivao s Hatfieldom na 19 drugih modela koje su i dan danas najpopularnije tenisice u povijesti.
Podsjetimo, Zagrebački Noss 15. listopada u ponudi će imati Cyber Monday u crno-bijeloj varijantu (ne izlazi na Cyber Monday), a ovo je ujedno i prvi model trojke koji se na tržištu pojavio od ljeta 2014. kada su sneakerheadi diljem svijeta razgrabili model Sport Blue.