Foto: Press
IZ DANAŠNJE perspektive, "Twin Peaks" možda djeluje kao još jedna dobra televizijska serija.
Ima kultni status, pamtljivu uvodnu temu i gomilu fanova, ali živimo u zlatnoj eri televizije i ne prođe godina, a da ne dobijemo barem nekoliko novih serija koje ćemo nazvati "najboljima ikad". Međutim, mnogi od nas lako zaboravljaju da TV serije devedesetih nisu bile ono što su danas. Imali ste kreativne "mavericke", ali rijetki su tako vješto kombinirali žanrove i opirali se konvencijama.
"Twin Peaks" Davida Lyncha devedesetih je stvorio nešto što su mnogi kasnije pokušali imitirati ili barem uzeti ono najbolje i izbjegavati zamke u koje su Lnych i Mark Frost upali.
Nakon što je emitirana posljednja epizoda druge sezone mnogi nisu bili ni svjesni da će na iduće epizode čekati 26 godina. Dale Cooper iz crvene je sobe izašao opsjednut demonom, a gledatelji su ostali zakinuti za niz odgovora nakon što je ABC zaključio da s emitiranjem neće nastaviti zbog pada gledanosti koji je rezultat preuranjenog otkrića ubojice Laure Palmer nakon čega više ništa nije bilo isto.
Najbolje vrijeme za novi "Twin Peaks"
I premda konkretne odgovore nikada nismo dobili, "Twin Peaks" utabao je put za ono što je danas sasvim uobičajena pojava - kvalitetne serije s jakim autorskim pečatom.
A budući da su devedesete bile uglavnom zakinute za taj tip sadržaja, "Twin Peaks" djelovao je kao snjegović u srpnju i mnoge nije posebno šokiralo da jedna takva serija nije uspjela opstati u nemilosrdnom televizijskom okruženju u kojem je sve moralo funkcionirati "po špagi". I dok će neki reći da smo predugo čekali na nastavke, činjenica je da nikada nije bilo bolje vrijeme za seriju kao što je "Twin Peaks".
Naime, Showtime (kod nas ćete seriju moći pogledati na HBO-u) će 21. svibnja započeti s emitiranjem treće sezone serije koja je u ovih 26 godina izrodila niz duhovnih nasljednika. Štoviše, mnoge ne samo da ne kriju da inspiraciju crpe s Lyncheva izvora već su i izravna posveta klasiku iz devedesetih.
Od vizualnog identiteta, direktnih referenci, specifičnog redateljskog potpisa, glumačke postave sazdane od zvijezda pa sve do naracije. I dok će neki zaslugu za početak revolucije pripisati "Sopranosima", Lynch i Frost ipak su postavili temelje. The Killing, Fargo, Breaking Bad ili The Knick samo su neke od serija koje mnogo toga duguju upravo Lynchu koji je gotovo vizionarski stvorio svijet kakav smo dotada gledali samo na velikom platnu.
Micanje granica i podizanje letvice
Od samog početka bilo je jasno da se radi o seriji bez presedana. Radilo se o neobičnoj kombinaciji krimića, horora i sapunice, a sve to bilo je uronjeno u dekonstrukciju americane. Bio je to instant-hit koji je već u prvoj sezoni postao svjetski fenomen i polučio rekordnu gledanost te stvorio bazu vjernih fanova koji čak i godinama kasnije u popularnim serijama prepoznaju tragove omiljene serije iz devedesetih.
Iako je neke isprva vjerojatno privukla specifičnom snolikom atmosferom i zagonetnom smrću mlade Laure Palmer, Lynch je već u trećoj epizodi uspio stvoriti nešto što nikada prije nismo vidjeli. Cooperovi misteriozni snovi i cijela plejada bizarnih likova koji su obitavali u paralelnoj stvarnosti, pomakli su granice i podigli letvicu.
Koliko je Lynchev utjecaj bitan vidljivo je u svakoj epizodi koju nije režirao, a posebno u drugoj sezoni koju su obilježila njegova česta izbivanja i činjenica da je rat s glavešinama ABC-ja uzeo danak. Kao što je to napisao Nick Schager za The Daily Beast, "Twin Peaks" bio je nešto poput referenduma o serijama iz kojih stoje snažni autori koji dokazuju koliko sadržaj može biti dobar kada umjetniku date potpunu kontrolu.
Sjajan primjer je Soderberghov "The Knick" koji apsolutno sve duguje redateljevoj specifičnoj viziji. Istina, ne radi se o hitu, ali riječ je o seriji koju je teško usporediti s bilo kojom drugom u ponudi.
Jesu li Lynch i Frost naučili na vlastitim greškama
U današnje vrijeme uobičajeno je da serije imaju taj autorski pečat. Štoviše, izuzmemo li klasične mrežne papazjanije, većina hvaljenih i popularnih serija mnogo toga duguje upravo jasnom smjeru koje određuju ljudi kao što su Vince Gilligan, David Simon ili Nic Pizzolatto.
U isto vrijeme "Twin Peaks" stvorio je nacrt za serije koje su uslijedile, bio to "The X-Files", "Lost" ili "True Detective". Naravno, ova kovanica ima i drugu stranu, a radi se o činjenici da autori ponekad nemaju jasan plan kako razriješiti osnovnu misteriju i nastaviti. To je posebno vidljivo kod "Losta". Lynch nikada nije imao namjeru riješiti slučaj Laure Palmer već ga iskoristiti kao ono čime u pozadini drži gledatelje dok se u isto vrijeme u prvom planu bavi drugim pričama, a nakon što je ubojica otkriven, postalo je jasno da serija luta terenom za koji se nitko od scenarista nije pripremio.
To je ujedno bila i lekcija za sve koji su učili od Lyncha - treba znati kad prestati. "Breaking Bad" je vjerojatno najbolji primjer autora koji su izvukli pouku iz Lynchevih grešaka.
Jedino je pitanje jesu li Lynch i Frost naučili i jesu li spremni stati na kočnicu u slučaju da "Twin Peaks" ponovno postane hit?