DAMIR KEDŽO jedan je od zapaženijih izvođača na ovogodišnjoj Dori, a jedan od razloga svakako je i to da je jednom već i pobijedio, ali ga je pandemija, a nakon toga i odluka HRT-a omela u tome da nastupi na Eurosongu s pjesmom Divlji vjetre.
Popričali smo s njim o novoj, ali i staroj pjesmi i njegovim očekivanjima vezanim ne samo za Doru već i Eurosong.
Odlučio si ispraviti pandemijsku nepravdu kada je Eurosong otkazan i prijaviti se ponovno na Doru. Reci nam za početak nešto o ekipi koja je radila na pjesmi?
Ekipa koja je radila na pjesmi došla je u moj život posve slučajno i možda je nekim ljudima to banalno, no vjerujem da se sve događa s razlogom. Sa suradnicom Anyom, koja živi u Barceloni, u jednom razgovoru sam došao do zaključka kako je možda vrijeme da izađem iz svoje zone komfora jer su me ljudi naučili slušati u baladama.
Kroz razgovor smo shvatili da bi možda mogli surađivati kroz pjesmu za narednu Doru i tu sam gdje jesam. Ona me povezala s autorima pjesme koji inače surađuju. Kroz rad smo se povezali da sam snimio još pjesama na engleskom koje čekaju svoj trenutak.
Zašto je odluka pala na internacionalnu ekipu, a ne domaće autore?
Odluka je pala na pjesmu. U ovu pjesmu vjerujem kao što sam vjerovao u Divlji vjetre. Autori pjesme jesu bitni, no ja nisam kantautor, već izvođač te mi je bitno da prenesem energiju u glazbi svojoj publici i ljudima koji me slušaju. Da sam kroz rad dobio pjesmu na hrvatskom koja me "uhvatila na prvu", odabrao bih nju.
Kako si podnio cijelu situaciju s otkazivanjem Eurosonga nakon toliko uloženog truda? Je li te obeshrabrilo?
Život je prepun uspona i padova, mislim da je to životni balans. Postoje ljudi koji su za vrijeme pandemije izgubili puno više nego ja. Smatram da se sve događa s razlogom te vjerojatno, da se nije dogodilo otkazivanje Eurosonga, osobno ne bih rastao i napredovao u mjeri u kojoj jesam.
Taj period prisilio me da se suočim sa sobom, sa svim svojim manama i vrlima, s nedostacima, sa shvaćanjem u čemu sam dobar, a u čemu mogu biti bolji… Obeshrabrenje je uvijek trenutno i kratkotrajno, kao i kad nam se osobni planovi izmijene. Smatram da čovjek u sebi može pronaći snagu, volju i motivaciju da se izbori s apsolutno svim što ga dočeka.
Je li bilo zamjerki vezano za to da je HRT za Rotterdam organizirao novo natjecanje?
Odavno sam odlučio da ne želim živjeti u negativnim emocijama te da je sve stvar perspektive. Odgovor na ovo pitanje danas i da ste me to pitali u periodu kada se događala pandemija pa neizvjesnost oko odlaska na Eurosong bi bio dijametralno suprotan. Ako se vraćamo na prošlost, ne možemo se nastaviti kretati naprijed.
Postoji uvijek bezbroj rasprava oko razloga zbog kojih se glazbenici prijavljuju na Doru. Neki smatraju da je neafirmirani glazbenici koriste kao odskočnu dasku, kao vid promocije novog singla za one koji su se već etablirali ili kao sprdnju. Ti si zapravo u sredini jer imaš ime, singlovi ti prolaze i bez Dore, a djeluješ kao netko tko odlazak na Eurosong doživljava ozbiljno. Što tebi predstavlja Dora?
Posve iskreno, jedan san iz djetinjstva, a kako sam već pobijedio - na pola sam puta. Kao dijete oduvijek sam volio pratiti Doru i još uvijek se sjećam kultnih nastupa Danijele Martinović ili Doris Dragović, za koju uvijek ističem kako bih volio s njom snimiti duet jednom.
Ove godine za mene Dora znači dobru zabavu i uživanje u procesu. Puno sam mirniji nego što sam bio te 2020. Sada imam potrebu da se što bolje izrazim na sceni te dam sve od sebe i priredim još kvalitetniji nastup.
Je li ovogodišnja pjesma nastala ciljano za Eurosong? Na kojem principu uopće nastaju tvoje pjesme za Doru/Eurosong, dogovorite li se "sad ćemo jednu eurosongovsku" ili ih izabereš od već postojećih?
Ovo je definitivno pitanje za autore pjesama općenito. Nadam se da ću se pomalo i sam odvažiti da se uhvatim pisanja stihova, pjesama… Ovu pjesmu sam izabrao, ali ne za Eurosong, nego za sebe. Ma što god tko mislio, pjesme se vežu uz izvođače, a ne nužno događaje.
Događaji su trenutak koji prati veliki broj publike i jednokratni su, pjesma je ona koja se povezuje uz osobu. Na kraju, neke pjesme su popularnije u izvedbi drugog izvođača ili nekome bolje zvuče akustično. Osoba koja staje na pozornicu je ta koja tu pjesmu nosi.
Nikad nisam siguran je li angažiranje stranih autora dobar ili loš potez jer s jedne strane dobivaš svjetsku kvalitetu produkcije, ali s druge strane gubiš nešto što je možda autentično domaće i što bi se izdvajalo u moru sličnih pjesama koje će se tamo sigurno pojaviti. Ne mislim pod tim da moraju postojati etno elementi, ali kad je produkcija strana, a tekst je na engleskom, lako se izgubiti u toj gomili pjesama čije je jedino obilježje to da su "moderni pop". Kakva su iskustva s tim i je li to uopće nešto o čemu si razmišljao?
Mišljenje i osjećaji su subjektivni te svatko ima svoje razloge zašto mu je nešto kvalitetno ili osrednje. Ne postoji osoba koja je zadovoljila masu niti smatram da je to cilj umjetnosti, glazbe… Ako se umjetnici oslanjaju na išta drugo osim vlastite intuicije, smatram da njihova autentičnost neće doći do izražaja. Treba se osloboditi i od previše razmišljanja.
Kakvi su planovi sa scenskim nastupom?
Kad sam se odlučio prijaviti na Doru, želio sam tim profesionalaca oko sebe koji dijele istu viziju poput mene. Ne kažu bez veze da si dobar koliko je dobar tim ljudi oko tebe. Kostim kreira genijalna Matija Vuica.
Mijenjao sam se kroz godine i odlučio sam biti odvažniji i sa scenskim nastupom jer to dugujem sebi. Nakon brojnih televizijskih showova, mjuzikla u kojima sam nastupao, odlučio sam se prepustiti trenutku pa vjerujem da će i ovaj scenski nastup biti jedan korak naprijed za mene.
Iz razgovora s pobjednicima Eurosonga i članovima njihova tima često se može izvući to da su aktivno i planski radili na cijelom "paketu". Dakle, pjesma, poseban, detaljno razrađen i originalan scenski nastup, tema pjesme, priča o izvođaču - sve. Razmišljaš li i ti tako ili smatraš da je na kraju dana bitna samo pjesma?
Smatram da je sve bitno. I ovaj intervju je bitan. Drago mi je kako se sve više glazbenika vraća starim načinima komuniciranja s publikom, jedino što danas mi imamo bolje alate poput društvenih mreža pa nam je ta komunikacija olakšana i brža je. Drago mi je da se objavljuju albumi na kojima se radi godinu, dvije pa da albumi imaju vizuale koji pričaju svoju priču.
Također, volim glazbenike koji se mijenjaju kroz godine, odrastaju ili otkriju neki novi vlastiti moment u glazbi koji prenose na publiku. Na sceni, domaćoj i stranoj, ima pojedinaca koji osmišljavaju odlične narative, primjerice Vojko V. Ako smo već kod Eurosonga, pogledajmo samo recentniji primjer poput Maneskina.
Smatram da njihov uspon nakon Eurosonga nije slučajan i vjerujem da bi se dogodio bez obzira na pobjedu.
Kako reagiraš na ove komentare ljudi koji tvrde da je pjesma "identična" kao Human od Rag'n'Bone Mana? Jeste li možda i sami u studiju primijetili sličnost?
Koje komentare? Šalim se. U jednom intervjuu sam se osvrnuo na ovu temu i smatram da nema smisla produbljivati tu priču.
Misliš li da to medijsko skandaliziranje činjenice da neke pjesme zvuče slično samo doprinosi tome da pjesmu čuje više ljudi?
Odgovor se krije u medijskoj analitici, slušanosti pjesme na digitalnim servisima i pregledima na YouTubeu. Danas je sve mjerljivo. Prema tome, smatram da se osjeti ako je neki skandal smišljen da bude skandal i od čije strane je plasiran. Ljudi koji žive od skandala ne traju dugo jer ljudi osjete emocije i motive.
Kakve su reakcije publike na pjesmu, imaš li hit?
Postoji reakcija, to je samo po sebi odličan pokazatelj da se sluša. Zamisli, snimiš pjesmu, film, napišeš knjigu i predstaviš javnosti i nitko ne reagira!? Jako dugo sam na sceni, od tinejdžerskih dana, te sam naučen da dok god postoji reakcija, znam da radim nešto dobro. Veseli me saznati imam li hit, ali očito imam pjesmu o kojoj se priča.
Još jedno pitanje vezano za trajnost pjesama s Dore. Što se dogodilo s Divljim vjetrom nakon što je priča s Eurosongom završila? Je li to pjesma koja je i dalje dio tvog repertoara i traži li je publika na nastupima?
Divlji vjetre je obavezan dio mog repertoara jer ju publika doista voli te ju i sam uhvatim na radijskim stanicama. Baš ta pjesma me uvjerila i dokazala mi da nije bitno što se dogodi, ako je pjesma dobra i publika ju voli, bit će slušana.
Postoji li uopće neki recept da snimiš pjesmu koja ima potencijal da uspije na Eurosongu?
Za saznanje je potrebno pobijediti na Dori i otići na Eurosong, sve ostalo su pretpostavke.
Jesi li poslušao ostale pjesme i koji su ti favoriti (osim tvoje, naravno)? Tko ima najveće šanse za dobar plasman?
Na prvu mi se svidjela Harmonija Disonance, no priznajem da nisam sjedio i preslušavao pjesme jer sam zagovornik da je potrebna cjelovita priča i scenski nastup da bih mogao donositi svoje zaključke. Mislim da je odličan potez da se pjesme puste nekoliko tjedana prije Dore da zainteresiraju publiku.
Jedno klasično pitanje, ali zašto misliš da imamo toliko loše rezultate na Eurosongu posljednjih petnaestak godina?
Jedno vrijeme smo imali loše rezultate u nogometu, danas, ako je suditi po aktualnim događanjima, u rukometu nismo baš pri vrhu… Sve ima svoje cikluse pa tako i glazba. Eurosong je natjecanje s jako puno parametara, kao i gotovo svako sportsko natjecanje. Krucijalna razlika je što u spotu sportaš ovisi sam o sebi, svojem timu, dok na Eurosongu izvođač ovisi i o publici.
Naš najglasniji kritičar Dore, Vedran Strukar, popis ovogodišnjih izvođača nazvao je "izrugivanjem kakvo se ne pamti" jer je sve prepuno nepoznatih pjevača, neupečatljivih pjesama, dok se poznati izvođači i autori ne žele ni angažirati. Koje je tvoje mišljenje o tome? Očito je da ti još uvijek vjeruješ u Doru, ali ne čini li ti se da je Dora ipak izgubila barem dio važnosti i kredibiliteta koji je nekoć imala?
Ljepota, u ovom slučaju važnost, je u očima promatrača. Vjerujem da je svakome tko se ikad odlučio stati na pozornicu Dore ta manifestacija važna jer je u nju uložio puno rada, truda, vjere u sebe i pjesmu. Volio bih da se zapravo ovakva atmosfera oko Dore nastavi.
Smatram da je raznolikost izvođača i glazbenih žanrova pun pogodak jer ipak se aktivno piše o događanju zadnjih tjedana. U početku je vladao skepticizam, a sad publika aktivno prati angažman izvođača na društvenim mrežama i u medijima. Jako mi je drago što se Let3 prijavio, nisam jedini Damir na Dori.