BLACK Friday, manija kupovanja koja se iz Amerike u zadnjih nekoliko godina proširila i kod nas, svake godine u šoping-centre dovede milijune ljudi. Međutim, trgovci su u prodaji proizvoda svih mogućih vrsta sve snalažljiviji. Zbog toga treba paziti na više stvari kako, umjesto da prođete jeftinije, ne biste prošli skuplje nego inače.
Malo je poznato da postoji cijela znanost iza gradnje šoping-centara - recimo, dućani s tehnikom redovito su na najvišem katu jer po te stvari ljudi najčešće dolaze ciljano. Na početku su odjeća, kozmetika i slični proizvodi koji se najčešće kupuju impulzivno, jer na tome se najviše zarađuje.
Apsolutno sve, od osvjetljenja i temperature do mirisa, napravljeno je tako da potrošite što više. Kako se snaći u svemu tome i zapravo proći jeftinije? Postoji nekoliko jednostavnih i efikasnih načina.
Provjeravajte cijene prije popusta
Iako se čini logično, isticanje ogromnog popusta pored sitno istaknute prijašnje cijene lako vas može zavarati, pogotovo ako kupujete impulzivno. Brojni trgovci su to shvatili pa koriste stari trik - neposredno prije popusta napumpaju cijenu i stave na nju ogroman popust, a nova cijena zapravo je jednaka ili čak viša od realne.
Novi Zakon o zaštiti potrošača podosta je olakšao situaciju oko ovoga - naime, trgovci su obavezni pored snižene cijene navesti ne bilo koju (uglavnom napuhanu), nego najnižu cijenu u zadnjih 30 dana. Ako primijetite da je netko tjedan prije popusta jako digao cijenu pa je onda vratio s popustom od 30 ili 40%, možete ga prijaviti.
Uspoređujte cijene
Sljedeći logičan korak prije kupnje je vidjeti kako stvari stoje kod konkurencije. Ne budite lijeni, internet je ovo učinio lakšim nego ikad - često se događa da su kod nekoga artikli koji su "na popustu" još uvijek skuplji ili koštaju jednako kao kod poštenije konkurencije koja unaprijed istakne poštenu cijenu.
U tom slučaju, radije otiđite u taj drugi dućan bez popusta - lažna sniženja su ružna praksa, nemojte je poticati. Na stranicama kao što su nabava.net i slični vodiči za kupnju možete za sekundu saznati pokušava li vas netko prevariti ogromnim natpisom "AKCIJA".
Kupujte ciljano, a ne impulzivno
Treba li vam stvarno još jedna majica kratkih rukava ili novi par tenisica? Cijela ideja šoping-centara je da uz jednu stvar koja vam stvarno treba kupite pet dodatnih koje vam ne trebaju. Time trošite novac (jer ono što vam ne treba je u startu preskupo), stvarate si gužvu u kući i zagađujete okoliš.
Dakle, treba nadmudriti šoping-centre - doći, kupiti ono po što ste došli i izaći van. Na kraju mjeseca ćete si biti zahvalni. Ipak, ako jako volite kupovati i želite vidjeti što se događa na dan kada su popusti posvuda, psiholozi imaju nekoliko taktika koje mogu pomoći da se ne rasplačete kad drugi dan vidite stanje na računu.
Prije kupnje pričekajte mjesec dana
Ako vam se neki komad odjeće ili namještaja baš jako svidio (a realno vam ne treba), nemojte odmah potrčati u šoping-centar da ga kupite (čak ni na Black Friday). Ako ćete za mjesec dana još uvijek imati volju za kupnjom, znači da je želja stvarna i da se možete počastiti.
Također, u tom vremenskom periodu sigurno će se još negdje naći na nekom popustu, koji su zapravo neprekidni. Ako nešto što vam se svidi kupite iste sekunde, velike su šanse da ćete požaliti kroz nekoliko dana.
Sastavite precizan popis
Uvijek je pametnije otići u dućan naoružan točnim popisom stvari koje vam trebaju. Osim što će pomoći da ne zaboravite ništa, veća je vjerojatnost i da ćete ga se držati. Bez kvalitetne liste, puno su veće šanse da ćete nakon tri sata završiti s punim kolicima stvari za koje nemate pojma što biste s njima.
Odredite budžet
Ako ne idete kroz dućane ciljano, nego kupujete iz gušta, pomaže jasno odrediti sumu novca koju ste spremni potrošiti. Ovako je najlakše izbjeći nagomilane račune, zgražanje nakon što ste shvatili koliko ste novca ostavili i štednju do idućeg mjeseca.
Provjerite što već imate doma
Skoro svi u kući imaju poneki ormar ili ladicu od kojih je i bog davno digao ruke i koje nitko nije otvorio već godinama. Ako prokopate po kući prije kupnje, lako je moguće da ćete ustanoviti da sve što ste željeli kupiti - već imate. Osim što nećete kupovati duplo, ovakva inventura ima još pogodnosti: naći ćete nešto što još uvijek možete koristiti, a za ono što ne možete bar ćete znati da je tu, pa možete to prodati ili donirati potrebitima.
Ne dajte da vas trgovci zastraše
Na online stranicama za kupovinu sve češće se navodi odbrojavanje, koje kao tempirana bomba označava kraj popusta. U fizičkim trgovinama to se označava natpisima "JOŠ SAMO DANAS", "ZADNJA PRILIKA" ili kartonskim slikama budilice.
Sve su to taktike zastrašivanja koje vas uvjeravaju da ćete propustiti jedinstvenu priliku, nakon koje će sve biti puno skuplje. Međutim, istina je da se nakon isteka "JOŠ SAMO DANAS" prilike nikad ne dogodi apsolutno ništa. Ili se otvori nova ili cijena ostane vrlo slična prijašnjoj.
Sve u svemu, korporacije i trgovci imaju milijun lukavih taktika kako da vam izbiju sav novac iz džepa. Kupovina uz praćenje ovih jednostavnih pravila može biti odlična - ne dajte se prevariti.