Hollywood je na vrhuncu kreativne krize. Može li se spasiti kao i prije 60 godina?

Foto: Press

Indiana Jones možda može iskopati Zavjetni kovčeg, ali može li napuniti kinodvorane? Čini se da ne može. Petnaest godina nakon filma Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull Harrison Ford kao arheolog koji pucketa bičem vratio se u Indiana Jones and the Dial of Destiny, ali izgleda da se do sada publika nije vratila s njim, piše BBC.

Film je zaradio 130 milijuna dolara na globalnim kinoblagajnama u prvom vikendu, što može zvučati impresivno, ali je zapravo "nezadovoljavajuće", ustvrdila je Rebecca Rubin u Varietyju. Ovo je, istaknula je, "jedan od najskupljih filmova ikada, koji košta 295 milijuna dolara prije marketinga", tako da je malo vjerojatno da će ostvariti zaradu u kinima. Anthony D'Alessandro u Deadlineu otišao je dalje i nazvao to "katastrofalnim rezultatom".

Tužna je činjenica da Indiana Jones i brojčanik sudbine nije ni zaslužio ništa bolje: film je turobna, zamorna i uglavnom besmislena serija ponavljanja Indyjevih bježanja. Ali on nije bio jedini heroj koji je podbacio prošlog vikenda.

 

Prema Rubin, DC-jev superherojski blockbuster The Flash imao je "sramotan" debi, DreamWorksov i Universalov Ruby Gillman, Teenage Kraken je također podbacio, a drugi animirani film Elemental "nije zadovoljio Pixarove standarde".

U svojoj recenziji Elementala u The Guardianu Peter Bradshaw razmišljao je o "pitanju je li Pixarovo zlatno doba nepovratno iza nas" – film je označio Pixarov najgori vikend otvaranja u SAD-u još od njihovog prvog filma, originalne Priče o igračkama.

Zamor od superheroja

Sveukupno, tvrdi Rubin, ovo je ljeto do sada imalo niz neuspješnih ostvarenja, a ni prije ljeta stvari nisu bile izvrsne. I DC-jev Black Adam i Marvelov Ant-Man i The Wasp: Quantumania prošli su loše, što je dovelo do tvrdnji da među publikom postoji "zamor od superheroja".

Suprotstavljajući se trendu, Spider-Man: Across the Spider-Verse prošao je čak i bolje od prvog filma u serijalu, Spider-Man: Into the Spider-Verse. Ali ovih dana izlazi previše neuspješnih blockbustera da bismo ih zanemarili. Otkako su Star Wars: The Rise of Skywalker i Avengers: Endgame izašli 2019. godine, čini se da je i Hollywood u nekoj vrsti završnice.

Mark Harris autor je Pictures at a Revolution, knjige o Bonnie i Clydeu i drugim radikalnim dramama Novog Hollywooda koje su zavladale sredinom 1960-ih kada je tradicionalni studijski sustav posrnuo. Ovo što se sada događa u filmskoj industriji, rekao je ovaj tjedan na Twitteru, zastrašujuće podsjeća na ono što se dogodilo neposredno prije obnove Novog Hollywooda.

"Mislim da nijedan trenutak od prije 20 godina nije toliko sličio krizi prije revolucije kao ovaj. Veći, duži, napuhaniji filmovi, od kojih su većina manje verzije onoga što je funkcioniralo prije 20 godina, panika zbog sve slabijeg utjecaja filmskih zvijezda, zastrašujuće shvaćanje da stari marketinški pristupi jednostavno ne uspijevaju dosegnuti ili uzbuditi goleme dijelove filmske publike, strah da su najbolji holivudski kreativni dani prošli... Mračna vremena!" stoji u njegovoj objavi.

Oporavak kina ne ide prema očekivanjima

Streaming je bez sumnje faktor. Sve četiri prethodne pustolovine Indiane Jonesa trenutno su dostupne na platformi Disney+ pritiskom na gumb, pa zašto kupiti ulaznice da biste vidjeli inferiornu verziju? Osim toga, toliko se novca i talenta ulaže u TV serije visokog profila, a toliko se zvijezda s A liste prijavljuje za pojavljivanje u njima da filmovi izgledaju kao siromašni rođaci.

Značajno je da je najveći britanski filmski časopis Empire stavio Disneyjeve TV serije kao što su The Mandalorian, Ahsoka and Secret Invasion na svoje naslovnice posljednjih mjeseci umjesto kinoizdanja.

Osim televizije, štrajk pisaca WGA zaustavio je brojne produkcije, uključujući Marvel's Blade i Thunderbolts. A upozorenja da bi filmove mogla snimati umjetna inteligencija samo su pojačala ozračje nesigurnosti koja okružuje industriju. Pandemija covida-19 i drugi globalni događaji također su čimbenici, kaže za BBC Culture Charles Gant, urednik box office rubrike Screen Internationala.

"Oporavak kina od pandemijom uništene 2020. traje dulje nego što su se svi nadali i zabrinjavajuće je što je oporavak u Ujedinjenom Kraljevstvu i Irskoj u biti zaustavljen, s kinoblagajnama za 2023. dosad na razini istog razdoblja 2022. Kina je također zabrinjavajuća - većina holivudskih naslova tamo nema dobre rezultate - i naravno, nedostaje Rusija", rekao je Gant.

Kreativna kriza u Hollywoodu

Ipak, dodaje Gant, ne bismo trebali previše čitati o Indyjevom lošem vikendu. "Ne mislim da je Hollywood u krizi jer oživljavanje franšize nije prošlo tako dobro kao zadnje oživljavanje spomenute franšize. Pogledajmo što će se dogoditi s novim Mission: Impossible te s Barbie i Oppenheimerom u izravnom dvoboju, tada ćemo imati jasniju sliku", rekao je.

Mogu li ta tri filma biti spasitelji kina ovog ljeta? "Navijam da sva tri ova filma uspiju jer smo definitivno u fazi kada 'plima podiže sve brodove', a to je kriza. Ali stvar je u tome što nijedan od ova tri filma neće popraviti pukotine na trupu", rekao je Harris na Twitteru.

Koliko god dobro radili, vrijedi napomenuti da je Mission: Impossible sedmi dio franšize koja se i sama temeljila na TV seriji iz 1966., a Barbie se temelji na brendu lutki koji je lansiran 1959. Nijedno od toga ne sugerira da Hollywood pršti kreativnošću i poletom.

Možda sve ovo znači da će industrija ponovno oživjeti u stilu Novog Hollywooda, kao što se dogodilo 1960-ih, ali tome još nema naznaka. I, kao što je Harris rekao, "posao ne može ovako unedogled". O kinu smo mislili kao o palači iz snova. Trenutno je to više kao hram propasti.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.