CIJELO jedno desetljeće je prošlo otkako se filmska adaptacija "Razuma i osjećaja" okitila "Oscarima", ali holivudski trend eskploatacije književnog opusa Jane Austen i dalje traje.
Razlog za to je samo djelomično u dubokom poštovanju koju spisateljica uživa među holivudskim establishmentom, odnosno popularnošću koju njeno djelo uživa među nositeljima diploma iz engleske književnosti. Holivudski producenti, mučeni kreativnom krizom, su u djelu Jane Austen pronašli izvor priča koje im njihovi scenaristi nisu u stanju pružiti. To se pogotovo odnosi na žanr romantične komedije, čiji zapleti u mnogo slučajeva pokazuju da, ma koliko ih njihovi tvorci nastojali osuvremeniti, svoju narativnu srž crpe iz nekoliko romana s početka 19. stoljeća.
Najbolji primjer za to je upravo roman "Ponos i predrasude", najpopularniji od svih Austeninih romana, koji je svoju suvremenu inkarnaciju nedavno doživio kao roman, a potom kao i film pod nazivom "Dnevnik Bridget Jones". Ubrzo nakon toga su slijedile i bolivudska, a potom i mormonska verzija iste priče.
Od direktne ekranizacije "Ponosa i predrasuda" je Hollywood zazirao zato što je godine 1995. BBC snimio izuzetno hvaljenu petosatnu mini-seriju, pa su mnogi držali da će joj svaki film biti inferioran samo zbog toga što se bogatstvo Austeničinog teksta ne može tako lako komprimirati u format cjelovečernjeg filma. Deset godina kasnije se tog nezahvalnog zdatka prihvatila ugledna engleska spisateljica Deborah Maggorach, kojoj je povremeno pomoć dala i Emma Thompson, dobitnica "Oscara" za adaptaciju "Razuma i osjećaja". Rezultat tih napora je raskošan i prilično hvaljen film Joea Wrighta, koji ove godine juriša na nekoliko "Oscara", uključujući onaj za najbolju žensku ulogu.
Radnja filma je smještena u aristokratske krugove ruralne Engleske na prijelazu 18. u 19. stoljeće. Bennettovi su plemenitaška obitelj koja je postupno osiromašila i čiji matrijarh gospođa Bennett (Blethyn) očajnički nastoji svojih pet kćeri udati za što je moguće bogatije zetove. Prilika za to su lokalni balovi, a na jednom od njih će se najstarija kći Jane (Pike) zagledati u bogatog aristokrata gospodina Bingleya (Woods). Susret između Janeine mlađe sestre Elizabeth (Knightley) i gospodina Darcyja (McFadyen) neće proći tako dobro - Jane, koja se ponosi sposobnošću procjene karaktera, Darcyja drži hladnim i nedostojnim njenih osjećaja. No, nakon niza romantičnih, bračnih i ekonomskih komplikacija, Elizabeth i Darcy će shvatiti kako su ipak stvoreni jedno za drugo.
Nova verzija "Ponosa i predrasuda" je dobila zaslužene pohvale zbog velikog scenografskog i kostimografskog truda uloženog u rekonstrukciju ruralne Engleske prije dva stoljeća. Pohvale zaslužuje i Dario Marianelli na glazbi i klavirskim partiturama koje savršeno pristaje atmosferi filma. Slično se, dakako, može reći i za malu armiju britanskih glumaca koji ovakve uloge znaju igrati zavezanih očiju. A i njihovi kolege s druge strane oceana, poput Donalda Sutherlanda i Jenne Malone, ponovno koriste priliku da dokažu svijetu kako se mogu nositi s britanskim naglaskom.
Ugledni televizijski režiser Joe Wright također zaslužuje pohvale zbog uglavno vrlo dobrog snalaženja u svom filmskom debiju. No, na trenutke se stječe dojam kako "Ponos i predrasude" ipak nije predstavljao najbolji kompromis između mini-serije i cjelovečernjeg filma, odnosno da je previše razvučen, dok određeni podzapleti nisu najbolje iskorišteni.
Ipak, svim ljubiteljima Austenine knjige - koja je u nedavnoj BBC-jevoj anketi o popularnosti ostala druga iza "Gospodara prstenova" - te zamjerke neće previše značiti. A isto se može reći i za običnu publiku, čije će potrebe za kvalitetnim filmom zadovoljiti ova holivudska obrada književnog evergrina, koja po svemu sudeći nije posljednja.
OCJENA: 6/10 (solidan)
uloge: Keira Knightley, Matthew McFadyen, Rosamund Pike, Simon Woods, Donald Sutherland, Brenda Blethyn, Judi Dench, Jenna Malone
režija: Joe Wright
proizvodnja: Focus Features, SAD, 2005.
trajanje: 127
Dragan Antulov