Digitalni, nestvarni ženski modeli koje je stvorila umjetna inteligencija su sve učestaliji, što je mnogima povod za analizu i kritiku o stereotipnom predstavljanju žene u još jednoj sferi.
Olivia Petter, novinarka koja je specijalizirana za teme međuljudskih odnosa, modu, pop kulturu i nasilja nad ženama, nedavno je u članku za britanski Independent pisala o ženama koje je stvorila umjetna inteligencija, a čija su lica i tijela toliko besprijekorna da nikako ne mogu biti stvarne, no ipak uspijevaju poljuljati samopouzdanje brojnih žena.
"Nisu li standardi ljepote na društvenim mrežama već dovoljno nerealni? Uzmite u obzir sve filtere za uređivanje, koji su povijesno bili kritizirani zbog promoviranja plastične kirurgije na primjer, i neograničeno podešavanje lica koje se događa na Instagramu kako bi se promijenila lica i tijela ljudi. Sada se moramo boriti i s potpuno proizvedenom ljepotom", kaže Petter.
Sve je više modela koje je stvorio AI
Skrenula je pažnju, međutim, da savršena online žena nije stvarna, iako brojni efekti utječu na to da djeluje kao da jest. Prvo se osvrnula na Aitanu Lopez, influencericu s više od 215.000 pratitelja na Instagramu koju je generirala umjetna inteligencija. Fit Aitana, kako je zovu, objavljuje lifestyle sadržaje, poput svojih fotografija u Victoria's Secret odjevnim kombinacijama.
Njezin kreator je španjolska kompanija The Clueless, a prvobitna namjera ovog izuma bila je maksimiziranje potencijala zarade i smanjenje nekog oblika gubljenja vremena koje se događa sa stvarnim influencerima.
"Učinili smo to kako bismo mogli bolje zarađivati i ne ovisiti o drugim ljudima koji imaju ego, koji imaju manije ili koji samo žele zaraditi puno novca pozirajući", rekao je osnivač agencije Rubén Cruz, istaknuvši da Lopez već sad tvrtki donosi više od 10.000 dolara mjesečno.
"Sve od navedenog ne donosi ništa dobro ženama"
Lopez, pak, nije prva AI influencerica koja je stupila na scenu. Među istaknutijim je i Lil Miquela, malo manje nalik čovjeku, koja je nastala 2016. godine i danas ima 2.7 milijuna pratitelja na Instagramu, gdje objavljuje niz oglasa i glazbu. Zatim Shudu Gram, digitalni model baziran na Barbie lutki Princeze Afrike.
Najnoviji stereotipni proizvod je AI pjevačica Anna Indiana, čiji je prvi singl Betrayed by This Town bio ismijavan na internetu. Indiana također podsjeća na pravu osobu, sa svim načelima konvencionalne ljepote: pune usne, čista koža, proporcionalne i oštrije crte lica. Upravo zato je novinarka Petter izrazila svoju zabrinutost, navodeći da sve od navedenog ne donosi ništa dobro ženama.
"Nakon godina pokušaja da se odviknemo od društvenih uvjetovanosti, koje smo svi internalizirali, one koje promiču jedinstvenu vrstu ljepote i ocrnjuju one koji se ne slažu, evo nas, moramo vidjeti kako se iznova idolizira.
Žene čija su lica i tijela toliko besprijekorna da nikako ne mogu biti stvarne. Pa ipak, ovjekovječuju sliku kojoj bismo svi trebali težiti tako što ih slijedimo ili kupujemo proizvode koje promoviraju", ustvrdila je Petter.