ZVONIMIR HUSNJAK, poznatiji pod umjetničkim imenom Z++, jedan je od vjerojatno najpopularnijih domaćih trap izvođača na domaćoj sceni, a nakon niza uspješnih singlova i izuzetno aktivne koncertne sezone, ovaj 25-godišnji Osječanin ovog će prosinca održati i svoj dosad najveći solo koncert koji će 3.12. održati u Tvornici.
Karijeru je započeo u sklopu Retfatlante (s prijateljima Massimom Savageom i Đijem, s kojima i dalje surađuje), a krajem 2019. pojavio se i njegov prvi solo album 18++ koji mu je osigurao proboj ne samo na domaćoj već i na regionalnoj sceni, na kojoj je ostvario niz suradnji, između ostalih i onu s Vojkom V.
I dok se karijera ozbiljno zahuktavala, a priznanja su dolazila sa svih strana (nominiran je za Nezavisnu novinarsku nagradu Rock&Off), pandemija je ostavila neizbrisiv trag na mnogim karijerama, a posebno na karijerama onih koji su u vjerojatno najgorem razdoblju za glazbu prolazili one početne i vrlo bitne korake.
Ipak, sve to nije ga obeshrabrilo pa je u prosincu prošle godine objavio i drugim album Zauvijek za koji, kao producent i multiinstrumentalist, također potpisuje ne samo glazbu i tekstove već i kompletnu produkciju.
Popričali smo nakratko s njim povodom koncerta u Tvornici da vidimo što nas očekuje, ali i o njegovoj karijeri.
Iskočio si kao jedno od najrelevantnijih novih imena regionalne trap scene, i to u prilično kratkom vremenu. Je li to sve to malo zateklo?
Svakako me zateklo jer sam u periodu od godinu dana došao od slaganja beatova u svojoj sobi do nastupa na najvećim regionalnim festivalima i uspješnih nastupa u nekim od kultnih koncertnih prostora regije. No također moram napomenuti da sam uvijek imao neki suptilni osjećaj da će se sve to i dogoditi, samo nisam nikada to pokazivao, nego sam šutio i puno radio dok nije došao moj trenutak.
Kako je bilo s nastupima? Naime, relativno brzo si prešao s manjih klubova na veće dvorane, a to često zna biti malo zeznuto za izvođače. Jesi li se odmah naviknuo na to ili je trebalo vremena?
Naravno da je trebalo vremena, ali nakon nekoliko odrađenih nastupa u manjim prostorima i nekoliko u većim otprilike pohvataš kako stvari funkcioniraju pa prema tome gradiš dalje i napreduješ. Nikad nisam imao problem nastupati pred većim brojem ljudi i gotovo uvijek mi je to značilo bolju atmosferu.
Iza tebe je hrpa koncerata, jesu li ti draži klubovi ili festivali i postoji li neki nastup koji ti se urezao u pamćenje (i zbog čega)?
Ovisno je o tome kako se u zadanom trenutku osjećam. Klubovi i solo nastupi imaju tu prednost da je cijeli tehnički sustav podređen samo mom nastupu i tu nema prostora za nikakve greške, preštekavanja, pomicanja opreme i slično, dok su mi festivali dragi zbog druženja i upoznavanja s drugim izvođačima, a i publika najčešće bude brojnija.
Kao jedan od posebnijih nastupa mogu spomenuti EXIT festival ove godine zbog fenomenalne atmosfere koju je stvorilo 3000 naguranih ljudi, a također je to i prvi put da sam uživo koristio kontroler za efekte na vokalu i instrumentalima koji mi je dao novu live dimenziju, a i postalo mi je puno zanimljivije na bini.
Jedna od prvih pjesama koje su privukle slušatelje bila je Crno i zlatno. Kako je nastala i na kakve si probleme naišao što se autorskih prava tiče?
Nastala je vrlo jednostavno. Napravio sam beat, pa smislio vokalne melodije, ali melodija koju sam imao za refren mi nije bila dovoljno zanimljiva. Jedan dan u studiju u Retfali smo sjedili i puštali pjesme random i, ako se dobro sjećam, počeo sam pjevušiti refren te pjesme od Seke Aleksić na svoj beat i svima je bila dobra zajebancija, ali i lijepo se to slagalo jedno s drugim i izazvalo je reakciju, što mi je bilo dovoljno da od svoje pjesme napravim obradu pjesme Crno i zlatno.
Kasnije, kad je pjesma postala već poprilično popularna, javio mi se originalni autor teksta s prijetnjom tužbe ako mu ne platim određenu svotu novca ili eventualno obrišem pjesmu. Ja tada nisam bio spreman platiti taj iznos pa je pjesma nestala na par mjeseci, dok nisam uz pomoć izdavača (yem.) riješio problem.
Osjećaš li pritisak koji dolazi nakon uspješnog singla da MORAŠ napraviti hit?
Lagao bih kad bih rekao da ne osjećam nikakav pritisak jer svi mi volimo praviti hitove, ali također znam da se hitovi ne prave na silu te zbog toga radim ono što se meni radi i što bih ja slušao, a ne ono što mislim da će možda dobro proći iz ovog ili onog razloga.
Nakon što netko iskoči na sceni, pojavi se i gomila izvođača koji zvuče jako slično. To se dogodilo i tebi. Smeta li ti to ili to doživljavaš kao kompliment?
Ne smeta mi i doživljavam to kao kompliment i puno mi je draže kad nekog usporede sa mnom nego obratno, a događa se i jedno i drugo.
Kako se nosiš s popularnošću jer s uspješnim singlovima dolaze i brojni uleti u inbox?
Mislim da se dobro nosim s popularnošću i ne mogu reći da sam imao nekih značajnije neugodnih situacija zbog nje, a za ove ulete u inbox ti nemam što pametno reći.
Jesi li solo ili u vezi i kako se sa svim tim nosi djevojka?
U sretnoj vezi sam duže vrijeme, a djevojka voli putovati pa često ide na nastupe sa mnom. Vjerujem da se odlično nosi s tim i podržava me u svemu što radim.
Postoji li suradnja iz snova koju želiš, ali još uvijek nisi imao prilike ostvariti?
Ne postoji suradnja iz snova, ali ako bih morao bubnuti dva imena, prvo mi na pamet padaju Senidah i Goran Bregović. Trenutno ne vidim što bi itko od njih dvoje imao od suradnje sa mnom pa se ni ne trudim to ostvariti, međutim, možete očekivati neke druge, malo manje bombastične suradnje u budućnosti.
Ni jedan intervju s glazbenicima ne može proći bez korona-pitanja. Kako si sve to podnio (što se nastupa tiče i privatno) i je li ta pauza na tebe utjecala pozitivno u kreativnom smislu ili te uspavala?
Na početku mi je bilo katastrofa jer sam tek odradio prvih sedam-osam nastupa i odjednom mi je to sve nestalo, ali iskoristio sam kvalitetno lockdown i radio na drugom albumu. U nekim sam trenucima stvarno bio živčan jer mi se sve to činilo kao velik peh, da se u godini u kojoj sam objavio svoj prvi album i dobio veći interes koncertne publike pojavi neki virus i zaustavi svijet. Međutim, ovo ljeto 2021. je bilo stvarno prekrasno i ispunjeno s dvadesetak nastupa po Balkanu. Što nam budućnost nosi, ne znam, ali čini mi se da situacija ide na bolje. (Ili ne?)
Radiš li na novom materijalu i što možemo očekivati što se zvuka tiče?
Radim na novom materijalu, ali ne bih otkrivao nikakve detalje jer ne planiram ništa konkretno izbaciti još neko vrijeme. Neka bude iznenađenje.
Kad smo već kod toga, kakvi su planovi s Retfatlantom, pripremate li neki materijal i što je prvo što možemo očekivati od tebe (singl, album...)?
Moj prijatelj i šef Massimo Savage izbacuje svoj EP u sljedećih par mjeseci, a tamo će biti nekih pjesama sa zvukom Retfatlante. Od mene možete očekivati par versova na tom EP-u, a što se tiče mog solo materijala, stvarno ne želim ništa otkrivati.
Koliko ti je bitan album kao forma? Misliš li da je nizanje singlova bolji put?
Meni je album bitan kao forma jer sam jedan od onih ljudi koji i dalje imaju dovoljno strpljenja sjesti i poslušati cijeli album. Puno ljudi danas tog strpljenja nema i jasno je da je puno isplativije uložiti novac u neki singl s dobrim spotom pa, ako ne prođe najbolje, isprobaš neki drugi singl za koji mjesec. Izrada albuma je dug proces i zna se dogoditi da neke stvari, koje su s dobrim spotom možda mogle postati hit, ostanu zakopane među ostatkom pjesama na albumu. Ja i dalje volim raditi albume i muzikom graditi cjelinu kroz različite pjesme.
Kako vrijeme odmiče, u tvojim se pjesmama sve više osjećaju utjecaji koji idu izvan okvira onoga na što smo navikli čuti od ostalih izvođača u istom žanru i svima je jasno da je tvoj zvuk izuzetno otvoren za šire mase. Je li plan s vremenom napraviti neki kompletan zaokret u zvuku i izlazak izvan okvira?
Ne postoji takav plan, jedini plan je i dalje raditi muziku koja mi se sviđa i koju bih i sam slušao, a moj ukus je raznolik i bilo bi mi jako dosadno ostati eksplicitno u jednom žanru. Tako je i počelo moje eksperimentiranje kroz različite stilove. Ako ikada budem radio kompletan zaokret u zvuku, to će vjerojatno predstavljati zadovoljavanje mojih tadašnjih estetskih afiniteta, a ne želju za otvaranjem širim masama.
Većina novih izvođača već godinama sasvim pristojno funkcionira bez klasičnih platformi kao što su radio i TV i egzistira gotovo primarno na streaming servisima i YouTubeu. Kakva je priča kod tebe, jesi li se probio na radiostanice i je li to uopće bitno?
Osobno mi se čini da je pravo probijanje na radiostanice u Hrvatskoj gotovo nemoguće bez utjecaja jednog od nekoliko najvećih izdavača. Nekoliko mojih pjesama se povremeno vrti na radiostanicama jer imaju radio-prihvatljiv zvuk, ali čisto usporedbe radi, moja godišnja zarada od streaming platformi je višestruko veća od moje zarade preko radija i ostalih sličnih medija. Ja sam situacijom na terenu potpuno zadovoljan. Punim velike koncerte prostore, nastupam na velikim festivalima, a postoje neki radijski poznati izvođači koji teško napune veći kafić.
Za kraj klasika. Što si pripremio za koncert u Tvornici i što ekipa može očekivati od nastupa? Je li to klasična, lajv ili polulajv varijanta?
Pripremam svoj najkompletniji i najduži live set do sada. Izvodit ću neke pjesme koje nikada nisam izvodio uživo i konačno će na svoje doći oni koji mi govore kako nikada ne izvedem njihovu najdražu pjesmu. Možete očekivati posebnu scenografiju, a mogući su i gosti na bini. Kako čujem od organizatora, prodaja karata u prvih nekoliko dana je premašila očekivanja pa požurite i vi po svoju kartu i idemo svi zajedno napraviti show koji će se pamtiti.
Vidimo se 3.12. u Tvornici!