"PRODAJU sise i guzice, a ne glazbu" postao je šlagvort za više-manje sve priče o mnogobrojnim estradnim zvijezdama koje, barem na prvi pogled, prodaju seksepil, a tek onda glazbu ili glazbeno umijeće.
Štoviše, seksepil je postao nešto kao najučestalija platforma na kojoj gradite karijeru, a u pojedinim slučajevima djeluje i kao nešto što je preraslo glazbu i postao primarni vid promocije pjevačica koje, svima koji nisu njihovi fanovi, djeluju kao modeli donjeg rublja koji tu i tamo zapjevaju.
S druge strane, reći "tako je to svugdje u svijetu" zapravo nije opravdanje jer pitanje nije rade li to svi već na što je stavljen veći naglasak - glazbu ili golišave fotografije. Ipak, napasti nekog zbog toga što u promociji karijere koristi izgled također je nepravedno, prvenstveno zato što mnogi fanovi reagiraju i na izgled. A izgled je bitan neovisno o tome radilo se Justinu Bieberu, Rihanni, članovima grupe One Direction ili Beyonce.
I naravno da će žene i u ovom slučaju biti žrtve dvostrukih mjerila jer nitko Biebera neće optužiti za to da karijeru gradi na izgledu (iako to radi u istoj mjeri kao bilo koja pjevačica) već će se koncentrirati na kvalitetu glazbe. Međutim, isto tako, potpuno je licemjerno govoriti "cijenite me zbog mojeg pjevačkog umijeća", a 90 posto profila bazira se na promociji izgleda.
Tko promovira glazbu, a tko izgled
Ako želite da vas netko respektira zbog pjevačkog umijeća, vrlo je bitno da upravo taj talent stavite u prvi plan. Nepravedno je da bilo koga svedemo na fizičke atribute ili da ga zbog toga manje cijenimo, ali ako su fizički atributi ono na što ste stavili najveći naglasak, upravo je to ono po čemu će vas i prepoznavati. Nitko ne kaže da izgled ne može i ne bi trebalo biti jedno od vaših oružja, ali ako sami ne stvorite ravnotežu u kvalitetama koje promovirate, ne očekujte od drugih da to učine umjesto vas.
Lidija Bačić nedavno se osvrnula na Severinu i objavljivanje njezinih privatnih fotografija, rekavši da je nepravedno svrstavati sve pjevačice u isti koš jer neki svoju karijeru grade na pjesmama dok drugi to rade preko golotinje. Očekivano, mnogi su Lidiju napali i ismijali jer upravo je ona jedna od onih koje zbog izazovnih fotografija najviše prozivaju.
Odlučili smo stoga proučiti profile domaćih estradnih zvijezda koji su u današnje vrijeme možda i najbitniji vid komunikacije s fanovima i potencijalnim fanovima i vidjeti promoviraju li glazbu ili izgled.
Lidija Bačić - uglavnom izgled
Instagram možda i nije najsretnije mjesto na kojem ćete promovirati glazbu, ali vjerovali ili ne - moguće je. Proučimo li posljednjih dvadesetak objava, teško biste stekli dojam da je riječ o jednoj od većih estradnih zvijezda jer malo je objava koje bi opravdale njezine vapaje da je počnemo doživljavati kao pjevačicu.
Da ne bi bilo zabune, u moru fotki s plaže, tržnice, plaže, bazena ili nečega što djeluje kao promocija frizerskog salona, moguće je razaznati i da se bavi glazbom, ali nemamo pojma kakvom. Vidljivo je da nastupa pred mnogobrojnom publikom, ali ne znamo ni gdje nastupa, ni što izvodi, ni kako zvuči, ali zato, zahvaljujući hashtagovima, znamo da ima "i stas i glas", da nikad ne koristi Photoshop i da su ona i publika "srca dva".
Severina - dobar balans svega i svačega
Kao prvo, Severina je u fazi karijere gdje je svima jasno čime se bavi, kako zvuči i koji su joj hitovi. Imala Instagram ili ne, to ne treba posebno naglašavati.
Obiteljske fotke, profi fotke, kvalitetne fotke s nastupa, naglašavanje da surađuje s najvećim zvijezdama u regiji, red product placementa, fotki iz backstagea, malo sa snimanja spotova, ali sve u svemu, radi se o profilu kakav očekujete od nekog tko se bavi glazbom.
Da živite, primjerice, u Finskoj i slučajno završite na njezinom profilu, doznali biste mnogo toga. Recimo, znali biste da trenira, da je u odličnoj formi, da se voli kupati, dirkati s mužem, izlaziti u klubove, dramatično hodati i naslanjati se na random predmete, da voli torbice, Olivera i maskirne trosjede.
Ono što ne biste znali je da se bavi pjevanjem. Nema pjesama, slika s publikom, najava koncerata, snimaka s koncerata. Ne znate ni nastupa li uopće. Skrolali smo prilično dugo i jedna jedina fotka s mikrofonom vrlo lako može biti fotografija s karaoke večeri. Nemamo pojma čime se bavi.
Ne zaboravite, iz Finske smo.
Lana Jurčević - veći naglasak na izgledu, ali jasno vam je čime se bavi
Ovisno o tome pratite li njezine objave na Instagramu ili Facebooku, imat ćete drukčiji doživljaj Lane Jurčević jer na Fejsu je balans između glazbenih i neglazbenih objava ipak ujednačeniji. Primjerice, na Fejsu je jasnije da ima novi singl (iako postoji nešto posebno smiješno kada na singl stavljate objašnjenje da se radi o "summer hitu 2018", kao da riječi "ljetni hit" vašu pjesmu automatski pretvaraju u ljetni hit), dok je Instagram, zbog same prirode platforme, nešto snažnije naslonjen na onaj vizualni identitet.
Iako je daleko veći naglasak na izgledu, ne može vam promaknuti da se Lana bavi glazbom. Štoviše, animira svoju sljedbu i ispituje ih koja im se pjesma više sviđa, a vrlo često nailazite i na snimke s nastupa.
Ukratko, znate da pjeva... Ljetne hitove.
Kao i u slučaju Severine, status Jelene Rozge nije upitan. Ipak, za razliku od svih ostalih s ove liste, Jelena, barem u posljednje vrijeme, najveći naglasak stavlja upravo na svoju glazbenu karijeru.
Ima tu svega, ali u prvom su planu koncerti, spotovi i probe. Zapravo veliko iznenađenje za pjevačicu koja vrlo često završava u košu s onima koji pjevačke karijere grade na izgledu, a ne pjevačkom umijeću.
Ravnajući se isključivo prema njezinim aktivnostima na društvenim mrežama, glazbena karijera Maje Šuput ne može vam promaknuti. Unatoč gomili fotki na kojima pozira s ovim ili onim proizvodom, jasno vam je čime se bavi.
Ono što vam je još jasnije je da Maja pretjeruje s filterima, a kad se na istoj fotki pojavi Marko Grubnić, stvari postaju nadrealne. Filteri se nabriju na 150 posto, crte lica nestaju, boje postaju intenzivnije i ljudi se pretvaraju u trip Huntera S. Thompsona u muzeju voštanih figura.
Nina Badrić - glazba... i prozori
Nema sumnje, Nina Badrić se bavi glazbom i glazba joj je na prvom mjestu.
S druge strane, sve ostalo je dosadno. Napisali bismo nešto više, ali odustali smo nakon 25. fotke prozora, čamca u luci snimljenog s prozora, pogled na lijepi krajolik s prozora i stare fotelje... Pored prozora. Naravno.
A sad pjevači.
Iako je ovaj tekst u prvom redu motiviran objavom Lidije Bačić vezano za Severinu i ostale kolegice, pročešljali smo i nekoliko profila pjevača. Nažalost, ovdje je priča malo dosadnija jer netko bi trebao objasniti domaćim pjevačima da postoje i društvenomrežne aktivnosti koje nisu suhoparne objave plakata i datuma koncerta.
Profil Luke Nižetića je dokaz da ista pravila ne važe za žene i muškarce. Ovaj se profil ni po čemu ne razlikuje od profila Žanamari, ali u medijima nećete pronaći stotine naslova onih koji tvrde da Luka prodaje "bicepse i trbušnjake".
Skrolali smo do kraja profila i nije nam jasno je li u potpunosti prekinuo glazbenu karijeru ili samo ne voli svoje pjesme. Isto tako, nismo pronašli ni jednu jedinu spontanu fotografiju. Luka je zarobljen u stanju vječnog zamišljenog/čeznutljivog/sanjivog pogleda u daljinu i savršeno uređene trodnevne brade.
Ako je suditi prema prvih dvadesetak fotki na njegovom profilu, Damir Kedžo je ili model ili brico. Ako nije ovo drugo, samo je opterećen aparatima za brijanje.
Tony Cetinski - glazba i održavanje statusa tate s Fejsa
Što se tiče njegovog službenog profila na Instagramu ili Facebooku, tu nema previše sadržaja o kojem se isplati pisati jer mahom je riječ o datumima i zrnatim snimkama nastupa. I to bi bilo u redu da postoji još nešto, ali ne postoji.
No, prebacite li se na njegov privatni profil, tu priča postaje daleko zanimljivija jer tu ima ponešto za svakoga. Ljut je na Monsanto i Jakovčića, poziva da se angažirate i pomognete jedni drugima, dijeli memeove koje su podijelili apsolutno svi, pa onda objavi par vijesti uz kratak komentar tipa "dosta je pljačke, dolje s lopovima", prognozira rezultate utakmica, navija i čestita vam imendan.
Ukratko, Tony je vaš tata na Fejsu.
Nije bitno volite li ih ili ne, ovo je dobar profil na Instagramu. Sadržaj je raznolik, fotke s nastupa su impresivne, naslikavaju se s velikim svjetskim facama, a i žene ih vole.
Profil kakav i očekujete od zvijezda njihova kalibra.
Marko Tolja je talentiran. Ono što Marko Tolja nije jest zanimljiv na Instagramu. Imate osjećaj da vas je baka posjela na trosjed, ponudila vas mentol bombonima i natjerala da s njom gledate obiteljske foto albume.
Zakov profil dokaz je da ništa nije bitno ako vas curice vole. Dvije i pol tisuće lajkova za fotku na kojoj sjedi za stolom u nekom kafiću u Pragu, preko tri i pol tisuće lajkova za dosadnu fotku u avionu ili 3700 lajkova za najbezvezniju fotku s balkona s pogledom na parkiralište.
Nakon ovog profila počinjemo razvijati neviđeni respekt za sve one "omražene" guzice i sise profile.
Marko Perković Thompson - HRVATSKA!!!!
Iako objavljuje puno toga vezano za svoju karijeru, Thompson se i na društvenim mrežama ravna po domoljubnom ključu: Bog, domovina, obitelj.
Osim toga, bori se i protiv jugokomunista, masona, vragova, četnika i ostalih neprijatelja domovine koji su, neobične li podudarnosti - oni koji ne vole Marka Perkovića Thompsona.