Foto: Getty Images
DOGAĐAJ koji svake godine u podjednakoj mjeri privlači ljubitelje filma i ljubitelje filma koji misle da je još uvijek zanimljivo izjaviti da "Oscari ne znače ništa", i dalje je najvažnija dodjela godine, a i 88. godinu zaredom o važnosti dovoljno govori činjenica da uspijeva izazvati kontroverze.
Naime, kao što je to bio slučaj i prošle godine, Afroamerikanci ni ove nisu imali sreće s nominacijama što je izazvalo negodovanje ne samo medija i korisnika društvenih mreža već i glumaca koji su podržali kolege i složili se da Hollywood ima velikih problema s raznolikošću. Naravno, radi se o problemu koji imaju već 88 godina, a svakih desetak godina ispravnjaci istaknu da problem postoji i nakon toga sve ostane isto.
Kako bi malo popravili dojam, ove je godine više crnih prezentera (od kojih su neki trebali biti nominirani) koji će bijelcima uručiti kipiće, ali i više glumaca koji su na crvenom tepihu, osim o onom što nose, govorili i o problemima unutar industrije.
Chris Rock u ulozi voditelja definitivno nije razočarao, a za razliku od prvog voditeljskog angažmana, ovog je puta odradio odličan posao. Prvenstveno zbog toga što je "slon u sobi" definitivno tema savršeno prilagođena tipu humora kojim se Rock proslavio.
Bijelci u publici malo su pljeskali, malo suosjećali i malo dvojili trebaju li se smijati forama o crncima koji vise s drveća, a nakon što je monolog završio svi su vratili preuzimanju nagrada.
Što se HRT-ovog prijenosa tiče, ni ovog puta nismo imali razloga tražiti daljinski jer posao je ponovno prepušten "veteranima" Nenadu Korkutu i Bošku Piculi, a ovog im se puta pridružio i Mario Kozina koji je uvodni dio prijenosa proveo ističući tko sve prema njegovom mišljenju nije zaslužio nominaciju, koji je film precijenjen i kako bi on popravio svaki od nominiranih filmova.
No, čak i kad se situacija popravila, Kozina nije uspio doći do izražaja jer Korkut i Picula su u ovoj priči daleko iskusniji i svojim su ga umjerenim i informiranim ćaskama bacili u drugi plan iako su mu dali sasvim ovoljno prostora da pokaže što zna.
Bez iznenađenja
Odmah od starta počelo je s očekivanim nagradama što je pobudilo razumnu sumnju da ćemo i ove godine gledati klasično oskarovsko nizanje trenutaka koje komentiramo riječima "i mislio sam da će biti tako".
"Spotlight" je osvojio Oscara za najbolji izvorni, a "The Big Short" za najbolji adaptirani scenarij. U oba slučaja radilo se o jasnim favoritima od samog početka, a isto se dogodilo i s nagradom najboljoj sporednoj glumici koja je pripala Aliciji Vikander koja je svakako bila očekivana, ali prema mnogima i nezaslužena pobjednica.
Naime, Kate Winslet mnoge je oduševila svojom diskretnom, ali moćnom i nijansiranom izvedbom u prilično podcijenjenom "Steve Jobsu". Isto tako, Jennifer Jason Leigh odradila je vrhunski posao u "The Hateful Eight" Quentina Tarantina, a radi se o jednoj od onih uloga koje će, za razliku od mnogih drugih nominiranih, ostati u kolektivnom sjećanju.
Nakon ovih nagrada uslijedio je i niz tehničkih nagrada (kostimografija, scenografija, šminka i frizura, montaža i miks zvuka) ili dio večeri koji bismo bez problema mogli nazvati "Mad Max etapa" jer uz ovih pet, izvrsni film Georgea Millera pokupio je i nagradu za najbolju montažu koja je pripala Margaret Sixel za uistinu odličan posao koji je odradila na nastavku kultne trilogije. Ovo je uistinu velika tehnička pobjeda australsko-novozelandske ekipe koja je od deset nominacija očekivano osvojila šest.
Očekivano, Emmanuel Lubezki treći je put zaredom (očekivano i zasluženo) pokupio nagradu za filmsku fotografiju zbog impresivnog rada na "The Revenantu" koji je oduševio čak i one kojima se film nije svidio.
Najveće iznenađenje ovog dijela večeri svakako je nagrada za najbolje vizualne efekte koja je završila u rukama ekipe izvrsnog SF-a "Ex Machina". Naime, mnogi su očekivali da će to biti "Mad Max", "Star Wars" ili čak "The Revenant" zbog brutalne scene s medvjedom. No, svi su ostali ugodno iznenađeni odlukom jer radi se o filmu prepunom specijalnih efekata koji su u isto vrijeme neprimjetni i u službi priče.
"Bear Story" pokupio je nagradu za najbolji kratkometražni, a "Inside Out" očekivano (i zasluženo) za najbolji dugometražni. Bez iznenađenja.
Još jedno od (polu)iznenađenja bio je Oscar za najbolju sporednu mušku ulogu koja nije pripala ni Tomu Hardyju, ali ni Marku Ruffalu već izvrsnom Marku Rylanceu koji je oduševio ulogom ruskog špijuna u filmu Stevena Spielberga "Bridge of Spies". Iako je stajao dobro na kladionicama, postojala je velika šansa da će nagrada završiti kod jednog od dvojice kolega.
Mnogi su očekivali i da će najboljim dokumentarnim filmom biti proglašen ili "Cartel Land" ili još vjerojatnije, "The Look of Silence" Joshue Oppenheimera. No, Oscara je pokupio "Amy" o životu i preranoj smrti slavne pjevačice Amy Winehouse.
Mađari su također očekivano osvojili Oscara za najbolji strani film "Son od Saul", a nakon toga je pozornicu preuzeo Joe Biden koji je govorio o problemu silovanja na američkim kampusima te najavio Lady Gagu i "Til it Happens To You" iz dokumentarnog filma "Hunting Ground" koji se bavi upravo ovim problemom.
Doduše, vjerojatno ste morali biti u dvorani da biste osjetili ovo jer dok je cijela dvorana bila u suzama i na nogama, nama koji smo sve gledali na TV-u, ovo je izgledalo kao patetično glumatanje, i to ne samo ganute publike koja "duboko suosjeća" već i Gage koja je očito naumila zgrabiti Oscara za najbolje bacakanje za klavirom. Bilo kako bilo, zvučalo je daleko bolje od Sama Smitha koji je bio očajan.
A nakon što je predstava završila, Oscara je preuzeuo maestro Ennio Morricone za glazbu iz filma Quentina Tarantina "The Hateful Eight". Legendarni skladatelj očito je bio iskreno dirnut nagradom iako je 2007. osvojio počasnog Oscara.
Oscar za najbolju pjesmu otišao je Samu Smithu za temu iz najnovijeg Bonda, a svoju je nagradu posvetio cjelokupnoj LGBT zajednici.
Jedan od boljih trenutaka bio je izlazak Sache Barona Cohena koji je nakon serije patetične i samodopadne ispravnosti unio dašak nasušno potrebne političke nekorektnosti glumeći svog poznatog wannabe bijelog repera Alija G-ja.
Trenutak koji nije iznenadio apsolutno nikog bilo je Inarrituovo osvajanje nagrade za najbolju režiju iako bi mu neki mogli zamjeriti debelo posuđivanje od Tarkovskog čiji su utjecaji itekako prisutni. Drugi bi to mogli nazvati "prilično slobodnim tumačenjem riječi homage". Ono što je sigurno jest da mu je pobjednički govor trajao predugo.
Nitko, pa ni Brie Larson, nije bio osupnut njezinom pobjedom jer uloga u "Roomu" je bez ikakve sumnje vrh ponude, ali propust Akademije je definitivno zanemarivanje njezinog malenog kolege Jacoba Tremblayja koji je ostvario jednu od vjerojatno najuvjerljivijih i najupečatljivijih uloga godine.
Bio je favorit, svi su to znali i svi su to htjeli. Leonardo DiCaprio uzeo je napokon tog Oscara iako će mnogi značajno izjaviti da je to nagrada koja mu je uručena samo zato što ga nije osvojio kad je trebao. O tome bi se dalo diskutirati, ali Leo je odličan glumac i bio je odličan i u ovom filmu.
I za kraj, iako će mnogi reći da je ovo iznenađenje, zapravo nije. "Spotlight" nije krenuo kao favorit, ali pred kraj same utrke to je definitivno postao. Osvojeni Oscar možda neće oduševiti svakog, ali mnogi će reći da je nagrada zaslužena.
Svi dobitnici:
Najbolji izvorni scenarij: "Spotlight" - Tom McCarthy i Josh Singer
Najbolji adaptirani scenarij: "The Big Short" – Adam McKay i Charles Randolph prema romanu "The Big Short" Michaela Lewisa
Najbolja sporedna glumica: Alicia Vikander "The Danish Girl"
Najbolja kostimografija: "Mad Max: Fury Road" – Jenny Beavan
Najbolja scenografija: "Mad Max: Fury Road" – Colin Gibson i Lisa Thompson
Najbolja šminka i frizura: "Mad Max: Fury Road" – Lesley Vanderwalt, Elka Wardega i Damian Martin
Najbolja filmska fotografija: "The Revenant" – Emmanuel Lubezki
Najbolja montaža: "Mad Max: Fury Road" – Margaret Sixel
Najbolja montaža zvuka: "Mad Max: Fury Road" – Mark A. Mangini i David White
Najbolji miks zvuka: "Mad Max: Fury Road" – Chris Jenkins, Gregg Rudloff i Ben Osmo
Najbolji vizualni efekti: "Ex Machina" – Mark Williams Ardington, Sara Bennett, Paul Norris i Andrew Whitehurst
Najbolji kratkometražni animirani film: "Bear Story" – Pato Escala Pierart i Gabriel Osorio Vargas
Najbolji dugometražni animirani film: "Inside Out" – Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley i Ronnie del Carmen
Najbolji sporedni glumac: Mark Rylance – "Bridge of Spies"
Najbolji kratkometražni dokumentarni film: "A Girl in the River: The Price of Forgiveness" – Sharmeen Obaid-Chinoy
Najbolji dugometražni dokumentarni film: "Amy" – Asif Kapadia i James Gay-Rees
Najbolji kratkometražni igrani film: "Stutterer" – Benjamin Cleary i Serena Armitage
Najbolji strani film: "Son of Saul" (Mađarska) – László Nemes
Najbolja filmska glazba: Ennio Morricone "The Hateful Eight"
Najbolja pjesma: "Writing's on the Wall" iz filma "Spectre" – Jimmy Napes i Sam Smith
Najbolji redatelj: Alejandro G. Iñárritu – "The Revenant"
Najbolja glumica: Brie Larson - "Room"
Najbolji glumac: Leonardo DiCaprio - "The Revenant"
Najbolji film: "Spotlight"