Twin Peaks je vjerojatno bio najčudnija serija na TV-u 90-ih, no to nije iznenađenje

Foto: Press

MLAĐIM generacijama teško je opisati koliko je revolucionarna bila serija Davida Lyncha kada se pojavila. Bila je to krimi serija, horor, bilo je komedije, drame, romanse, a u sve je umiješana i zavidna doza sapunice. 

Iz današnje perspektive ovo miješanje žanrova nije posebno spektakularno jer živimo u vremenima kada strogo žanrovska podjela jedva da i postoji. No, u travnju 1990., kada se serija pojavila, Twin Peaks bio je vjerojatno najčudnija stvar koju ste mogli zateći na malim ekranima. To nije posebno iznenađenje uzmemo li u obzir da je jedan od kreatora bio i omiljeni holivudski čudak David Lynch. 

David Lynch light

Međutim, budući da je drugi tvorac bio Mark Frost, ono što smo dobili bila je light verzija Lyncha, koji nije otišao u apsolutno nadrealno ludilo (kao što je to učinio u trećoj sezoni iz 2017.), već se radilo o vrlo prohodnoj kombinaciji popularnih žanrova, a ako vas zanima radnja, vrlo je jednostavno. U naslovnom (i izmišljenom) gradiću u saveznoj državi Washington ubijena je tinejdžerica Laura Palmer, a u gradić stiže i FBI-ev agent Dale Cooper, koji u suradnji s lokalnim šerifom Harryjem S. Trumanom istražuje ovaj neobičan slučaj. 

Međutim, ovo teško da može sažeti seriju koja je ostala kultna TV referenca iako je od emitiranja prve epizode prošlo gotovo 35 godina. "Kultna" je termin kojim se olako razbacujemo, no Twin Peaks definitivno spada u tu kategoriju jer Cooperove fascinacije kavom i poruke koje snima neviđenoj Diane, crvena soba, Bob i patuljak koji unazad pleše ostavili su neizbrisiv trag.

Ipak, pogrešno je reći da se serija pojavila niotkuda. Twin Peaks je savršena mješavina utjecaja kao što su Dallas i Dinastija, obogaćena Lynchevim čudaštvom i zauzdana Frostovim dugogodišnjim TV iskustvom (Hill Street Blues) i svojevrsnom vidovitošću jer je vrlo vješto u priču utkao elemente žanra koji je devedesetih postao vrlo popularan - triler o serijskim ubojicama. 

Teško je uopće povjerovati da su ovako čudna kombinacija utjecaja i ovako snažan autorski pečat uopće pronašli mjesto na ABC-ju, mreži koja je oduvijek ciljala na najšire mase. No, ono što je na papiru djelovalo kao prevelik rizik u stvarnosti se pretvorilo u apsolutni hit, ne samo među kritičarima već i među gledateljima.

Najbolja sapunica svih vremena

Jedan od razloga uspjeha već smo spomenuli jer, unatoč svemu što ste čuli ili pročitali, Twin Peaks nije ono što mislite. U svojoj je srži to klasična sapunica, a to je vidljivo na svakom koraku, od melodramatičnih odnosa do glazbe Angela Badalamentija, ali u isto vrijeme je puno više i to je jedan od razloga zbog kojih je utjecaj prisutan još i danas. 

Imali ste mladu žrtvu s mračnim tajnama, vedrog i pomaknutog agenta, ozbiljnog šerifa i plejadu čudnih likova koji su izmišljeni gradić činili stvarnim... U redu, možda je bolje reći "stvarno čudnim". I da, velik dio glumaca koji su utjelovili te likove stvorio je dugogodišnje karijere. To se posebno odnosi na izvrsnog Kylea MacLachlana, kojem je Twin Peaks, barem što se starijih gledatelja tiče, obilježio karijeru. 

Uz to, imali ste Lyncha, koji se nakon podbačaja s Dinom vratio s hvaljenim Plavim baršunom, a kad govorimo o Lynchu, "hvaljeno" podrazumijeva podjelu kritičara na one koji su apsolutno oduševljeni i one koji su pomalo zbunjeni "lynchomanijom". S Plavim baršunom dijeli i seciranje americane i upravo mu je on osigurao suradnju s Warner Brosom. Doduše, prvotna ideja bila je da s Frostom napiše scenarij i režira film o Marilyn Monroe. Od tog filma nije bilo ništa, ali tada su na prijedlog Lyncheva agenta počeli raditi na seriji koja bi Ameriku prikazala na sličan način kao u Baršunu. 

Dvojac je ideju za seriju predstavio čelnicima ABC-ja tijekom štrajka scenarista 1988. i objasnio da će ubojstvo Laure Palmer isprva biti ono što pokreće radnju, da bi s vremenom palo u drugi plan. ABC je odobrio četiri milijuna dolara za dvosatni pilot. Prve reakcije nisu bile spektakularne, ali nakon što su epizodu prikazali mlađoj publici, reakcije su bile puno bolje i ABC je naručio još sedam epizoda. 

Woke prije wokea

Kritičarima se serija svidjela, a publika je odlično prihvatila pilot-epizodu. No, već do treće epizode gledanost je pala za 30 posto. Lynch i Frost imali su snažan autorski utjecaj, što se odrazilo na kvalitetu i rezultiralo pohvalama onih koji su seriju prozvali "tehnički i umjetnički revolucionarnom" zbog kvalitete koja je više naginjala filmu nego televizijskim serijama (što je kasnije postalo daleko uobičajenije). Osim toga, serija je bila ispred svog vremena i zbog niza drugih razloga, ponajviše zbog načina na koji se bavila LGBT+ i trans temama (lik trans FBI agenta Denise Bryson), ali su autorima još u to vrijeme zamjerali nedostatak rasne raznolikosti i promicanje stereotipa. 

I premda gledanost nije bila na podjednako zavidnoj razini, Twin Peaks za svoju je prvu sezonu pokupio 14 nominacija za Emmy i vrlo brzo stekao kultni status među mlađim gledateljima. 

Međutim, ta popularnost dovela je do problema između autora jer gledatelji su željeli odgovore. Lynch je želio da se ubojstvo Laure Palmer nikada ne razriješi, a Frost je smatrao da publici duguju odgovore. To je, naravno, stvorilo napetost koja je više-manje upropastila drugu sezonu, nad kojom su imali puno manje kontrole i u kojoj je ubojstvo prerano razriješeno, nakon čega je gledanost osjetno pala jer serija je izgubila glavni pokretač radnje. 

Osim toga, počeo je i Zaljevski rat, pa je prebačena u drugi termin, koji je dodatno naštetio gledanosti i otkazana je nakon šesnaest epizoda. Fanovi su pokušali peticijom spasiti seriju od otkazivanja, ali uspjeli su samo djelomično, pa je emitirano još šest epizoda.

To ne znači da gledatelji mrze drugu sezonu, ali pad kvalitete itekako je vidljiv jer imate osjećaj da se serija odjednom raspada, a čudaštvo iz epizode u epizodu djeluje sve više i više usiljeno. Ukratko, serija je dala odgovor na svoje najveće pitanje, ali nije znala postaviti novo. Ako ništa drugo, posljednja epizoda je jeziva. 

Jedna od najutjecajnijih serija svih vremena

I da, postoji i film, ali Fire Walk With Me je možda najbolje ne spominjati. U Cannesu su ga izviždali, u Americi je prošao neprimjetno, a Quentin Tarantino dobro je dijagnosticirao da je film "dokazao da se Lynch napokon zavukao previše u vlastito dupe".  

Povratak 2017. bio je - u nedostatku boljih riječi - klasično "lynchevsko" iskustvo. 

Dok su se jedni kleli u to da se radi o uvjerljivo najboljoj sezoni kultne serije, drugi nisu imali pojma o čemu se uopće radi i ima li sve to ikakve veze sa serijom koju su toliko obožavali. Svidjelo vam se to ili ne, Lynch je dobio apsolutnu kreativnu slobodu i nije se suzdržavao, a hrabrost da ne servisirate očekivanja publike, već ostanete vjerni svojoj viziji treba cijeniti. Ovo je bio ultimativni Lynch koji ili izaziva divljenje ili apsolutnu zbunjenost. 

Utjecaj Twin Peaksa je neupitan. Od očitih kao što su Dosjei X do manje očitih. Primjerice, David Chase često je isticao kako je Sopranose inspirirala upravo ova serija. Twin Peaks i Život na sjeveru bili su ključni za popularizaciju neobičnih serija smještenih u američke gradiće. No, ako tražite ultimativnu posvetu, to je definitivno serija Psych.  

Za nas koji smo seriju gledali onda kada je bila popularna nemoguće je reći drži li se i dalje dobro jer uvijek ćemo je gledati kroz prizmu nostalgije. Twin Peaks neupitno je kvalitetan i utjecajan i za neke od nas zauvijek će biti jedinstveno iskustvo, ali u "zlatnoj eri televizije", kad je sve viđeno, isprobano i pomiješano, Twin Peaks novoj generaciji možda će djelovati kao još samo jedna serija u nizu. 

Ako ništa drugo, ovo je Lynch u svojoj "najprohodnijoj" i "najpitkijoj" verziji. Savršen početak za sve potencijalne "lynchofile" koji će prolaziti kroz opus jedinstvenog umjetnika i jednog od najvećih redatelja današnjice. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.