Zagrebački taksist poslao otvoreno pismo Saši iz TBF-a: Evo kakve te sve muke čekaju

Ilustracija: Pixsell/Sanjin Strukic/Dusko Jaramaz

GLAZBENA industrija jedna je od najpogođenijih pandemijom koronavirusa, a tome svjedoči niz glazbenika u posljednje vrijeme. Remi iz Elementala tako se požalila kako njezin posao više ne postoji dok je Saša iz TBF-a priznao da razmišlja o taksiranju, a sad je dobio i odgovor jednog zagrebačkog taksista.

U otvorenom pismu jedan zagrebački taksist (podaci poznati redakciji) objašnjava Saši što će sve trebati napraviti da postane taksist, ali ga i upozorava na mnoge zamke koje ga u tom procesu čekaju. Njegovo pismo prenosimo u cijelosti.

"Dragi Saša iz TBF-a, pišem ti iz dalekog i bratskog Zagreba ponukan tvojom izjavom da zbog cijele ove situacije s koronom i nedostatka prihoda od svirki razmišljaš o tome da počneš voziti taksi. Vjerojatni nisi jedini građanin Lijepe naše koji taksiranje vidi kao brz izlaz iz besparice, pa za slučaj da još netko sa sličnim nakanama ovo čita, evo odmah na početku prijateljski savjet nekog tko je već neko vrijeme u tome: nemoj. Al ako baš inzistiraš, evo kako će taj put izgledati i što te sve čeka na njemu.

>>Saša iz TBF-a: Glazbenici su potražili druge poslove, ja razmišljam o taksiranju

Krenimo od pretpostavke da imaš auto koji godištem odgovara zakonskim kriterijima, dakle ne stariji od 7 godina i da želiš raditi za sebe (obrt, j.d.o.o., d.o.o.). U tom slučaju, treba ti prije svega početna kvalifikacija za vozača taksija, što se dobije polaganjem jednog vrlo jednostavnog ispita koji košta 200 kn i kojeg može položiti svatko tko je sposoban držati olovku u ruci. Zapravo, malo sam požurio, jer će ti prije svega trebati čelični živci za svu silu peripetija koje će ti hrvatska birokracija prirediti. No dobro, imaš papir da si osposobljen za vožnju taksija i ideš otvoriti recimo obrt. U digitalnom dobu 21. stoljeća, a posebice u uvjetima pandemije svakako je dobrodošla informacija da se sve to može napraviti digitalno, preko e-Obrta. Samo ispuniš online obrazac, platiš par stotina kuna i onda čekaš tjedan dana da se taj tvoj digitalni zahtjev isprinta, dostavi u pisarnicu tvog lokalnog ureda lokalne samouprave, gdje će se nakon urudžbiranja dostaviti referentu koji će te podatke unijeti u računalo i onda ti u digitalnom obliku poslati obrtnicu. I onda primijetiš da si neki podatak prilikom prijave krivo unio. Nema veze, sve se to riješi online. Samo plati 150 kn za izmjenu jednog slova, pošalji zahtjev i čekaj tjedan dana da se to isprinta, urudžbira i kako već to sve ide.

Licenca

No dobro, riješio si obrt (ili ga možda već kao glazbenik imaš) i vrijeme je za sljedeći korak, a to je licenca za taksi prijevoz. 700 kn za licencu + po 600-700 kn za svaku jedinicu lokalne samouprave u kojoj misliš taksirat (jesu li sva Kaštela jedna općina il je to sedam zasebnih komada?). Licenca se obično čeka oko mjesec dana, barem u Zagrebu, jer je ured gdje se papiri predaju na Trešnjevci, a pročelnik Ureda za promet se nalazi kod Lisinskog, pa dok papiri njemu dođu, pa dok se vrate... (ovo je bilo službeno objašnjenje referenta kojem sam predao papire, btw.). Split je manji, pa će to vjerojatno još duže trajati. Usput ćeš morati i doplatiti svoju policu autoosiguranja, budući da mora pokrivati i osiguranje svih putnika. Sve u svemu, po mojoj slobodnoj procjeni, ako sad kreneš u cijelu proceduru, računaj negdje iza Nove Godine da ćeš imati sve papire.

Ne da ti se prolaziti kroz cijelu ovu odiseju s hrvatskom birokracijom? Ma bez brige, ima i drugih mogućnosti. Možeš sa svojim autom voziti za tuđu firmu, koja će ti za tu uslugu uzeti samo 10% tvoje zarade, tj. onoga što ti ostane kad se odbije provizija koju uzimaju Uber i Bolt (25% / 20%). Istina, tih 10% nije dovoljno da pokrije sve troškove doprinosa koje tvoj poslodavac mora platiti, pa ćeš vjerojatno biti prijavljen na 2 sata dnevno, iako ćeš na cesti biti minimalno 8-10 sati. Za porez nemoj brinuti, ionako svakih par mjeseci otvaraju nove firme u koje prebacuju poslovanje. Ubera i Bolta to ne dira, njih se tiče samo njihov postotak, a ni poreznu upravu to previše ne zanima, tako da bez straha da će ti inspekcija utvrditi kakav porezni prekršaj, financijske malverzacije ili nedajbože nešto ozbiljnije.

Rentanje

No što ako nemaš auto koji udovoljava kriterijima? Ima i za to lijeka – najam. Za samo 1000 kn tjedno (iako u zadnje vrijeme cijena fluktuira do čak 700 kn, ovisno o tjednu i priči koju rentijeri uspiju prodat) možeš naći auto kojim ćeš taksirati. Istinabog, za natući 4000 kn mjesečno za najam + 10% provizije + gorivo + troškove vlastitog postojanja morat ćeš malo više biti na cesti, ali svaki pravi gazda koji drži do sebe će ti reći da posla uvijek ima za one koji hoće raditi. Samo 15-20 sati dnevno za volanom za jedva skrpati minimalac (ako uopće), pa kome se to ne bi isplatilo? Doduše, auto koji dobiješ će biti manje ili više prljav i smrdljiv, pogotovo ako ga u smjenama dijeliš s kolegom i ako je na cesti 24 sata dnevno, al tko smo mi da sudimo o tehničkoj ispravnosti takvih vozila (i medicinskoj ispravnosti vozača takvih vozila).

No dobro, pa bar ima posla, pune su ulice taksija, reći ćeš. Pa ukratko, uzmi dobru knjigu, križaljku ili kakvu drugu zanimaciju za ubiti vrijeme dok čekaš vožnju. S jedne strane opća besparica, nedostatak turista, rano zatvaranje ugostiteljskih objekata i općenito nedostatak sadržaja vikendom u kombinaciji s nenormalnom količinom taksija na cesti ubili su svaku mogućnost pristojne zarade. Uz sve to, Bolt je nedavnim uvođenjem opcije Economy (koja je 20% jeftinija od standardne opcije) prebacio trošak svojih čestih popusta i promocija na leđa vozača, te napravio korak dalje u dumpingu cijena kojim želi uništiti konkurenciju. Uberom se praktički više nitko ne vozi, a ni standardni Bolt nije previše popularan. Razumljivo, ako možeš jeftinije, zašto plaćati skuplje za istu stvar; pogotovo u ovoj sveopćoj besparici. Zašto se onda vozači ne organiziraju i bojkotiraju Bolt, pitaš se? A kako ćeš organizirati i sindikalizirati tako nestalnu, fluktuirajuću grupu ljudi, od kojih je barem 70% u najmu i vozili bi i za lipe po kilometru, samo da voze. I još misle da su uhvatili Boga za bradu.

Eto Saša, to ti je ukratko to o taksiranju. Pozdrav iz Zagreba i sretno, što god odlučio.

P.S. Zaboravio sam napomenut da plaćaš i PDV na proviziju koju ti uzimaju Uber i Bolt (dakle ti plaćaš porez na njihovu zaradu). U Španjolskoj, Irskoj i Velikoj Britaniji oko te priče postoje presude/sudski procesi koji idu u smjeru toga da se taj porezni teret prebaci na njih, no sumnjam da je itko u našoj Poreznoj upravi sposoban pojmiti tumačenje tih odnosa koje bi išlo u korist nas vozača. Uglavnom, to je za jedan cijeli zasebni tekst."

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.