Foto: Getty Images
SEBASTIAN VETTEL ponovo je svjetski prvak, četvrti put u nizu. Osim njega su to napravili Manuel Fangio i Michael Schumacher. U suradnji s Gp1.hr donosimo vam deset najboljih utrka mladog njemačkog rekordera.
VN BAHREINA 2013.
Pozicija na startu: 2.
Pozicija u cilju: 1.
Ovogodišnju utrku u Bahreinu Vettel je loše startao - osim što je propustio preteći vodećeg Rosberga, pao je i iza Alonsa. Svejedno, Španjolca je uspio prijeći nekoliko zavoja kasnije, što je posebno značajno ako se uzme u obzir kako rijetko Alonso gubi pozicije u početnom košmaru na stazi. Rosberg je bio iduća žrtva i nakon četiri kruga Vettel je mogao početi nizati svoje prepoznatljive savršene krugove. Iako je u jednom trenutku izgledalo kao da će se Kimi Raikkonen pokušati približiti s druge pozicije, utrku je Vettel priveo mirnom kraju.
9. VN JAPANA 2012.
Pozicija na startu: 1.
Pozicija u cilju: 1.
Jedna od onih utrka koje izgledaju tako jednostavne - metronomsko nizanje brzih i konstantnih krugova, kao da je sam na stazi, uživa i zabavlja se. Japan je u međuvremenu postao mjesto na kojem redovito izvlači onaj mali višak vremena pred konkurentima, a i sam je rekao da se radi o vjerojatno najboljoj stazi na svijetu. Ova pobjeda utkala je put prema odličnom završnom dijelu sezone koji mu je donio treći naslov svjetskog prvaka.
8. VN NJEMAČKE 2013.
Pozicija na startu: 2.
Pozicija u cilju: 1.
Posljednje krugove VN Njemačke obilježio je onakav triler kakvog samo Formula 1 može pružiti. Pred očigledno bržim Lotusima u finišu je utrke uspio zadržati vodstvo, a iz kruga u krug pogled ispred malih ekrana balansirao je između bolida na stazi i grafičkog prikaza udaljenosti dva Lotusa od Red Bulla u vodstvu. Iako su se svim silama trudili ući unutar jedne sekunde koja bi im omogućila otvaranje DRS-a, zaostatak je gotovo nevjerojatno plesao unutar par tisućinki oko +1.000 sekunde.
7. VN ABU DHABIJA 2010.
Pozicija na startu: 1.
Pozicija u cilju: 1.
Prva je uvijek posebna - pogotovo kad u finiš ulazite kao autsajder, i to protiv vlastitog timskog kolega i dva giganta - Fernanda Alonsa i Lewisa Hamiltona. Savršeno kontrolirana utrka i izdržavanje konstantne pasivne agresije drugoplasiranog Hamiltona bila je dovoljna da nadmaši potpuno izgubljenog Webbera i nemoćnog Alonsa. Prva u nizu, pokazalo se kasnije.
6. VN ABU DHABIJA 2012.
Pozicija na startu: 24.
Pozicija u cilju: 3.
Kvalifikacije za VN Abu Dhabija prošle godine još uvijek su najkomentiraniji članak na GP1 portalu, s nešto manje od 1000 komentara. Naravno - razlog je bio diskvalifikacija Sebastiana Vettela i start iz boksa. Na stazi koja nikada nije obilovala pretjecanjima prešao je gotovo čitav grid, i to dvaput, da bi se konačno našao na četvrtom mjestu kada je posljednji put izišao sigurnosni automobil i zgusnuo grid dovoljno da se Vettel nađe na repu Jensona Buttona. Budući da je dečkima iz Red Bulla obećao podij - Sebastian je morao povući potez nad Buttonom i proći ispred iznenađenog Britanca. Jenson je kasnije priznao da ni u ludilu nije očekivao napad u tom zavoju.
5. VN BELGIJE 2012.
Pozicija na startu: 10.
Pozicija u cilju: 2.
U utrci koju ćemo pamtiti zbog incidenta u prvom zavoju kada je Romain Grosjean iz utrke izbacio nekoliko bolida i definitivno potvrdio svoju reputaciju kao ne pretjerano delikatnog vozača gledali smo odlično Vettelovo probijanje s 12. do 2. pozicije. Manevar u staroj autobusnoj stanici doveo je do savršenstva i protivnici su bili nemoćni – bilo da su odabrali vanjsku ili unutarnju stranu za obranu. Jednim imenom – Vettelov poučak.
4. VN JAPANA 2007.
Pozicija na startu: 8.
Pozicija u cilju: DNF
Osim što je osmo mjesto na startnom gridu bio najbolji plasman ikad za Toro Rosso, Vettel je i u utrci pokazao o kakvom se prirodnom talentu radi. U trenutku kada je držao treće mjesto u utrci sve je upropastio kada se zabio u stražnji dio bolida Marka Webbera, i to pod sigurnosnim automobilom kojeg je uzrokovao sudar Fernanda Alonsa. FIA je reagirala i udijelila mu kaznu od 10 mjesta zbog uništavanja Webberove utrke, no kasnije su pregledom novih dokaza uklonili tu kaznu. Štoviše, utvrđeno je da je krivac za sudar bio Lewis Hamilton koji je kao tada vodeći vozač toliko usporio da je dvojac iza njega doveden u opasnu situaciju. Splet okolnosti nije dozvolio da Vettel već tada, 2007. godine bude na pobjedničkom postolju po izuzetno teškim uvjetima na stazi. Vrijedi spomenuti da se na idućoj utrci dobro iskupio za ovu pogrešku ostvarivši četvrto mjesto.
3. VN ITALAIJE 2011.
Pozicija na startu: 1.
Pozicija u cilju: 1.
Iako u sezoni s dominantnim bolidom, Vettel je našao načina da na poseban obilježi ovu utrku. Kad je u prvom zavoju izgubio vodstvo od domaćeg miljenika, Fernanda Alonsa, nije bilo sasvim jasno kakva strategija mu je potrebna da to vodstvo vrati. Očigledno, Red Bull uz svoj sramotno nisko postavljen top speed nauštrb downforcea nema što tražiti protiv Ferrarija, tradicionalno brzog po pravcima Monze. Što preostaje? Pretjecanje Ferrarija s dvostrukim svjetskim prvakom na domaćem terenu s dva kotača po travi u zavoju? Nema problema. Svi oni koji tada nisu uvidjeli da se radi o pravom raceru, budimo iskreni – nikad ni neće.
2. VN Italije 2008.
Pozicija na startu: 1.
Pozicija u cilju: 1.
Gledajući iz današnje perspektive, VN Italije te je godine bila tek jedna rutinska pobjeda Sebastiana Vettela koji je s pole positiona odjurio u vjetar u svom dominantnom bolidu. Ipak, u kontekstu vremena u kojem se ovaj strašan podvig odvio – nije se radilo ni blizu o dominantnom bolidu, već o Toro Rossu koji je, iako u tom dijelu sezone već vrlo dobro razvijen, bio još uvijek samo Minardijev potomak. Također, gledajući iz današnje perspektive, VN Italije mogla je biti još jedna Pirellijeva lutrija u kojoj je nasumični vozač bolje odradio zadatak čuvanja guma pa je profit ubrao nauštrb nekih koji su vozili agresivnije i atraktivnije, ali pritom i uništili svoje gume. No, u datom vremenskom kontekstu nema Pirellija i nema izraženog faktora vozačkog upravljanja gumama. Zabavna je činjenica da su mu, budući da ga još nisu smatrali prijetnjom, apsolutno svi vozači čestitali nakon utrke, a neki od njih i javno pretpostavili da se radi tek o jednoj od mnogih budućih pobjeda.
1. VN Brazila 2012.
Pozicija na startu: 4.
Pozicija u cilju: 6
Kad je Vettel ostvario četvrtu, a Alonso osmu poziciju na subotnjim kvalifikacijama teško je bilo izbjeći dojam da će nedjeljna utrka biti tek rutinska potvrda Vettelove i Red Bullove nadmoći u odnosu na Alonsa i Ferrari, a shodno tome i ostvarenje treće uzastopne titule. Ipak, već u prvom krugu takav je scenarij pao u vodu. Sudar sa Sennom, osim pada na posljednju poziciju, zadao mu je i vidljivo fizičko oštećenje, a Alonso je kao i inače katapultiran iz startnog grida prošao do petog mjesta. Taj događaj se pokazao kao okidač za jednu od najuzbudljivijih utrka u povijesti Formule 1.
Nervoza nije zaobišla ni Španjolca koji je u, za njega neobičnim manirama, kroz par krugova napravio nekoliko grešaka, od kojih ga je jedna koštala treće pozicije od strane Nice Hulkenberga. Ipak, Hulkenberg je tu treću poziciju ispustio zbog sudara s Hamiltonom, što je Alonsa dovelo do drugog mjesta. Protiv vodećeg Buttona se jednostavno nije moglo, obzirom da je McLaren u toj, kao i u mnogim utrkama te sezone, bio potpuni svijet za sebe.
Vjerojatno nitko ne bi zamjerio režiseru da je ostatak utrke jednostavno pustio on board kameru s Vettelovog bolida, obzirom da se radilo o strašnom prikazu moći i dominacije tada dvostrukog, a danas već četverostrukog svjetskog prvaka. Po promjenjivim uvjetima navigirao je svoj Red Bull pokraj drugih bolida kao da se radi o protivnicima iz nižih serija Formule. Naravno, kritičari će poimenice nabrojati tko je imao znatno sporiji bolid ili tko se micao bez borbe, no sve to pada u vodu kad je prikazan kadar u kojem Vettel nakon petnaestak krugova u svom obzoru vidi ni više ni manje nego onaj isti crveni Ferrari Fernanda Alonsa koji je u prvom krugu bio peti, dok je Nijemac stajao na stazi okrenut u krivom smjeru. Apsolutni prikaz odlučnosti i izostanak bilo kakve kalkulacije - čisti osjećaj za vožnju po teškim uvjetima.
Kraj utrke bio je do određene mjere i poetičan. Sve što smo vidjeli u 2012. sezoni i sve što smo vidjeli u vrhunskom trileru kišnog Brazila završeno je sigurnosnim automobilom zbog sudara Paula di Reste, pa je kolona u cilj ušla kao da su jedan iza drugog, zajedno sa Berndom Maylanderom, upravo odvozili počasni krug.