Slučaj Rolling Stonesa
Sveučilišni profesor u Dubrovniku Đorđe Obradović u svom znanstvenom radu "Diskriminacija autora prema Zakonu u o autorskom pravu i srodnim pravima RH", koji je objavljen u međunarodnom časopisu Medijski dijalozi, naglašava upravo sve nelogičnosti Zakona o autorskom pravu te apsurdno, nepravedno i otimačko djelovanje ZAMP-a pod okriljem predsjednika Ive Josipovića.
Tako Obradović tvrdi da su diskriminirani i autori koji izvode samo svoja autorska djela, a dokaz za takvu tvrdnju našao je na službenim stranicama ZAMP-a i to na primjeru koncerta Rolling Stonesa iz 1998. godine. Evo što ZAMP točno piše o tom slučaju:
"Međutim, važno je istaknuti da u financijske žrtve pirata spada i država kojoj izmiču veći
iznosi različitih poreza i doprinosa pa samim time i u istu skupinu možemo uračunati i sve njezine građane. Primjera radi, u zemljama Europe nezamislivo je da organizator koncerta ne plaća porez ili autorsku naknadu, jer se za takva djela gotovo na licu mjesta izriču sve zakonom propisane kazne. U Hrvatskoj je situacija gotovo potpuno suprotna. Tako je organizator koncerta skupine The Rolling Stones u Zagrebu 1998. godine, tim koncertom za značajni iznos oštetio grad Zagreb, HDS i Dubrovačku banku. Grad Zagreb oštećen je utajom poreza za 720.104,56 kn, HDS (odnosno skladatelji, tekstopisci i aranžeri koje štiti) oštećen je neplaćanjem autorske naknade za 549.415,17 kn, a Dubrovačka banka koja je pružila jamstva za rganizaciju koncerta oštećena je za 465.911,63 DEM‐a. Također i Republika Hrvatska oštećena za veći iznos neplaćenog poreza. Premda su kaznene prijave Općinskom državnom odvjetništvu u Zagrebu podnesene još 1998. godine ti predmeti do danas nisu riješeni, a isti poznati hrvatski glazbeni poduzetnik i dalje priređuje koncerte ne poštujući Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima te je najavio gostovanje iste skupine u Zagrebu u kolovozu ove godine".
Jagger I Richards su pirati jer izvode vlastite skladbe
Što je točno ZAMP ovim primjerom želio reći, potrudio se objasniti Obradović. On kaže da porez na prodane ulaznice i svi ostali doprinosi koje organizator mora uplatiti od zarade nisu sporni, ali iz ovog ZAMP‐ova priloga na njegovoj mrežnoj stranici vidljivo je da oni piratima smatraju autore glazbe koji sami izvode svoje vlastite skladbe.
"Prema ZAMP‐ovom tumačenju Jagger i Richards su pirati zato što izvode vlastite skladbe?! To je primjer nevjerojatnog tumačenja zaštite autorskih prava, a još je gore ZAMP‐ovo objašnjenje i izračun prema njihovu cjeniku po kojemu su autori i izvođači koji čine grupu The Rolling Stones trebali uplatiti na ime autorskih naknada HDS ZAMP‐u, i to 'skladateljima, tekstopiscima i aranžerima koje štiti' čak 549 tisuća 415 kuna i 17 lipa za samo jedan jedini koncert", tvrdi Obradović pitajući se zašto bi Jagger, Richards i ostali za skladbe koje su sami skladali i izveli trebali platiti hrvatskim skladateljima, tekstopiscima i aranžerima oko 75 tisuća eura?
ZAMP-u je jedina briga gomilanje novca bez zasluga
Odgovor se krije u činjenici da ZAMP može zakonski od toga novca uzeti do 30 posto i podijeliti ga vlastitom administrativnom aparatu i hrvatskim skladateljima i izvođačima.
"To što nije pravedno stvarne autore proglasiti piratima i oteti im njihovu autorsku naknadu da bi je dali onima koji nisu autori, ZAMP ne brine jer im nije cilj stvarna zaštita autorskih prava nego gomilanje novaca bez ikakve zasluge", tvrdi Obradović. Dodaje da ZAMP ne bi, kada bi zaista želio zaštititi autorska prava, glazbenike proglašavao piratima, nego bi novac utržen od hrvatskih skladatelja i izvođača koji u svojim pjesmama neovlašteno koriste melodije i dijelove skladbi inozemnih izvođača uplaćivao stvarnim autorima.
"Pirati su oni koji neovlašteno zarađuju na tuđim autorskim djelima pa to nikako ne mogu biti glazbenici koji izvode vlastite skladbe nego oni koji im, zaštićeni nepravednim zakonom, otmu novac i uplate ga onima koji nisu autori, a do 30 posto zadrže za sebe", zaključuje Obradović.
Iza devet sela je Thompson kojeg se ne dira
Obradović tako podsjeća da je u tranzicijskim zemljama na sceni "dernekska" demokracija i umjesto kvalitete sadržaja političkih programa stranke se natječu koja će prirediti veći dernek za potlačenu raju, dati im kruha i igara, pokazati im golišave pjevačice ili pjevače s patetičnim i lažnim domoljubnim pjesmama.
"Mnoge od tih pjesama su toliko slične stranim originalima da bi stranci mislili da slušaju stari svjetski hit grupe Abba 'Super Trouper' dok se uz janjce na ražnju glasnice naprežu pjevajući pjesmu 'Iza devet sela' i tako se pridobivaju glasači podsjećanjem na njihova ili roditeljska idealizirana i idilična rodna sela kakva u stvarnosti ne postoje, ni u vremenu, niti u prostoru", navodi Obradović "ciljajući" na Marka Perkovića Thompsona. No, pravo je pitanje, zašto se udruga ZAMP ne bori u takvim ili sličnim slučajevima za autorska prava stvarnih autora?
Ni pošteno ni pravedno
"Zato što je lakše uz pomoć jakih lobističkih skupina bliskih političkim moćnicima i onih koji su i sami na vlasti uvesti novu vrstu harača i oteti novac samo zato što neki hotel ili ugostiteljski objekt ima određeni kapacitet", smatra Obradović dodajući kako mnogi glasači u tranzicijskim zemljama vole derneke s glazbom i hranom jer i tako ne glasaju na osnovi programa nego svojih navijačkih sklonosti prema nekom vođi ili stranci.
Zato je, tvrdi Obradović, bilo lako moguće uvesti diskriminatorski zakon pod krinkom zaštite autorskih prava, s namjernim nejasnoćama i 'rupama' da ga niži akti rastezljivo tumače i primjenjuju isključivo u vlastitu korist, pa i kad to nije ni pošteno, niti pravedno.
"Budući da, kao i pjevači na predizbornim dernecima, i svjetski poznate osobe iz svijeta zabave, 'celebrities', donose glasove medijski izmanipuliranog i obespravljenog građanstva njihovim vođama, i u tim se društvima pod krinkom zaštite autorskih prava, ali ne tako jednostavno i efikasno kao u Hrvatskoj, otima novac i kad se autorska djela ne izvode", zaključuje Obradović.
> Reakcija ZAMP-a: Jagger i Richards žele da njihova autorska prava u Hrvatskoj štiti HDS ZAMP