Foto: Arhiva
Mercator i Agrokor su poslovni aranžman sklopili sredinom lipnja i od tada teče 30-dnevni rok, u kojem Agrokor mora prijaviti konkurenciju na pet tržišta na kojima posluje: u Sloveniji, Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i BiH.
Agrokorova pozicija razlikuje se od tržišta do tržišta. Tako je hrvatska Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja Agrokoru dala do znanja da zbog veličine tržišnog udjela nakon preuzimanja Mercatora mora prodati ili zatvoriti neke svoje trgovine, posebno na zagrebačkom području.
Jamnica bi u Sloveniji mogla biti problem
U Sloveniji Agrokor nije prisutan u sektoru maloprodaje, tako da će slovenska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AVK) više pažnje posvetiti položaju dobavljača Mercatora.
Agrokor je vlasnik značajnog dijela hrvatske prehrambene industrije (vlasnik Jamnice, Leda, Zvijezde, PIK Vrbovec...) što postavlja pitanje da li će se nakon preuzimanja promijeniti odnos snaga na tržištu - prije svega što to znači za one dobavljače Mercatora koji su konkurencija Agrokoru. Na primjer za dobavljače mineralne vode, naglasio je sugovornik Dela koji je želio ostati anoniman.
Mercator ima značajan udio u maloprodaji na slovenskom tržištu i kanal za prodaju Radenske i Jamnice do krajnjeg kupca. Ako dođe do spajanja, Agrokor će biti u drugačijem položaju od drugih dobavljača Mercatora i AVK će morati razmotriti je li Radenska zbog ulaska Agrokora izgubila mogućnost tog prodajnog kanala, kazao je sugovornik Dela.
Dominantan položaj na tržištu
Ili, drugačije rečeno, AVK će procijeniti da li će se zbog preuzimanja Mercatora dogoditi isključenje pojedinih dobavljača društva i ima li Agrokor mogućnost da poveća cijene. Ako AVK utvrdi da je konkurencija ugrožena, Agrokoru može naložiti strukturne mjere, kao što su, na primjer, prodaja Jamnice.
Vlasnik Agrokora Ivica Todorić je najavio da će se, u slučaju spajanja, Konzum povući iz Srbije i Crne Gore, dok bi preuzeo trgovačko poslovanje u BiH i Hrvatskoj. Budući da postoji bojazan da bi novi tržišni udio Agrokora u maloprodaji u Hrvatskoj nakon preuzimanju dosezao između 30 i 40 posto, što je blizu dominantnom položaju na tržištu (40 posto), AZTN od Agrokora očekuje mjere za dezinvestiranje.