Foto: Hina
Potpredsjednica ORaH-a i odvjetnica Božana Zadro na konferenciji za novinare je apelirala da kada prijedlog zakona dođe u Hrvatski sabor, da se ide u smjeru izmijene onoga što je najosnovnije i najkritičnije - a to je mogućnost pokretanja sudskog postupka od strane vjerovnika.
Pojasnila je da su odredbe prijedloga tog zakona "nagazna mina" za potrošače jer Ministarstvo pravosuđa kao predlagatelj ističe dobrovoljnost tog postupka, ali tome neće biti tako jer je dobrovoljnost na strani potrošača prisutna samo do trenutka kada se pokreće sudski postupak.
"Dakle, u onom izvansudskom postupku potrošač zajedno sa vjerovnicima može reći - da ja želim ili ne želim koristiti ovaj zakon i da ja želim ili ne želim ovaj zakon koristiti da se izvučem iz financijskih tegoba u koje sam zapao. Međutim, u trenutku kada ulazimo u sudski postupak dolazimo do te 'nagazne mine' zato što tu potrošač više nema nikakvu kontrolu nad svojom sudbinom i vjerovnici mogu ovaj zakon koristiti kao još jedan alat da zapravo pritisnu potrošača i da ga uvjetno rečeno tuže", istaknula je Zadro. "Potrošaču kažete - 'u redu, makni se, ti si svoje što si rekao, rekao, kroz izvansudski postupak si nama omogućio da te 'nagazimo' i nagazit će", kaže. ORaH smatra da sa tom odredbom zakon ne smije izaći van, ili ljudi barem na vrijeme moraju biti upozoreni što za njih znači ulazak u izvansudski postupak i koliko neće imati kontrolu u sudskom postupku. Kada građanin jednom uđe u izvansudski postupak, više nema povratka i on tu više nema nikakvu kontrolu, u sudski postupak ulazi voljom vjerovnika, pojasnila je Zadro te upitala zašto čovjek ne može odlučiti želi li u sudski postupak ili će nastaviti zapravo onako kako već do tada živi. "Ali, mora dati svoj život, svoju obitelj, svoju sudbinu nekome koga ne pozna, nekome tko će biti određen sa liste stečajnih upravitelja na jedno dugo razdoblje", kaže i dodaje da taj čovjek de facto gubi poslovnu sposobnost, osim da bude jamac, jer je apsurdnost tog zakona i da će "potrošač" uz suglasnost suda moći biti jamac. "Čime će mu biti jamac, sa bubregom", upitala je Zadro.
Istaknula je i kako termin "potrošač" nije dobro odabran, jer je riječ o "dužniku". Ako je netko već toliko dužan i korist će se tim zakonom, teško da je on više "potrošač". Zakon se "dotiče" oko 400.000 građana.
Član ORaH-a odvjetnik Dinko Kulaš upozorio je kako je veliki nedostatak prijedloga zakona i to što vjerovnici nisu stimulirani da se nagode za potrošačem, jer im nisu dane neke posebne pogodnosti ako sklope postupke nagodbe, a što je država mogla učiniti.
ORaH smatra kako je prijedlog zakona o stečaju potrošača pomiješao ciljeve jer Ministarstvo pravosuđa u znatnom dijelu zakona provodi paralelizam između pojedinih odredbi Stečajnog zakona i Zakona o stečaju potrošača, iako to ne bi trebao i ne bi smio činiti. Ako se tekst ne izmijeni na način da potrošač bude prvi cilj, a ne jedan od opće navedenih ciljeva ovog zakona, upitno je hoće li za potrošače predstavljati novi početak ili zadnju stanicu, poručuju u ORaH-u.