Foto: Getty images/Guliver images
ZRAKOPLOVNA nesreća u kojoj je 2004. u blizini Mostara poginuo tadašnji predsjednik Makedonije Boris Trajkovski prouzročena je greškama pilota, lošim održavanjem letjelice i propustima tehničke naravi, bit je izvješća kojega je sačinilo posebno istražno povjerenstvo.
Prema navodima izvješća sačinjenog nakon gotovo dvogodišnjeg rada letjelica tipa Kingair koja je prevozila Trajkovskog i još osam osoba, uključujući dvojicu pilota, bila je loše održavana i u vrijeme kada se srušila nije bila u ispravnom stanju.
Posada koja je upravljala zrakoplovom letjelicu je preuzela tek dva tjedna prije nesreće i nije bila dovoljno pripremljena i osposobljena za tu zadaću.
Ti se propusti pripisuje makedonskoj upravi za civilno zrakoplovstvo te servisu vladinih tijela koji je bio zadužen za prijevoz dužnosnika.
Istraga je također utvrdila kako je automatski pilot zrakoplova u vrijeme nesreće bio isključen a mogao je spriječiti udarac u planinu koji je prouzročio tragediju.
Čak je i tvz. crna kutija u zrakoplovu bila neispravna a posada nije utvrdila procedure nepreciznog prilaza pri lošim vremenim uvjetima kakvi su kobnog dana vladali nad Hercegovinom.
Naknadna istraga nije utvrdila nikakvu odgovornost tadašnjih francuskih vojnih kontrolora leta iz sastava SFOR-a koji su upravljali zračnom lukom u Mostaru.
Prvotna istraga koja je provedena neposredno nakon tragedije najveći dio krivnje prebacila je na pilote no nakon toga su se pojavile tvrdnje o navodnoj eksploziji u zrakoplovu prije nesreće.
Te su tvrdnje bile temeljene na teoriji po kojoj je Trajkovski bio žrtva atentata čiji je cilj bio destabilizacija Makedonije.
Odvjetnik Ignat Pančevski koji je zastupao obitelji nekih od žrtava čak je tvrdio kako je zrakoplov u kojemu je bio Trajkovski oboren projektilom no za to nikada nije ponudio nikakve dokaze.