Foto: Shutterstock / Index
Mrežom zakona, propisa i pravilnika, koji se vrlo često međusobno sukobljavaju, pa ako poštujete jedan - prekršite drugi, potpuno su paralizirali cijelu zemlju.
To je rezultiralo kolapsom ekonomije, a posljedično - visokim brojem nezaposlenih i siromaštvom.
No, partijaše to previše ne zabrinjava. Iako u svojim predizbornim kampanjama trube o otvaranju radnih mjesta, kad se pojavi mogućnost da se ljudi zaposle, onda svi graknu protiv toga. Jer samo partije mogu zapošljavati, a mi ih moramo moliti posao i biti zahvalni do groba.
Poslovi za odabrane - ostali na socijalu
Posljednji primjer koji je reakcija na dolazak Ubera na naše tržište. Na vijest o dolasku nove taksi usluge na "njegovo" područje - u Zagreb, odmah je reagirao gradonačelnik Milan Bandić.
''Nemaju dozvole ni ministarstva ni Grada Zagreba, sve je to priča trla baba lan da joj prođe dan'', kaže Bandić.
Bandića, koji inače voli glumiti "socijalnu osjetljivost" dijeljenjem pomoći penzionerima, ne brine to što bi možda brojni građani Zagreba - koji nemaju posao ali imaju auto - možda željeli zaraditi taksiranjem.
Ne, to je rezervirano samo za one kojima on to dozvoli, a 50 tisuća nezaposlenih Zagrepčana neka čekaju da im dobri Bandić da socijalnu pomoć, a oni njemu, zauzvrat, glas na izborima.
Za vožnju automobila potrebno završiti fakultet
U Zagrebu trenutno ima oko 1300 licenciranih taksista, a uvjeti koje moraju ispuniti su potpuno apsurdni.
Iako na zagrebačkim cestama 337 tisuća registriranih vozila (i još veći broj vozača), da bi mogli naplatiti vožnju morate dobiti licencu i dozvolu.
Licenca za obavljanje taksi prijevoza osnovni je uvjet za izdavanje dozvole. Uvjeti za dobivanje licence su, osim logičnih, poput nekažnjavanosti i vlasništva vozila, i stručna osposobljenost, te je propisano da prijevoznik mora imati završen višu školu ili fakultet prometne struke cestovnog usmjerenja, ili zaposlenu osobu koja ima te kvalifikacije.
Znači, za vožnju preko 300 tisuća vozila u Zagrebu dovoljno je imati dozvolu B kategorije, ali ako nekoga povezete i želite to naplatiti, morate imati završen fakultet.
Kako bi ublažili taj uvjet propisali su da "ako prijevoznik ne ispunjava uvjet stručne osposobljenosti ili ako nema upravitelja prijevoza koji ispunjava uvjete, dužan je položiti ispit o stručnoj osposobljenosti, koji organiziraju i provode Hrvatska gospodarska komora i Hrvatska obrtnička komora."
Uhljebi prvo propišu da za vožnju automobilom trebate završiti fakultet - što je samo po sebi potpuno apsurdno, ali ako ga nemate može ga zamijeniti potvrda HGK.
Nakon što ste dobili licencu, ispunili ste uvjet za dobivanje dozvole. Za dobivanje dozvole uvjeti su slični kao i za licencu. Dozvola se izdaje na pet godina.
Je li stvarno opravdano da se postavljaju takvi uvjeti, natječaji i procedure, da bi vam netko mogao naplatiti vožnju automobilom?
Besmislene propise treba ukinuti
Stranka Orah pozvala je u kolovozu ove godine sve postojeće taksiste na prosvjed jer smatra da su nelojalna konkurencija postojećim taksistima, te su naveli cijeli niz razloga zbog kojih Uber ne bi smio doći u Hrvatsku.
Orašari tako kao problem vide da Uberov vozač može postati svatko tko ima vozilo i položen vozački ispit, dok klasični taksisti moraju imati licencu i vozila koja "zadovoljavaju kriterije za sigurnu i udobnu vožnju".
Kao što je ranije već spomenuto, licence za taksiranje potpuno su apsurdne, a njihova jedina svrha je da se zabrani rad svima ostalima i sačuva oligopol postojećih taksista. Naravno da ne bi bilo urednu da ne vrijede isti kriteriji za sve, no zašto ne bi postojećim taksistima ukinuli obveze koje sada imaju, i dozvolili svima koji to žele, da rade i zarađuju?
Sva vozila koja su na hrvatskim cestama, i po sadašnjim zakonima, moraju biti tehnički ispravna i sigurna za vožnju. Nikakva licenca ne daje dodatnu sigurnost.
Također, protivnicima Ubera sporno je to što se naplaćuje putem kreditnih kartica, dok postojeći taksisti uzimaju gotovinu i moraju izdavati fiskalne račune. Pa fiskalizacije je uvedena kako bi se registrirao promet gotovinom, a transakcije elektronskim putem ostaju zabilježene i lakše ih je kontrolirati.
U Hrvatskoj postoje zakoni koji itekako reguliraju rad i poreze na rad, i sve što netko "sa strane" radi država itekako oporezuje. Nejasno je zašto protivnici Ubera misle da bi taksiranje za Uber samo po sebi bio rad "na crno". Uber od kolovoza ima registriranu firmu u Hrvatskoj i država, ako želi, može tražiti da preko nje posluju.
Hoćemo li uvesti licence i za putnike?
Posebno je smiješna primjedba da "narudžbom taksi usluge ne znate da li isti vozač nije u alkoholiziranom stanju, pod utjecajem droga ili mentalno bolesna osoba, jer kriterija nema osim da niste kažnjavani."
Isto to ne možemo znati ni za vozača s licencom, kojem je neki uhljeb prije par godina lupio pečat i dozvolio da vozi. Uberova aplikacija ima sustav ocjenjivanja koji sasvim sigurno daje bolju informaciju o kvaliteti usluge koju pojedini vozač pruža, od licence. Da je "šahistima", o kojima su putnici ovisili do prije par godina, licenca ovisila o ocjenama putnika, u Zagrebu bi vjerojatno bilo pet taksija.
Uostalom, pijan, drogiran ili mentalno bolestan može biti i putnik. Kako ćemo zaštititi vozače? Hoćemo li uvesti licence i za putnike, pa da u Ministarstvu prometa i Gradskom uredu svakih pet godina putnici vade dozvolu za vožnju taksijem? Tko zna kakve sve sve luđake taksist može pokupiti usred noći. Trebalo bi to regulirati.