Foto: Grampet.itc.ro
GRUIA STOICA, rumunjski privatizacijski tajkun i vlasnik Grampet grupe čija je tvrtka Feroviar Roman u pregovorima s hrvatskom Vladom oko kupovine 75 posto HŽ Carga, dolazi u Hrvatsku. Njegovim će posjetom Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture službeno početi "due diligence" ("dubinsko ispitivanje") nakon kojeg hrvatska Vlada očekuje potpisivanje kupoprodajnog ugovora vrijednog 40 milijuna eura. Kao prethodnica rumunjskom tajkunu u Zagreb je 10. rujna stigla delegacije tvrtke Grampet u sastavu Sergej Dykun, Sorin Chinde i Predrag Umičević, kako bi užem rukovodstvu HŽ Carga predstavili grupaciju Grampet te najavili dubinsko snimanje HŽ Carga po poslovnim područjima (financije, tehnologija, prodaja, održavanje, ljudski resursi itd.).
Pretpostavlja se da će se Stoica tek po završetku dubinskog snimanja i konačnih pregovora s Ministarstvom pomorstva, prometa i infrastrukture i Vladom, očitovati na predloženi ugovor. Glasnogovornica rumunjske tvrtke na nedavnoj je press konferenciji u Zagrebu najavila da očekuju i neke kompromise hrvatske Vlade u odnosu na dosadašnje prijedloge. Ukoliko se Feroviar Roman ipak ne odluči za kupovinu HŽ Carga bio bi to siguran put u stečaj hrvatske tvrtke s 3.000 zaposlenih i veliki neuspjeh Vlade premijera Milanovića.
Sumnjivi poslovi ili politička prepucavanja?
Prema pisanju rumunjskih medija, poslovni uspon obitelji Gruie Stoice seže još iz vremena njegovog ujaka koji je navodno bio visoki časnik Sekuritae i prijatelj diktatora Nicolaea Ceausescua, a vezuje ga se uz razne poslove sa tadašnjim režimom, poglavito rumunjskom željeznicom. Posao sa željeznicom nastavili su Gruia Stoica i njegovog brat Vasile Didila (koji se bavi metalnim otpadom i otkupom starih vagona). Izvori novca za akvizicije u Rumunjskoj, Hrvatskoj i Bugarskoj navodno su im već duže vrijeme pod povećalom tajnih službi Rumunjske zbog povezanosti s kontroverznim poslovnim krugovima u Rusiji i Moldaviji.
Zbog tih je sumnji Rumunjski predsjednik države Traian Basescu nedavno na državnoj televiziji prozvao Stoicu tvrdeći da nema vlastiti novac za privatizaciju CFR Marfe (rumunjski Cargo) te da je povezan sa sumnjivim krugovima. Istup konzervativnog predsjednika Basescua u rumunjskoj povezuju i s činjenicom da je on glavni oponent predsjedniku lijeve vlade Victoru Ponti koji je jedno vrijeme obavljao i funkciju ministra prometa budući da je ministar prometa iz njegove Vlade osuđen na pet godina zatvora. Stoica je, tvrde rumunjski mediji, blizak lijevom premijeru Basescuu.
Grampet grupa u Srbiji je privatizirala tvornicu željezničkih vagona Želvoz, no prema tvrdnjama srpske Vlade nisu ispunili obveze iz ugovora i Srbija im je raskinula ugovor te vratila tu tvrtku u državno vlasništvo. Navodni dug Grampet grupe prema Srbiji je 450.000 eura zbog čega se vodi sudski spor. Kako Grampet zbog navodnog duga nije mogao osnovati novu tvrtku u Srbiji, Stoica je to učinio putem tvrtka Eurorail iz Njemačke koja je u njegovu vlasništvu, pokrenuvši Eurorail Srbiju koju vodi Predrag Umičević, bivši načelnik općine Smederevo i parlamentarni zastupnik iz redova DS-a. Umičević je sudjelovao i u procesu prodaje Želvoza Grampetu, a Eurorail Srbija kojeg odnedavno vodi trenutno se nalazi u blokadi. Prema zadnjim informacijama, Predrag Umičević jedan je od kandidata za novog direktora HŽ Carga.