Foto: Grampet.itc.ro
HRVATSKA Vlada na prošlotjednoj je sjednici prihvatila odluku o prodaji 75 posto udjela u HŽ Cargu rumunjskoj Feroviar Roman grupi (GFR). Prema riječima ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića, od sedam pristiglih ponuda samo je ona koju je dostavio GFR zadovoljila svih 11 točaka natječaja: "Samo je jedna ponuda bila potpuna i valjana, odnosno zadovoljila je uvjete natječaja. To je rumunjski Feroviar". Odluka Vlade o prodaji HŽ Carga Rumunjima izazvala je brojne negativne reakcije, a vladajućima ne ide u prilog ni činjenica da se, po svemu sudeći, o kupcu HŽ Carga nisu najbolje informirali!
No, rumunjski mediji pišu kako će Gruia Stoica imati poteškoća u ispunjenju takvih velikih investicija. Čak je i sam rumunjski predsjednik Traian Basescu komentirao kako, prema njegovim saznanjima, GFR nema sredstava za tako nešto. Rumunjski čelnici nemaju povjerenja u Stoicu kao ulagača, ali mu je zato hrvatska Vlada objeručke potrčala u zagrljaj, zanemarivši pritom veliku aferu o kojoj rumunjski mediji pišu već neko vrijeme - Stoica se nalazi pod istragom rumunjskog Ureda za organizirani kriminal i terorizam (DIICOT) zbog utaje poreza, privatizacijske prijevare i drugih poslovnih malverzacija upravo u sektoru željeznica i cargo prijevoza!
Evo što je Stoica ponudio Vladi!
Komentar svega navedenog potražili smo u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, koje vodi cijeli postupak prodaje HŽ Carga. Na naš je upit prvo stigao sljedeći odgovor:
"Vezano za vaš upit možemo vam odgovoriti kako se i tijekom natječajnog postupka od ponuditelja tražilo jamstvo banke za ozbiljnost ponude. Isto tako će se prilikom sklapanja ugovora o stjecanju do 75 posto poslovnih udjela HŽ Carga tražiti odgovarajuća bankarska jamstva za sve preuzete obveze.
Da podsjetimo, skladno Odluci Vlade Republike Hrvatske o prikupljanju obvezujućih ponuda za promjenu vlasničke strukture društva HŽ Cargo d.o.o. od 2. svibnja 2013. godine, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture uputilo je poziv prema četvorici potencijalnih investitora za podnošenje obvezujuće ponude za kupnju do 75 posto poslovnih udjela Republike Hrvatske u Društvu:
- Konzorcij NEXUS PRIVATE EQUTY PARTNERI d.o.o & QUAESTUS PRIVATE EQUTY d.o.o. & ĐURO ĐAKOVIĆ HOLDING d.d.
- SC GROUP FEROVIAR ROMAN S.A.
- ADVANCED WORLD TRANSPORT (AWT) B.V.
- RAIL CARGO AUSTRIA AG
Na navedeni Poziv, od četvorice potencijalnih investitora odazvalo se njih troje. U svrhu evaluacije pristiglih ponuda, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture osnovao je Povjerenstvo za provođenje postupka analize i procjene obvezujućih ponuda za promjenu vlasničke strukture društva HŽ Cargo. Osnovom vrednovanja pristiglih ponuda od strane Povjerenstva, utvrđeno je da je na Poziv, u skladu s uvjetima istog, stigla samo jedna potpuna i valjana ponuda, ponuditelja S.C. GRUP FEROVIAR ROMAN S.A. iz Bukurešta, Rumunjska.
Ponuditelj nudi kupnju poslovnih udjela Društva koji predstavljaju 75 posto vlasništva, na sljedeći način:
1. 30 milijuna eura nudi za otplatu glavnice kredita osiguranog državnim jamstvom u roku od 30 dana od dana sklapanja ugovora;
2. 10 milijuna eura nudi kao obrtna sredstava koja će pokriti djelomično plaćanje dobavljača, plaće zaposlenika i ostale operativne potrebe, u roku od 30 dana od sklapanja ugovora;
3. 20 milijuna eura nudi za ulaganje u Društvo kroz modernizaciju željezničkog voznog parka;
4. kod preostalih dugoročnih kredita osiguranih državnim jamstvom (cca. 80 milijuna eura), ista jamstva bi do kraja 2014. godine zamijenio s odgovarajućim kolateralom prihvatljivim kreditorima (dostavio pismo namjere EXIM banke);
5. osigurao bi Društvu novi teret za prijevoz, što bi rezultiralo povećanjem prihoda;
6. zadržalo bi se minimalno 1.100 zaposlenika u Društvu nakon procesa restrukturiranja, s težnjom da se taj broj poveća".
Rumunjski političari i mediji bruje o istragama protiv Stoice, a u Ministarstvu o tome nemaju pojma?!
Budući da prvotno iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture nije uopće stigao odgovor na ono što smo ih zapravo pitali, zatražili smo ih još jednom da nam daju konkretne odgovore na sva pitanja postavljena u upitu. Evo što su odgovorili iz drugog pokušaja:
1. Jeste li upoznati s činjenicom da se Gruia Stoica, čelnik GFR-a, nalazi pod istragom rumunjskog Ureda za organizirani kriminal i terorizam (DIICOT) zbog utaje poreza, privatizacijske prijevare i drugih poslovnih malverzacija upravo u sektoru željeznica i cargo prijevoza? Riječ je o aferi o kojoj već neko vrijeme bruje rumunjski mediji i koja je bila poznata uoči prihvaćanja GFR-ove ponude za HŽ Cargo od strane Vlade RH. Kako sve navedeno komentirate?
"Ne možemo komentirati ove navode, budući ne raspolažemo bilo kakvom službenom informacijom o navodima kako ih vi iznosite. Prema našim saznanjima trenutno ne postoje potvrđene sporne činjenice vezane uz davatelja ponude za HŽ Cargo".
2. Jeste li upoznati s izjavama rumunjskog predsjednika Traiana Basescua koji je svega nekoliko dana prije nego što je Vlada RH prihvatila ponudu Rumunja komentirao u lipnju donesenu istovjetnu odluku rumunjske Vlade oko privatizacije rumunjskih željeznica CFR Marfa riječima: "Koliko ja znam, GFR nema potreban novac i pokušava ga posuditi od banaka. Zato molim Vladu da s oprezom prati daljnji razvoj događaja u privatizaciji CFR Marfe". Kako to komentirate?
"Ne možemo niti želimo komentirati komunikaciju i stavove predsjednika i premijera druge države, u ovom slučaju Rumunjske".
3. Jeste li upoznati s činjenicom da rumunjska Vlada zbog spomenute afere i istrage protiv Stoice, koji je prema pisanju rumunjskih medija "korak do procesuiranja", ozbiljno razmatra povlačenje, odnosno ukidanje odluke o prodaji CFR Marfe GFR-u? Kako to komentirate i kakve će poteze Hrvatska u ovom slučaju poduzeti vezano uz HŽ Cargo?
"Nismo upoznati navodima koje tretirate kao činjenice. Kako ste i sami naveli u pitanju, radi se o nagađanjima rumunjskih medija, za koje za sada ne postoji formalna potvrda".
4. Smatrate li GFR i dalje pouzdanim ulagačem s obzirom na sve navedene činjenice?
"Naša procjena ozbiljnosti ponuditelja bazirana je na većem broju prezentiranih službenih dokumenata o bonitetu tvrtke. I kao što smo vam u prethodnom odgovoru naveli, prilikom sklapanja ugovora za svaku od preuzetih obveza iz ugovora tražit ćemo adekvatno bankarsko jamstvo. U ovoj fazi predočena su nam pisma namjere renomiranih banaka u kojima je izražena spremnost na izdavanje takvih jamstava".
5. Kako komentirate činjenicu da ih sami Rumunji za istu vrstu posla smatraju nepouzdanima?
"Odgovorili smo u trećem pitanju".
6. Strahujete li da bi scenarij prodaje HŽ Carga GFR-u mogao neslavno završiti poput pokušaja prodaje Dina-Petrokemije turskom Čališkanu?
"U ovom trenutku nismo identificirali takve rizike".