KAKO vrijeme prolazi, razmjeri adventske afere višestrukog USKOK-ovog optuženika Milana Bandića postaju sve strašniji.
Podsjetimo, gradonačelnik Zagreba Milan Bandić, ujedno i višestruki USKOK-ov optuženik, u središtu je nove afere povezane s pogodovanjem putem kućica na Adventu, manifestacije na kojoj turisti i Zagrepčani godišnje potroše oko pola milijarde kuna.
A da ne bude baš nikakve dvojbe o tome tko je glavni za sve što je vezano za Advent, u petak se pobrinuo sam Bandić koji je na press-konferenciji ustvrdio da je Advent kao koncept i kao ideja njegovo "dijete".
>> Bandić o Adventu: To je moje dijete, kao ćaća čvrsto stojim iza svega
"Iza zagrebačkog Adventa i kao gradonačelnik, i kao predsjednik Turističke zajednice grada Zagreba, kao njegov ćaća, stojim čvrsto i do kraja", priznao je Bandić.
Naglasimo kako se Advent u Zagrebu odvija na štetu glavnog grada, a mi vam donosimo sedam najspornijih činjenica oko organizacije Adventa u Zagrebu.
1. Nije bilo natječaja za Advent
Natječaj za kućice morao je biti raspisan, a nije. Naime, svi štandovi za prigodnu prodaju i ugostiteljsku djelatnost povodom uskrsnih i božićnih blagdana moraju biti regulirani javnim natječajem ili se daju tvrtkama u pretežitom vlasništvu grada. Advent u Zagrebu se održava u vrijeme božićnih blagdana pa je jasno da je morao biti raspisan natječaj.
>> Bandić zbog kućica na Adventu prijavljen USKOK-u
Zbog neraspisivanja natječaja te pogodovanja privatnim tvrtkama koje su posao iznajmljivanja kućica na Adventu dobile bez propisane procedure i ispod cijene, Bandić je u četvrtak prijavljen USKOK-u.
2. Financijska šteta
Zagrebački gradonačelnik Bandić dužan je raspolagati imovinom i financijama u maniri "dobrog gospodara", a Bandić to, najblaže rečeno, ne radi.
Grad Zagreb od Adventa u Zagrebu, na kojem gosti i turisti potroše oko pola milijarde kuna, zaradi sitniš - tek malo više od 700 tisuća kuna, i to na 230 kućica. Usporedbe radi, Grad Split ove je godine preko posebno osnovane gradske tvrtke za takve događaje iznajmio svega 19 kućica, a zaradio je gotovo 900 tisuća kuna. Split tako zaradi gotovo 200 tisuća kuna više od Adventa, a ima 210 kućica manje.
>> Skupo iznajmljuju kućice na Adventu, a Turistička zajednica im daje milijune
Zagreb tako po jednoj kućici u prosjeku zaradi 3 tisuće kuna, a Split malo više od 45 tisuća kuna. Isto tako, prosječna cijena za kućicu na Adventu je oko 50 tisuća kuna pa se dolazi do računice kako samo na iznajmljivanju kućica organizatori Adventa, odnosno privatne tvrtke, "okrenu" oko 12 milijuna kuna.
Razlika je tolika da se slobodno može govoriti o financijskoj šteti Zagrebu koja je direktno prouzročena Bandićevom odlukom o neposrednoj dodjeli lokacija za kućice organizatorima Adventa bez javnog natječaja.
3. Unosni poslovi samo za unaprijed odabrane
Tvrtke Kokoš ili jaje, Demo Rebus, Katapult promocija sa svojim tvrtkama kćerima Dobrom notom, Pepermintom, Svibanj projektom i još njih par već su godinama glavni iznajmljivači kućica na Adventu.
Ove je godine službeno predstavljanje organizatora Adventa održano 15 studenog, a na njemu su bili gradonačelnik Bandić, ministar turizma Gari Cappelli te šefica Turističke zajednice Grada Zagreba Martina Bienefeld. Tek tjedan dana nakon službenog predstavljanja Grad Zagreb donio je odluku o dodjeli pojedinih lokacija tvrtkama koje su ranije predstavljeni kao organizatori. Ukratko, sve se znalo unaprijed.
>> Imamo sve detalje: Tri tvrtke vladaju Adventom, sve su povezane s Bandićem
To ujedno znači i da se ni jedna druga tvrtka ne može prijaviti jer je posao ionako već prije dodijeljen. Štoviše, tvrtke organizatori Adventa zaprimaju rezervacije za sljedeći Advent po završetku aktualnog. Kako znaju da će oni dobiti, a ne netko drugi?
4. Neki dobili popust od 50 posto, a neki ne moraju Zagrebu platiti ni kune
Osim što odabrane tvrtke svake godine mogu unaprijed računati da će dobiti organizaciju Adventa, odnosno lokacije za iznajmljivanje kućica, imaju i niz drugih pogodnosti. Organizatori ne plaćaju gradu Zagrebu punu cijenu za kućice, već im je ukazom gradonačelnika Bandića ta cijena smanjena za 50 posto. Nema javnih poziva za iznajmljivanje kućica, nema javno objavljenog cjenika pa ugostitelji i obrtnici o tome pregovaraju s organizatorima, odnosno prisiljeni su pristati na njihove uvjete. Organizatori Adventa slobodni su sami formirati cijene za kućice pa se pojedine kućice iznajmljuju po cijeni iznad 100 tisuća kuna.
Tu je i fascinantan primjer Katapult promocije i tvrtki kćeri, koje iznajmljuju kućice a da za to ne plate ni jedne kune Gradu Zagrebu.
Neke tvrtke, osim ekskluzivnog prava na zaradu od iznajmljivanja, imaju pravo i na subvencije od Turističke zajednice. Prošle godine Turistička je zajednica pojedinim tvrtkama dodijelila ukupno 1,6 milijuna kuna, a ove će godine dobiti još veći iznos. Organizatori imaju ekskluzivno pravo dogovarati sponzore za svoje događaje te postavljati reklame tih sponzora na pojedinim mjestima koja im je dodijelio grad Zagreb.
Onima koji su od njih unajmili kućice mogu postavljati i posebne uvjete, kao što je ove godine uvedeno da proizvodi koji se plate jednom karticom koštaju deset posto manje. Novac od sponzora ide organizatorima Adventa, a ne onima koji unajmljuju kućice.
5. Sve je posve netransparentno
Osim što nema natječaja za Advent, koji bi morao postojati po zakonu, Grad Zagreb kriterije po kojima netko može biti organizator Adventa, a netko drugi ne može drži u strogoj tajnosti.
Grad Zagreb tako ne želi dati javnosti ključne podatke. Zanimali su nas detalji proglašenja pojedinih događaja manifestacijama od posebnog interesa, odnosno kriteriji po kojima se donosi takva odluka. Zanimalo nas i je zašto brigu o posebnim manifestacijama vodi Gradski ured za gospodarstvo, energetiku i zaštitu okoliša pročelnice Mirke Jozić, a ne Ured za prostorno planiranje pod vodstvom pročelnika Dinka Bilića, koji se i brine o kućicama i kioscima.
>> Grad Zagreb o Adventu: Turistička zajednica nema interes za najbolje lokacije
Zatražili smo i rješenja, odnosno Odluke za zauzimanje javne površine za ovogodišnji Advent tvrtkama Pepermint d.o.o., Demo Rebus i Kokoš ili jaje d.o.o., no iz Grada Zagreba i o tome šute. Grad Zagreb ne želi jasno otkriti koliko su uprihodili temeljem Odluke za zauzimanje javne površine za ovogodišnji Advent. Ni na jedno ključno pitanje nismo dobili odgovor.
6. Izigravanje pravila koja vrijede za sve ostale
Milan Bandić, višestruki USKOK-ov optuženik koji još uvijek obnaša funkciju gradonačelnika Zagreba, u slučaju Adventa krši i propise kojima kažnjava ostale tvrtke.
Primjerice, Bandić je tvrtki Demo Rebus 22. studenog dao dozvolu za iznajmljivanje 50 kućica, a odmah tog dana neke su i otvorene. Kako je moguće da su dopremljene i da su krenule s radom kada je tek tog dana dobivena dozvola? Kako su komunalne službe odradile pripremni posao za kućice Demo Rebusa prije izdavanja dozvole?
>> Ovo je Deno, kralj Adventa. S firmom bez zaposlenih zaradio više od milijun kuna
Jedino za Demo Rebus Advent je počeo tjedan dana prije službenog početka, dakle 22. studenog.
7. Koliko kućica? Koliko im treba.
U ostalim većim gradovima u kojima se organizira Advent jasno je koliko kućica ide na pojedinu lokaciju i kako su raspoređene. Postoje i jasno ucrtane grafičke sheme, kao u slučaju Karlovca, po kojim se ugostitelji javljaju za najam. Osim u slučaju grada Zagreba.
Takva shema u Zagrebu ne postoji, a nejasno je po kojim je kriterijima Demo Rebus dobio najviše, čak 50 kućica, a netko drugi 30. Kada se otkrilo da je dozvolu za 50 drvenih trgovačkih kućica na središnjem zagrebačkom trgu dobio Zdravko Krajina, inače vozač Milana Bandića, iz Grada Zagreba su se branili da je Krajina bio "jedini podnositelj zahtjeva". Tako su i kraljevi Adventa jedini podnositelji, a čini se da im se da onoliko kućica koliko oni sami zatraže.
Originalno objavljeno na Index istrage