NEKOLIKO tjedana prije početka školske godine nadležni ministar je izašao pred javnost i predstavio detaljan plan za funkcioniranje škola u pandemiji koronavirusa. To se naravno nije dogodilo u Hrvatskoj, u kojoj je tek osnovana radna skupina koja nadležnom ministru treba predložiti plan za otvaranje škola, nego jučer u Austriji.
Austrijski ministar obrazovanja, znanosti i istraživanja Heinz Faßmann iz Narodne stranke (ÖVP) jučer je u Beču održao prezentaciju i konferenciju za medije na kojoj je do u detalje objasnio kako bi nastava trebala ubuduće funkcionirati, nudeći jasna i predvidljiva pravila i promjene. Tako je roditeljima austrijskih školaraca ulio sigurnost da će im djeca biti u dobrim rukama jer nadležno ministarstvo za sve ima jasan plan.
Plan je jučer predstavljen javnosti i dostupan svima na službenim stranicama austrijskog ministarstva obrazovanja
Faßmann je predstavio Koncept za uspješan početak škole i rada ustanova brige za djecu, koji je već u potpunosti dostupan na službenim stranicama ministarstva. Cilj je da se "roditelji ne brinu", kako je naglasio austrijski ministar obrazovanja, te da početak školske godine "prođe normalno".
Stoga je razrađen koncept semafora od četiri boje, od kojih svaka predstavlja različitu epidemiološku situaciju, od zelene koja je najbolja, do crvene koja je najlošija. Između su još žuta i narančasta, a svaka od ovih situacija sa sobom nosi i konkretne i unaprijed zadane mjere.
Semafor s četiri boje
Također, ministar ističe da bi trebalo izbjegavati druženje djece iz različitih razreda, kako bi svaki razred za sebe bio posebna epidemiološka situacija, pa se u slučaju zaraze jednog učenika širenje može brzo zaustaviti. Nadalje, preporučuje se održavanje što većeg dijela nastave vani, kad god je to moguće. Učionice se pak moraju redovito i često provjetravati, svakih 20 minuta.
Upute u slučaju pogoršanja epidemiološke situacije
Ako dođe do pogoršanja epidemiološke situacije, onda se po semaforu austrijskog ministarstva ulazi u žutu situaciju, u kojoj je obavezno nošenje maske i vani, a sportska nastava se preporučuje izvan školske dvorane, u njoj samo uz dodatne mjere zaštite. Pjevanje je onda preporučljivo ili s maskom na licu ili pak vani, tako da postoji razmak među učenicima i da se spriječi širenje virusa aerosolom. Moguće je i zatvaranje nekih škola, kao i nastava online.
Sljedeći stupanj je narančasti, a u toj situaciji se zabranjuje dolazak stranih osoba u škole, otkazuju se ekskurzije, nastavno osoblje sastanke održava online, a sve s ciljem da se što više smanji izloženost kontaktima s drugim, potencijalno zaraženim osobama. Uz to, za učenike od 9. razreda moguće održavati nastavu s manjim grupama učenika. Kada se pak dođe do crvenog stupnja, onda se većinom prelazi na online nastavu.
Austrija će svaka tri tjedna testirati 12 tisuća učenika i 1200 nastavnika
Također, u austrijskim školama će se provoditi testiranje učenika na koronavirus grgljanjem, jer se pokazalo da velikom broju mlađe djece jako smeta uzimanje uzorka iz usta i nosa štapićem, pa će im test grgljanjem biti lakše podnijeti. Svaka tri tjedna će se tako testirati reprezentativna skupina od 15 tisuća učenika i 1200 prosvjetnih radnika, a s ciljem da se pronađu i asimptomatski nositelji koronavirusa te tako u što većoj mjeri spriječi širenje zaraze u školama, kao i da se "prepoznaju pravi razmjeri infekcije", kako je istaknuo austrijski ministar.
Pilot-studija je već provedena u Beču na više od pet tisuća učenika i nastavnika, a pokazalo se da su uzorci koje se dobiju grgljanjem jednako upotrebljivi kao i oni kada se koriste štapići. Mikrobiolog Michael Wagner sa Sveučilišta Beč, voditelj studije, ističe da je grgljanje mnogo ugodnije za djecu od uzoraka koje se uzimaju štapićima, te da je i 80 posto prvašića metodom grgljanja dalo savršene uzorke za dijagnosticiranje zaraze.
>> VIDEO Austrija počela provoditi test grgljanjem na koronavirus, evo kako se radi
Austrijski ministar: Bit će zatvaranja škola po potrebi, cilj je izbjeći potpuni lockdown
Ministar Faßmann je pak na jučerašnjoj konferenciji za medije najavio da će vjerojatno "doći do privremenog zatvaranja nekih škola" u slučaju pojave koronavirusa u njima, kao i do "učenja na daljinu", ali je cilj "izbjeći potpuni lockdown".
Roditeljima austrijskih školaraca do početka školske godine - koja počinje 7. odnosno 14. rujna, ovisno u kojoj saveznoj pokrajini - bit će ponuđena i posebna telefonska linija (0800 21 65 95) na koju mogu nazvati i pitati sve što im nije jasno ili ih dodatno zanima.
Priznao pogreške od proljeća i rekao da su na njima učili
Austrijski ministar obrazovanja je istaknuo kako su on i njegovi suradnici iskoristili ljeto kako bi razradili novi koncept nastave u pandemiji, poboljšali izvedbu online nastave i "naučili na pogreškama iz proljeća".
Primjerice, sada je kod online nastave potrebno da se nastavnici međusobno informiraju u zadaćama koje daju učenicima, kako ih ne bi previše opteretili.
Jedino što je u ovom trenutku nepoznato je koliko zaraženih treba biti za određene boje na semaforu, no te brojke treba odrediti austrijsko ministarstvo zdravlja, koje je najavilo da će to učiniti do kraja kolovoza. Sve ostalo je u vezi izvođenja nastave u doba pandemije u Austriji već poznato i jasno.
U Hrvatskoj ministar obrazovanja tek osnovao radnu skupinu
U Hrvatskoj je obratno - sve je nepoznato i ništa nije jasno, što je danas na konferenciji za medije potvrdio i novi ministar obrazovanja Radovan Fuchs.
"Identificirali smo brojne probleme odnosno specifičnosti vezane za škole. Nije isto biti u školi u Zagrebu ili izvan Zagreba, sve ćemo specificirati", rekao je Fuchs.
>> Ministar Fuchs: Djeca kreću u škole 7. rujna, mislim da maske neće biti obavezne
"Djeca kreću 7. rujna u škole, do tada će svi dobiti upute. Moguće je da zbog neke specifičnosti neka škola dobije drugačiju preporuku, ali svi bi trebali ići u školu", dodao je.
U Austriji sve u vezi otvaranja škola poznato od 17. kolovoza, u Hrvatskoj će biti do 7. rujna
Dakle, u Austriji se manje-više sve relevantno u vezi početka školske godine zna od jučer, 17. kolovoza, dok će se u Hrvatskoj znati do 7. rujna, kada počinje školska godina. Roditeljima, učenicima i prosvjetnim radnicima tako se daje vrlo kratak vremenski rok da se pripreme, jer u ovom trenutku ni ne znaju na što se konkretno trebaju pripremiti.
Nadalje, s obzirom na to da je Hrvatska katastrofalno loša kada je riječ o broju testiranja na koronavirus, teško je zamisliti da možemo u hrvatskim školama očekivati ciljano masovno testiranje tisuća učenika i nastavnika svaka tri tjedna kako bi se stalo na kraj širenju zaraze i pronašlo asimptomatske slučajeve.
Ozbiljna upozorenja stručnjaka
Da stvari ne idu u dobrom pravcu, već nekoliko dana upozoravaju istaknuti stručnjaci za obrazovanje. Bivši voditelj Cjelovite kurikularne reforme Boris Jokić tako nedavno u razgovoru za Index istaknuo da sve u vezi priprema za početak škola strašno kasni.
>> Boris Jokić za Index: Neke škole mogle bi biti epidemiološke bombe
"Dok se druge zemlje već pripremaju za sve scenarije, hrvatski političari su na moru, brčkaju se u plićaku, a roditelji i djeca i obrazovni djelatnici nemaju odgovore", bio je oštar Jokić.
Bakić: Očito smo u problemu
Na nepripremljenost je upozorio i sveučilišni profesor Damir Bakić, sada i saborski zastupnik platforme Možemo.
>> Damir Bakić o početku školske godine: Očito smo u problemu
"Očito je da smo u problemu. U dva tjedna bi radna skupina trebala donijeti jasne i konkretne preporuke koje drže vodu, vjerodostojne i konzistentne s drugim općim epidemiološkim preporukama i mjerama, dovoljno fleksibilne da budu primjenjive u svakoj sredini, otporne na moguće nagle promjene epidemioloških trendova, otvorene prema eventualnim prelascima na druge oblike nastave? Uključive naspram svih učenika, ne samo onih s posebnim potrebama nego i nemalog broja onih čije osobne ili obiteljske prilike traže da budu posebno tretirani u uvjetima pandemije?
Ne vidi se kako u dva tjedna možemo učiniti sve ono za što je trebalo ekspertno i pažljivo planiranje. A to nas opet vraća na već postavljeno pitanje: kako je moguće da proigramo čitava tri mjeseca (ili najmanje tri) ne čineći zapravo ništa, prepuštajući se faktičkom vakuumu između vlade na odlasku i one koja je tek potvrđena. Drugačije rečeno; ukratko: jesmo li uopće svjesni što je škola?", napisao je Bakić na Facebooku.
Ako Fuchs nije u stanju sam smisliti plan, neka pogleda kako to rade sposobniji ministri drugih članica EU
Današnji istup ministra Fuchsa i par članova radne skupine koju je tek nedavno sazvao nije baš ulijevao povjerenje. Ispostavilo se da se i dalje o svemu raspravlja, da se ništa ne zna i da se tek treba smisliti kako bi škola u doba korone trebala funkcionirati, što znači da će za praktičnu primjenu pravila i pripremu ostati vrlo malo vremena.
Ipak, Fuchs i njegova ekipa imaju jednu prednost: s obzirom na to da su odgovornije države i ministri obrazovanja unutar EU već osmislili i predstavili svoje koncepte, onda ih mogu jednostavno prekopirati, pazeći što se od toga uopće može implementirati u raspadajućem hrvatskom obrazovnom sustavu.
Nije sramota učiti od boljih, sramota je dva tjedna pred početak školske godine biti posve nepripremljen i bez ikakve konkretne ideje kako djeci, roditeljima i nastavnicima osigurati što bolje i sigurnije uvjete nastave u ovim izazovnim vremenima.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.