Foto: Arhiva
AGENCIJA za zaštitu tržišnog natjecanja je utvrdila da Hrvatska pošta (HP) nije narušila tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na tržištu pružanja usluga pismovnih pošiljaka u Hrvatskoj. Agencija je postupak vodila po službenoj dužnosti povodom inicijative City Ex-a u kojoj je taj poduzetnik naveo da je HP primjenjivao predatorske prodajne cijene, navodi se u priopćenju AZTN-a.
U provedenom postupku Agencija nije pronašla dokaze da je HP u razdoblju nakon 1. siječnja 2013., odnosno nakon potpunog otvaranja tržišta pismovnih pošiljaka u Hrvatskoj, primjenjivao predatorske prodajne cijene s ciljem istiskivanja konkurenata s tržišta odnosno sprječavanja ulaska novih konkurenata na tržište.
Kako navode, Agencija je osobito uzela u obzir da je tržište pismovnih pošiljaka, a posebice univerzalne usluge kao dijela tog tržišta, izrazito regulirano te da je predmet prethodne (ex ante) regulacije koja je u nadležnosti sektorskog regulatora - HAKOM-a.
Naime, Zakonom o poštanskim uslugama detaljno su propisani način i uvjeti određivanja cijene univerzalne poštanske usluge koje za istovrsne usluge za pismovne pošiljke moraju biti jednake za sve korisnike poštanskih usluga na cijelom području Hrvatske. Osim toga, te usluge moraju biti pristupačne, troškovno usmjerene i poticajne za djelotvorno obavljanje univerzalne usluge te ujedno nediskriminirajuće i transparentne. Također, propisano je da se poštanske usluge naplaćuju prema cjeniku poštanskih usluga koji je davatelj poštanskih usluga obvezan dostaviti HAKOM-u prije početka njegove primjene.
S druge strane, HAKOM je ovlašten nadzirati i regulirati cijene univerzalne usluge tako da, ako utvrdi da su u suprotnosti s odredbama Zakona o poštanskim uslugama, svojom odlukom u cijelosti ili djelomično može izmijeniti ili ukinuti cijene univerzalne usluge, prije ili nakon njihove objave.
"Provedena je sveobuhvatna analiza"
Agencija je utvrdila kako je HP na zakonom propisani način dostavljao cjenike poštanskih usluga HAKOM-u. Pritom je utvrđeno da je cjenik sadržavao i popuste koje HP odobrava korisnicima usluga koji šalju veći broj pošiljaka. Propisima o poštanskim uslugama, odobravanje takvih popusta je dopušteno, ali uz uvjet da je popust određen uvažavajući troškove, da se primjenjuje na jednak način na sve korisnike usluga koji šalju pošiljke pod sličnim uvjetima te da je predviđen cjenikom univerzalne usluge. U tom smislu, Agencija je utvrdila da su cjenik poštanskih usluga HP-a i popusti na univerzalnu uslugu koji su sastavni dio cjenika, doneseni u skladu s propisima o poštanskim uslugama.
Unatoč određenom sadržajnom preklapanju odredbi propisa o poštanskim uslugama u dijelu koji se odnosi na određivanje cijene univerzalne usluge i odredbi Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (ZZTN) u dijelu koji se odnosi na predatorske cijene te slijedom toga i određenih preklapanja ovlasti HAKOM-a kao sektorskog regulatora i Agencije kao općeg regulatora, AZTN je, u okviru svojih ovlasti, u postupku proveo sveobuhvatnu pravnu i ekonomsku analizu.
Prije svega, utvrdo je kako se u promatranom razdoblju od 1. siječnja 2013. na dalje, HP nalazi u vladajućem položaju na mjerodavnom tržištu pružanja usluga pismovnih pošiljaka u Hrvatskoj.
Agencija je poseban naglasak dala analizi dijela tržišta pismovnih pošiljaka do 50 grama, koje je nakon 1. siječnja 2013. otvoreno za konkurente. Iako HP na njemu nesporno ima vladajući položaj, rezultati usporedne analize strukture tržišta i položaja HP-a kao nacionalnog povijesnog operatora u odnosu na usporedive poduzetnike na drugim nacionalnim tržištima EU, pokazali su kako HP ima značajno niži tržišni udjel u usporedbi s nacionalnim poštanskim operaterima u drugim državama članicama EU, premda su ostala nacionalna tržišta ranije liberalizirana.
Agencija je provela i analizu i ocjenu ugovora koje je HP imao sklopljene s velikim korisnicima (banke, telekom operatori, javna poduzeća...) i to u dijelu koji se odnosi na cijene i popuste. Rezultati analize pokazali su da su cijene i popusti koje je HP odobravao korisnicima univerzalne poštanske usluge koji šalju veći broj pošiljaka, u skladu s cjenikom HP-a.
Uz to, Agencija je u postupku utvrđivala jesu li ispunjeni kriteriji kojima se dokazuje predatorsko postupanje poduzetnika u vladajućem položaju. Riječ je o kriterijima koji proizlaze iz pravne stečevine EU, odnosno provedbene prakse Europske komisije potvrđene od strane Europskog suda. Kriteriji moraju biti ispunjeni kumulativno.
HP je prihodima pokrivao troškove i nije postojao plan uništavanja konkurencije
Prvi je kriterij da se poduzetnik u vladajućem položaju snižavanjem cijena kratkoročno odricao dobiti. Drugi je kriterij postojanje namjere odnosno strategije ili plana za isključivanje konkurenata s tržišta. Treći je kriterij postojanje selektivnosti odnosno različito postupanje prema korisnicima usluga. Četvrti je kriterij povećanje cijena od strane poduzetnika u vladajućem položaju nakon isključivanja konkurenata s tržišta.
Kako bi se utvrdilo postoje li indicije da se HP snižavanjem cijena ispod troškova kratkoročno odricao dobiti, Agencija je provela test odnosa cijene i troškova, a pri njegovom provođenju koristila je podatke o troškovima iz Regulatornog izvještaja HP-a. Riječ je o izvješću koje je izrađeno po metodologiji propisanoj u okviru prethodne regulacije tržišta. Uz prethodno mišljenje neovisnog revizora, to je izvješće verificirao i HAKOM.
Rezultati provedenog testa odnosa cijene i troškova pokazuju da je HP ostvarenim prihodima pokrivao svoje troškove. Drugim riječima, HP ostvarenim prihodima pokriva troškove (promatrano pojedinačno, kao i skupno, kroz sve usluge pismovnih pošiljaka), ostvarujući pritom pozitivnu bruto maržu u odnosu na sve usluge pismovnih pošiljaka.
Osim toga, Agencija nije kod HP-a utvrdila postojanje izravnih ili neizravnih dokaza o postojanju strategije ili plana isključivanja konkurenata s tržišta.
Nije utvrđeno ni postojanje selektivnosti odnosno različitog pristupa korisnicima usluga koji bi proizlazio iz jednostranog postupanja HP-a. Naime, popusti koje je HP odobravao bili su utvrđeni njegovim javno objavljenim cjenikom,
Zaključno, Agencija nije utvrdila ni da je HP u razdoblju od gotovo tri godine od dana potpunog otvaranja tržišta pismovnih pošiljaka u Hrvatskoj, naknadno povećao cijenu usluga korisnicima univerzalne usluge koji šalju veći broj pošiljaka, kako bi kompenzirao gubitke ostvarene kratkoročnim snižavanjem cijena.
Slijedom svega navedenog, Agencija je utvrdila da kriteriji za utvrđenje predatorskog postupanja HP-a nisu kumulativno ispunjeni.
Iz AZTN-a napominju da u ovom postupku nisu odlučivali o navodima iz inicijative City Ex-a koji se odnose na eventualnu primjenu drugih propisa, primjerice propisa o javnoj nabavi, propisa o državnim potporama, poreznim propisima te primjeni propisa o poštanskim uslugama, budući da je primjena tih propisa u nadležnosti drugih tijela (Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo Financija - Europska komisija, Ministarstvo financija - Porezna uprava i HAKOM).