Bi li Lidl i Aldi riješili probleme Kanađana?

Foto: Profimedia

Kanada traži međunarodni lanac trgovina mješovitom robom koji bi ušao na njezino domaće tržište, a nakon godina nezadovoljstva kupaca zbog visokih cijena hrane, većim dijelom usmjerenog na jedan od velikih maloprodajnih lanaca. Ali bi li Aldi ili Lidl riješili problem?

Krajem prošle godine Emily Johnson je na Redditu podijelila svoju frustraciju zbog toga koliko je hrana u Kanadi postala skupa. Posebno se fiksirala na maloprodajni lanac Loblaw, dominantnu maloprodaju hrane u Kanadi, koji se može pohvaliti s gotovo 2500 trgovina.

Njezina grupa na Redditu pod nazivom LoblawsIsOutofControl bila je puna fotografija proizvoda po nevjerojatno visokim cijenama, poput 40 kanadskih dolara (29.36 američkih dolara) za 1.4 kilograma piletine, piše BBC.

Građani pokrenuli bojkot

Ubrzo nakon toga Johnson i drugi udružili su se kako bi pokrenuli nacionalni bojkot Loblawa, rekavši da im je dosta dispariteta između rastućih cijena hrane i rekordnih profita.

Kako je nezadovoljstvo raslo, bivši predsjednik spomenutog lanca Galen Weston, koji je branio profit, postao je de facto lice inflacije u Kanadi, zahvaljujući svojim redovitim pojavljivanjima u Loblawovim reklamama i svojoj godišnjoj plaći od 8.4 milijuna kanadskih dolara.

Neki su čak počeli prodavati majice s lažnim logotipom "Roblaw$", nakon čega je kompanija pokrenula postupak zbog kršenja autorskih prava.

Bojkot je započeo u svibnju i trebao bi se nastaviti na neodređeno vrijeme, a u međuvremenu je potaknuo nacionalnu raspravu o cijenama namirnica u Kanadi i o tome zašto je Loblaw i dalje profitabilan dok sve više Kanađana ima problema priuštiti si hranu.

To je također izazvalo politički pritisak i kontrolu trgovina mješovitom robom ne samo u Loblawu već i u drugim velikim lancima.

"Cijene su skočile u nebo"

“Namirnice prije nisu bile takav problem, ali cijene su skočile u nebo u prošlih godinu dana, tako da moramo jako paziti što kupujemo”, rekla je za BBC Terra Suffel, 49-godišnja samohrana majka dvoje djece koja živi u Torontu.

Kupnja od 200 kanadskih dolara bila je dovoljna za prehranu Stuffel i njezine djece cijeli tjedan. Sada jedva pokriva pripremu ručka i neophodnih stvari za smočnicu.

“Ne možemo si priuštiti puno mesa i naš glavni protein sada su jaja”, rekla je Stuffel, dodajući da i ona bojkotira Loblaw.

Kao odgovor na frustrirane Kanađane poput nje, savezna ministrica inovacija krenula je na nekoliko inozemnih putovanja kako bi pridobila nekog međunarodnog trgovca mješovitom robom da otvori trgovinu u Kanadi, u pokušaju povećanja konkurencije i snižavanja cijena hrane.

No stručnjaci kažu da se svaki strani lanac koji želi ući na kanadsko tržište suočava s teškom borbom da se razlikuje od postojećih tržišnih konkurenata i da bi kriza nedostupnosti u zemlji mogla zahtijevati složenije rješenje.

Planiraju otvoriti još trgovina

Loblaw je odgovorio na bojkot rekavši da ostaje predan tome da bude “prvi izbor” za Kanađane. U izjavi za BBC kompanija je dodala da planira otvoriti više diskontnih trgovina kako bi hranu učinila dostupnijom.

Kao i u mnogim drugim zemljama, Kanađanima su troškovi života porasli nakon pandemije zbog problema u opskrbnom lancu i nedostatku radne snage. Iako je inflacija hrane u Kanadi dosegla nižu razinu (11.4%) nego u Velikoj Britaniji i SAD-u, ukupna brojka ne govori cijelu priču.

Usporedba cijena nekih svakodnevnih predmeta između tri zemlje sugerira da je Kanada doista skuplja kad je riječ o uobičajenom sadržaju potrošačke košarice. Osim toga, vrijednost kanadske valute pada u odnosu na američki dolar, što je utjecalo i na cijenu hrane uvezene iz SAD-a, kao i na ukupnu kupovnu moć Kanađana.

Rastuće kamatne stope, zajedno s višim cijenama stanarina i kuća, također su napregnule kućne budžete mnogih u Kanadi.

“Ljudi osjećaju porast cijena hrane jer također osjećaju poskupljenje drugih stvari”, rekao je Jordan LeBel, profesor marketinga s iskustvom u prehrambenoj industriji na Sveučilištu Concordia u Montrealu.

Drugi problem je jako konsolidirana priroda kanadskog tržišta mješovitom robom. Industrijom zemlje dominiraju tri velike tvrtke: Loblaw, Empire (koja upravlja Sobeys trgovinama) i Metro. Oni drže gotovo 60% udjela na tržištu prehrambenih proizvoda, dok Walmart i Costco drže veći dio ostatka.

Za usporedbu, američko tržište prehrambenih proizvoda ima više regionalnih igrača. I dok je Walmart daleko najpopularniji lanac u cijeloj zemlji, postoji desetak drugih trgovina mješovitom robom koje mu konkuriraju.

Profesor LeBel kaže da je bojkot Loblawa signal da su Kanađani zasićeni slabim izborom i maloprodajnim lancima koji nemaju interesa da se smisleno pozabave rastućim cijenama hrane.

Možda im dođu Lidl ili Aldi

Francois-Philippe Champagne, kanadski ministar inovacija, znanosti i industrije, ne želi otkriti kojim se međunarodnim lancima pokušava udvarati. Ali vladini dokumenti do kojih je u travnju došao Wall Street Journal navode 12 potencijalnih trgovina, uključujući njemačke Aldi i Lidl, francuske Les Mousquetaires i druge tvrtke iz Turske, Španjolske i Portugala.

Lanac diskontnih supermarketa Aldi već ima gotovo 2400 trgovina u SAD-u. To je također četvrti najveći supermarket u Velikoj Britaniji. Njegov glavni konkurent Lidl također posluje u Velikoj Britaniji i SAD-u, iako je manji od Aldija.

Unatoč njihovoj popularnosti u drugim zemljama, stručnjaci za maloprodaju kažu da ulazak na kanadsko tržište dolazi s vlastitim jedinstvenim nizom izazova.

“Klasična pogreška koju svi strani lanci rade kada dolaze u Kanadu jest da pomisle da je to 51. američka država”, rekao je Amarinder Singh, direktor u konzultantskoj tvrtki Kantar.

“U stvarnosti su kanadski kupci vrlo različiti”, rekao je Singh. Njihove potrebe variraju regionalno. Kanada je također multikulturalna zemlja s 20% populacije rođene u inozemstvu i nacionalni lanac mora ciljati na njih kako bi postigao uspjeh.

Još jedan čimbenik koji treba uzeti u obzir je da Loblawov program vjernosti pokriva 40% cjelokupnog stanovništva Kanade.

“Pitanje je kako privući kupce i kako ukrasti udio od Loblawa, Sobeya i Metroa, koji imaju tako snažan utjecaj na ovo tržište”, rekao je Singh.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.