POTPUNI remont broda Galeb, koji je svojevremeno koristio predsjednik SFRJ Josip Broz Tito, trebao je biti ključan projekt riječkog gradonačelnika Vojka Obersnela. No izgleda da se sve skupa pretvorilo u - blamažu.
Kako piše riječki portal Fiuman, remont Galeba jedan je od nedvojbeno najbitnijih projekata gradonačelnika Vojka Obersnela (SDP) u proteklih nekoliko godina. Nekadašnji Titov brod bi sredinom 2020. godine trebao zablistati u potpuno novom ruhu nakon remonta vrijednog oko 28 milijuna kuna te biti perjanica Rijeke kao europske prijestolnice kulture te godine.
Obersnel prvo ušutkao kritičare najavom da će remont Galeba financirati novcem iz EU-a
Obersnel već godinama stoički trpi brojne kritike zbog kupnje i održavanja Galeba, na što je do sada potrošeno više milijuna kuna, no tim svojim kritičarima redovno bi usta začepio najavom da će remont Galeba biti najvećim dijelom financiran sredstvima iz EU fondova. Nakon što je i službeno stigla potvrda da će tako zaista i biti, više nije bilo zapreka za raspisivanje natječaja. Kritičari su uglavnom utihnuli, a čak je i određeni dio namještaja s broda već renoviran.
Na samom početku 2019. godine, točnije 3. siječnja, zaključen je javni natječaj upravo za remont Galeba, a iako su se iz Grada Rijeke nadali da bi moglo stići barem nekoliko ponuda, na njihovu adresu stigla je samo jedna ponuda, piše portal Fiuman.
Cijena - dvostruko veća od predviđene
Vjerojatno su čelnici Grada Rijeke odahnuli jer se na koncu ipak našlo barem jedno brodogradilište koje je spremno uhvatiti se tog zahtjevnog posla čiji je trošak procijenjen na približno 27,6 milijuna kuna. No nakon što su otvorili pristiglu ponudu, zadovoljstvo je zasigurno splasnulo. Kako portal Fiuman.hr ekskluzivno saznaje od dobro obaviještenog izvora, jedina ponuda stigla je od brodogradilišta Viktor Lenac, ali oni su postavili više nego duplo veću cijenu od one predviđene. Remont Galeba, ako se prihvati njihova ponuda, koštat će čak oko 60 milijuna kuna bez PDV-a.
Grad Rijeka u ovoj situaciji ima dvije opcije na raspolaganju. Jedna od njih je iz vlastitih izvora osigurati preostala 32 milijuna kuna, a jedina realna mogućnost za to je podizanje novog kredita, što mora odobriti Gradsko vijeće Grada Rijeke u kojem Obersnel barem službeno nema većinu. Nije tajna da Grad Rijeka već godinama živi od kredita, a minus u ovom trenutku zbog lošeg upravljanja budžetom iznosi čak oko 277 milijuna kuna, dok se debelo kasni s plaćanjima dobavljačima. Podsjetimo, Maribor je također ponosno nosio titulu EPK te zbog toga umalo doživio bankrot, a mnogi dobro upućeni boje se da sličnom stazom trenutno korača i Rijeka, pogotovo ako se uzme kredit i za ovu svrhu.
Što sada?
Druga opcija je poništavanje natječaja, a s obzirom na ogromnu razliku između predviđenog i stvarnog troška remonta, raspisivanje novog natječaja nije smisleno te je upitno bi li se u tom slučaju remont Galeba uopće dovršio do kraja 2020. godine jer i aktualni rok je prilično nategnut. Također je malo vjerojatno da bi se iz drugog pokušaja našlo brodogradilište koje bi taj posao odradilo po očekivanoj cijeni Grada Rijeke.
S portala Fiuman su poslali i službeni upit Gradu Rijeci kako bi doznali koji su daljnji planovi Grada po ovom pitanju, no odgovor zasad nisu dobili.
Postavlja se i pitanje tko je odgovoran za potpuni promašaj oko procjene troškova remonta Galeba. “Predviđenu cijenu i vrijeme potrebno za obnovu donijeli smo na temelju dugotrajnih priprema i stručnih procjena”, rekao je nedavno pročelnik za kulturu Ivan Šarar, ali čini se da je stručna procjena ipak bila daleko od realne.